Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panasonic FZ20 of Konica-Minolta A200???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panasonic FZ20 of Konica-Minolta A200???

    Ik ben ook serieus aan het denken aan een opvolger van mijn Olympus C-740 UZ (3MPixels en 10x Optisch (38-380 mm)

    Voor het ogenblik staan de Panasonic FZ20 en de Konika Minolta A200 bovenaan op de lijst... en nu las ik iets over de opvolger van de FZ20, de FZ30 met, zo op het oog juist de meeste van de (voor mij) min punten verbetert dus... toch nog even wachten??? maar hoelang en tegen welke prijs???

    Even mijn pro en contra's op een rijtje

    Panasonic FZ20 (5 MPixel):
    + 12x optische zoom (36-432 mm)
    + F2.8 over de ganse lijn
    + IS systeem
    + snel
    + Manuele focus door ring rond lens
    + Continue 'burst'-mode aan 2 fps mogelijk
    + Hotshoe voor externe flits
    - Max sluitertijd is 'maar' 8 sec
    - eerder groot
    - geen RAW
    - LCD vast
    - 'soms' focus-problemen bij extreme tele (volgens reviews)


    Konica-Minolta A200 (8 MPixel):
    - 7x optische zoom (28-200mm) (Die 28mm is zeer mooi, maar, voor mij, is die 200mm te weinig)
    + Zoom via ring rond lens
    + max sluitertijd van 30 sec
    + LCD kan uitgeklapt en gedraaid worden.
    + Max diafragma van F11 (andere prosumers en compacts 'maar' F8)
    + RAW
    + Hotshoe voor externe flits
    + compacter als FZ20
    - Max 'burst'-mode van 5 foto's aan 2 fps
    - tragere shot to shot en focus
    - 'regelmatig' focusproblemen (volgens reviews)
    - 'softere' foto's (volgens reviews)

    Uit te komen Panasonic FZ30:
    + 8 MPixels
    + Zoom via ring rond lens
    + LCD ook uitklapbaar en draaibaar
    + RAW-formaat
    Maar tegen wanneer en aan welke prijs???

    Iemand nog andere voorstellen? Of weerleggingen van mijn opvattingen?
    Zijn 8 MPixels echt zoveel beter als 5MPixels?
    ...?
    Groetjes,
    FilMar, Beeldbrouwer ;-)
    * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

  • #2
    Re: Panasonic FZ20 of Konica-Minolta A200???

    Ik zelf heb een FZ20, en ben er tevreden over. Er zijn wel wat minpuntjes zoals viewfinder die beter wat hogere resolutie zou hebben, geen TTL flits support, iets te veel via menu's en niet zoveel externe controls etc... Maar algemeen genomen levert hij goeie resultaten op, en er is heel weinig shutterlag vind ik persoonlijk.

    Met de A200 heb ik geen ervaring dus kan niet vergelijken.

    Wat ik gisteren wel gevonden heb is dat de handleiding van de FZ30, en dus ook de specificaties online staat. Zie onderstaande link met hoe je handleiding kan bekomen:



    Ik heb handleiding gedownload en ziet er niet slecht uit. Inderdaad RAW support (wel erg grote bestanden), viewfinder is bijna verdubbeld in resolutie, kantelbaar scherm, grotere sensor = minder ruis etc... Je moet maar eens kijken.

    Heb ook gelezen dat de FZ30 in september op de markt zou komen. Wel nog geen officiele aankondiging van Panasonic gezien.

    Comment


    • #3
      Re: Panasonic FZ20 of Konica-Minolta A200???

      Ik heb zelf de A200 en had voordat ik deze heb gekocht ook zitten dubben welke van de twee het zou worden. Het is de A200 geworden omdat deze stukken minder 'vertekend' in het Engels (chromatic aberration (purple fringing) Dus geen dubbele lijnen bij tegenlicht dat soort dingen.

      De A200 heeft heel veel mogelijkheden en is kwalitatief heel erg goed, wat ik 'geschoten' heb ziet er (meestal) goed of beter uit (Ik ben beginner, maar wel heel erg kieskeurig)

      Veel succes met de keuze (NEEM GEWOON DE A200! )

      Vr.Groet,
      RaY

      Comment


      • #4
        Re: Panasonic FZ20 of Konica-Minolta A200???

        Oorspronkelijk geplaatst door Ray (the échte)
        Ik heb zelf de A200 en had voordat ik deze heb gekocht ook zitten dubben welke van de twee het zou worden. Het is de A200 geworden omdat deze stukken minder 'vertekend' in het Engels (chromatic aberration (purple fringing) Dus geen dubbele lijnen bij tegenlicht dat soort dingen.

        De A200 heeft heel veel mogelijkheden en is kwalitatief heel erg goed, wat ik 'geschoten' heb ziet er (meestal) goed of beter uit (Ik ben beginner, maar wel heel erg kieskeurig)

        Veel succes met de keuze (NEEM GEWOON DE A200! )

        Vr.Groet,
        RaY
        Als er nu een camera is die zéér weinig last heeft van chromatic abberation, is het wel de FZ20/FZ5.... (de Leica lens zal daar wel voor iets tussen zitten).
        Wat de FZ30 betreft: ze gaan de sensor vergroten met dezelfde factor als het aantal pixels. Het ruisniveau zal dus wel hetzelfde blijven (en dat gewoon goed)
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • #5
          Re: Panasonic FZ20 of Konica-Minolta A200???

          Ik zou toch wachten op de FZ30, ik heb nu een FZ20 en het ding bevalt me erg maar heeft ook een paar vervelende minpuntjes die me tegen houden om ook m'n 8080 al te verkopen:
          - geen wieltje om snel EV of diafragma in te stellen, teveel het menu nodig
          - sluitertijd is beperkt tot 1/1000ste op F2.8, 1/1300ste op F4, 1/1600ste op F5.6 en gaat pas bij F8 naar 1/2000ste. Soms vervelend als je een wazige achtergrond wil hebben en je zit met veel licht... ND filter of eventueel polarisatiefilter erop schroeven is de enige oplossing...
          - evf is wel erg klein en oncomfortabel...
          - geen kantelbaar scherm (vooral voor laag bij de grond iets te fotograferen vind ik dit handig)
          - ruis is aan de hoge kant, de 8080 is fijner, scherper en beter van dynamisch bereik.
          - lichtmeting vind ik teveel neigen naar overbelichten, moet dikwijls meer compenseren dan de op de 8080, zelfs tot meer dan 1 stop onderbelichten. Vooral in situaties met schemerlicht.

          De focus bij volledige tele is mij tot nu toe feilloos gebleken... de FZ20 is zeer snel en juist qua autofocus, dit is voor mij HET argument om de FZ30 zeker te overwegen...

          Als de beeldkwaliteit van de FZ30 goed is denk ik dat ik hier alles buiten zwier van camera's (8080 en FZ20).

          wim
          Last edited by Wim; 16 juli 2005, 22:51.
          Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

          Comment


          • #6
            Re: Panasonic FZ20 of Konica-Minolta A200???

            Alvast bedankt voor de replies.
            Ik ben al iets verder, die 200mm lens van de A200 is mij echt te weinig dus die valt al bijna zeker af.

            Het zal nu de keuze worden tussen 'direct' een FZ20 of nog 'even' geduld hebben voor de FZ30 (als het prijsverschil meevalt natuurlijk )
            Als ik de manual lees van de FZ30 ziet het er zo natuurlijk fantastisch uit...

            Verdere aanmerkingen natuurlijk nog steeds gewenst...
            Groetjes,
            FilMar, Beeldbrouwer ;-)
            * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

            Comment


            • #7
              Re: Panasonic FZ20 of Konica-Minolta A200???

              Gisteren de (beta-)preview gelezen op DPreview en vandaag de aankondiging bij topfoto.
              De keuze blijft dus even moeilijk
              Panasonic FZ20 aan 499,- op korte termijn (daarjuist nog in Keulen geweest en in Saturn eens nagevraagd (ik wou hem toch eens in de handen hebben ook ), was niet in stock en werd niet meer geleverd door Panasonic ) Gelukkig krijgt TopFoto er nog binnen...

              Panasonic FZ30 aan 699,- (aangekondigd dus denkelijk gaat er toch nog wat vanaf) maar minstens wachten tot september...
              Ik denk dat het wachten zal worden, er zijn toch een heel deel heerlijke pro's te verwachten (De volledige reviews zullen ook nog het een en ander kunnen duidelijk maken natuurlijk maar enkel al op papier)
              + Manuele zoom-ring
              + Manuele focus-ring (ook al op FZ20)
              + Flip-out en twist LCD
              + betere resolutie van LCD
              + Extra optische zoom bij 5MPixel en 3 MPixel
              + Snellere opstarttijd
              + Snellere focus
              + Minieme shutterlag (voor compact)
              + Lensschroefdraad = 55 mm (heb ik al filters voor, bij FZ20= 72mm, dus nieuwe filters nodig...)
              + Lens komt niet naar buiten bij opstarten, dus geen extenderbuizen of zo nodig...
              + RAW (wel zeer grote bestanden )
              + 8MPixel (als de kwaliteit volgt natuurlijk)
              + ook F11 (zelden op compact)
              ...
              Groetjes,
              FilMar, Beeldbrouwer ;-)
              * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

              Comment


              • #8
                Re: Panasonic FZ20 of Konica-Minolta A200???

                Dat manueel scherpstellen is allemaal wel goed en wel, maar vergeet niet dat je op een EVF kijkt!

                Konica Minolta is dan toch wel hét merk qua EVF's, Panasonic iets minder imo. Dat maakt het toch vrij lastig om scherp te stellen.

                Ook vind ik het bij de FZ20 (en ook bij de FZ30) maar een raar systeem om scherp te stellen: een deel van je beeld komt namelijk uit de foto gesprongen.

                Keuze ligt bij jou natuurlijk
                flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Panasonic FZ20 of Konica-Minolta A200???

                  De scherpstelling bij weinig licht laat te wensen over bij de A200. Ik zou wachten op de FZ30.
                  Nikon D80

                  Comment


                  • #10
                    Re: Panasonic FZ20 of Konica-Minolta A200???

                    Nietegenstaande ik via mail verleden week nog de verzekering kreeg dat er FZ20's 'onderweg' waren, zijn ze sinds gisteren van de site van top-foto verdwenen

                    Dat geeft me dus nog wat tijd om te sparen

                    Ondertussen ook nog een nieuwe kandidaat opgedoken aan de horizon...
                    Samsung PRO 815
                    8 MPixel
                    15 x optische zoom 28mm-420mm
                    wel geen IS
                    3,5 " LCD (wel vast, niet uitklapbaar)
                    ...

                    Zo op het eerste zicht heb ik wel meer vertrouwen in de Panasonic FZ30 dan in die Samsung maar we zullen de reviews moeten afwachten...
                    Groetjes,
                    FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                    * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

                    Comment


                    • #11
                      Re: Panasonic FZ20 of Konica-Minolta A200???

                      Op de A200 zit een real time histogram. toch wel super handig.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Panasonic FZ20 of Konica-Minolta A200???

                        Hallo allemaal,

                        Ik heb zelf (sinds een paar weken) een Panasonic FZ20. Ik ben daar voor wat hij aan mogelijkheden heeft (en wat ikzelf aan mogelijkheden heb ) heel tevreden over. Over de diafragma instelling, dit werkt als je hem in de A of M modus zet via knopje exposure en daarna kun je met de pijltjes omhoog of omlaag snel het diafragma bijstellen, zo ook apart de sluitertijd op de S-modus of op de M-modus kun je beide instellen. Wat betreft het uitspringende gedeelte in de manuele focus, dit kun je uitschakelen in het menu. Wat de overbelichting betreft, als je hem in de P-modus (alles automatisch) hebt, geeft hij bij weinig licht idd wel eens wat overbelichting. Dit kun je ondervangen door de autobracket te gebruiken. Wat het histogram betreft, die zit ook op de FZ20. Dit kun je selecteren door je display in te stellen. Wat ik erg handig vind voor landschapfotografie, is het 9-vlaks raster wat je in kunt stellen . De macro ben ik nog niet helemaal tevreden over maar dat kan ook aan mijn fotografie-kunsten liggen, de DOF komt er bij mij niet zo goed uit maar dat moet ik ook nog oefenen.

                        Groetjes Marion

                        Comment


                        • #13
                          Re: Panasonic FZ20 of Konica-Minolta A200???

                          De fz20 is niet handig in te stellen maar ik begin het gewoon te worden... gelukkig is + en - EV snel in te stellen door het pijltje naar boven 1x in te drukken en dan links en rechts te bedienen, bevestigen hoeft niet. Enkel diafragma aanpassen is onhandig omdat je dan eerst op de exposure knop moet drukken die nogal ver van je duim ligt. Er zit wil een bolletje op zodat je het kan voelen maar ik moet toch iedere keer weer kijken om die knop te vinden...

                          Macro: ik heb net m'n step-down adapter binnen gekregen (58 naar 49mm) zodat ik m'n Olympus A-Life Size macro lens kan gebruiken. Ik heb het al even getest en het werkt perfect, ik kan nu op 432mm tele foto's nemen op maar 12 cm van m'n object... dat geeft zeer sterke vergrotingen zoals ik vroeger met de uzi ook kon maken. De standaard macro mogelijkheid van de fz20 is maar flauw, je moet bij 432mm een paar meter van je object blijven, dichter kan hij niet scherpstellen. Enkel bij breedhoek kan je op 2 cm scherpstellen maar dat noem ik geen macro.

                          Ik zie dat er vandaag een nieuwe Fuji wordt aangekondigd op dpreview, maakt me zeer benieuwd hoe goed die gaat zijn aangezien ze hun eigen ccd's maken die nu al op 9megapixel zitten en zelfs iso1600 ondersteunen (hoeveel ruis is wel de vraag...) De S9000 heeft wel geen enkele stabilisatie en dat voor een 28-300 f2.8-f4.9 lens. F4.9 bij 300mm... brrr... dan moet je toch een goede ruisvrije iso 800 mode hebben om die te kunnen gebruiken bij weinig licht. De S5200 heeft dan wel één of andere 'Anti-Blur' mode (hoe die werkt is mij nog een raadsel want het is niet met een beweegbaar lenselement) maar is maar 5MP, wel tot iso1600 ook...
                          Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                          Comment


                          • #14
                            Re: Panasonic FZ20 of Konica-Minolta A200???

                            Hallo Wim,

                            Ik weet niet of jij het al ontdekt hebt maar gisteren kwam ik erachter dat als je in de macromodus je ontspanknop half indrukt je het diafragma bij kunt stellen.

                            Groetjes Marion

                            Comment


                            • #15
                              Re: Panasonic FZ20 of Konica-Minolta A200???

                              Zal ik vanavond eens proberen, heb m'n camera hier niet bij me. Dus half indrukken en dan tegelijkertijd pijltje omhoog/omlaag voor diafragma?
                              Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                              Comment

                              Working...
                              X