Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke Nikon body heeft focus stack ingebouwd?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke Nikon body heeft focus stack ingebouwd?

Hallo,
    Mijn D750 draait reeds als enige camera een respectabel aantal jaren mee. Misschien tijd om te beginnen denken aan een tweede body of een nieuwe camera. Probleem zijn de lenzen natuurlijk. Ik zou mijn lenzen willen behouden voor de nieuwe camera. Dat gaat dus waarschijnlijk niet op de nieuwe Nikon Z reeks?
    En ook belangrijk: hebben alle nieuwe Nikon camera's nu ingebouwde focus stack software? Dat lijkt me een interessante toepassing. Ik heb geen andere externe focus stack software momenteel (gratis of betalend) en dus interessant als die functie ingebouwd zou zijn in de camera.
    Heeft iemand daar ervaring mee?
    Bedankt voor alle info,
    Raf.

De Nikon Z6III biedt "focus-shift opnamen". Dit is de functie in de camera die de reeks foto's maakt die nodig zijn voor focus stacking.
    De camera maakt een reeks foto's vanaf een ingestelde scherpstelafstand tot oneindig. Hoewel de camera de foto's maakt, heb je nog steeds software nodig om de foto's samen te voegen tot het uiteindelijke beeld.

Comment

In photoshop kan je ook stacken, het is mij niet duidelijk of Raf deze software heeft omdat hij verwijst naar externe focus stack software. Canon heeft ook eigen software waar je mee kan stacken, zou Nikon dat ook niet hebben?

Comment

Volgende Nikon's hebben "focus-shift"
        Nikon 780, 850
        Nikon Z6, Z6II, Z6III, Z7, Z7II, Z8, Z9, Z30, Zfc
        Maar, in tegenstelling met "focus-shift" bij Canon waar "focus-shift" echt bijdraagt bij macro-fotografie voor wat gebruikersgemak, kan je bij Nikon de focus-shift enkel via het menu opstarten. En indien je die dan opstart duurt het een paar tienden van een seconde eer de reeks genomen wordt.
        Dit betekent nagenoeg steeds te moeten werken met een statief en nemen van "focus-shift"-reeksen uit de hand niet echt macro-vriendelijk is. De slaagkans op bruikbare macro-reeksen is bij opnames uit de losse hand nagenoeg onmogelijk tenzij je slechts 2 à 3 foto's wil hebben.
        Bij Canon kan een reeks via een knop gewoon gestart worden.
        Merk op. Focus-shifting produceert een reeks beelden, maar geen finaal beeld. Bij Nikon kan niet gevraagd worden om een finaal (gestacket beeld) te maken. Lijkt me ook logisch want het stacken van foto's is zwaar en de te gebruiken beelden moeten steeds op elkaar volgen. Vergelijk het met een gesneden rond brood. Wanneer de sneden elkaar logisch opvolgen is het gestackte beeld een mooi brood. De reeks ziet er in focusafstand er als volgt uit: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10. Wanneer nu tijdens de opname (vooral bij losse hand-fotografie) het foucspunt in het midden van de reeks plots weer kleiner wordt door bv onverwacht beweging krijg je volgende reeks indien je de genomen foto's volgens focuspunt opsteld: 1-2-3-6-4-5-8-7-9-10. Hiermee kan geen goede gestackte foto gemaakt worden. Dit geldt voor alle programma's die foto's stacken.
        Even terzijde. Bij de isntellingen van de "focus-shift" moet je na het beginpunt ook het aantal stappen opgeven die je wenst en de stapgrootte. Deze laatste is verschrikkelijk want je vindt nergens enige uitleg over de stapgrootte. Maw, die moet je proefondervindelijk uitrekenen en best op een blaadje noteren voor later gebruik.
        Die stapgrootte wordt bepaald door:
        - Gebruikte lens en eventueel voorzetlenzen
        - Afstand van het onderwerp tot de camera
        De camera bepaalt zelf hoeveel het focuspunt wordt verzet aan de hand van deze 2 parameters. Dit is volgens de testgegevens, meetgegevens volgens mij een logartische berekening. Spijtig dat Nikon geen soort calculator ter beschikking stelt. Beter ware nog dat je het beginpunt en eindpunt kan instellen en dat de camera dan aan de hand van aan-haar gebruikte formule om de effectieve focusverplaatsing zelf opgeeft hoeveel foto's je nodig hebt en dit toont. Meer nog, in feite moet het kunnen dat bij het opgeven van het diafragma, de gebruikte lens (en de camera kan dat perfect vinden gezien zij de effectieve focusverschuiving instellen, beginpunt en eindpunt zelf de nodige stapgrootte kunnen bepalen. Maar dit alles terzake.

Nu, mocht je hierover een paar testjes willen doen, proberen en verder zien hoe het werkt, altijd welkom.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Paul eos Bekijk bericht
          In photoshop kan je ook stacken, het is mij niet duidelijk of Raf deze software heeft omdat hij verwijst naar externe focus stack software. Canon heeft ook eigen software waar je mee kan stacken, zou Nikon dat ook niet hebben?
          Neen, Nikon heeft dit niet en volgens mij met een echte goede reden (lees hierboven mijn uitleg)

Comment

Dank je wel Wim voor de verduidelijking.

Comment

Bedankt voor de reacties en vooral Wim voor de uitgebreide uitleg.
              Ik heb inderdaad geen Photoshop of andere software voor focus stack momenteel. Maar als ik het goed begrepen heb kun je de foto's niet samenvoegen zonder een apart focus stack programma als fotobewerking achteraf. Ik meende in de reclameboodschappen van Nikon gelezen te hebben dat het wel in de camera zou zitten maar om duidelijke redenen niet dus.
              Ik zou stacking vooral willen gebruiken voor landschapsfotografie, dus om vooral de voorgrond ruim erbij te kunnen nemen en die ook volledig scherp te hebben. Met wat te zoeken op google vond ik iets over gratis focus stack programma's. Zijn die iets waard en bruikbaar? Heeft iemand ervaring met dergelijke gratis software? Of moet ik dan toch eens een abonnement nemen op PS en LR?
              grts,
              Raf.

Comment

Je hoeft niet PS en/of LR te gebruiken. Er zijn wel voldoende freeware te vinden die hun werk mooi, correct en goed doen. Probleem is echter dat veel van die programma's niet met NEF werken. Je moet die veelal omzetten naar tiff. Zelf gebruik in noch PS noch LR. Veel te traag en bij een reeds beperkt aantal durven ze wel eens de mist ingaan en kan je herbeginnen. Ze wreten CPU en geheugen ... Als ik zo'n 150 beelden moet stacken en 't zijn fullframe dan meten de TIFF vlug zo'n 200 Mb. Je snapt het wel
                Indien je met een programma werkt kijk je best uit naar eentje die ook de beelden tenopzichte van elkaar positioneerd. Bij macro is dat uiterst belangrijk, en natuurlijk is dat bij ieder type fotografie zo indien je beelden op elkaar wil leggen.
                Indien je iets koopt zijn Helicon en Zerene zeker de moeite.

Hier een freeware.

I struggled with merging focus-shifted images using Photoshop and Affinity Photo but found success with Helicon Focus, though with some limitations. I then discovered focus-stack on GitHub, a simpl…

StarTools is advanced image processing software for astrophotography. Many stacking solutions provide rudimentary post-processing functions as well.

Effen hoehelen en je vindt er wel.

Comment

Hallo Wim,
                  Bedankt voor de verdere verduidelijking en vooral voor de links. Dus van RAW eerst omzetten naar TIFF (tenzij ik het vooral in het begin om te leren bij JPEG houd) JPEG beelden zullen wel geen probleem vormen om te verwerken in een stack denk ik, zeker voor landschappen waar het aantal beperkt is (2 of 3?). Belangrijkste is dat ik niet direct een nieuwe camera hiervoor nodig heb. Dus mijn oude getrouwe D750 op een statief en met afstandsbediening zal in het begin zeker volstaan.
                  grts,
                  Raf.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door muesli Bekijk bericht
                    Hallo Wim,
                    Bedankt voor de verdere verduidelijking en vooral voor de links. Dus van RAW eerst omzetten naar TIFF (tenzij ik het vooral in het begin om te leren bij JPEG houd) JPEG beelden zullen wel geen probleem vormen om te verwerken in een stack denk ik, zeker voor landschappen waar het aantal beperkt is (2 of 3?). Belangrijkste is dat ik niet direct een nieuwe camera hiervoor nodig heb. Dus mijn oude getrouwe D750 op een statief en met afstandsbediening zal in het begin zeker volstaan.
                    grts,
                    Raf.
                    Indien je niet over focus-shift beschikt kan je dit in feite zonder probleem manueel doen indien dit om slechts een 2 à 5 foto's gaat. Hoe ? Gewoon op statief en scherpstellen op het onderwerp en dan de focusring iets terugdraaien tot van waneer je scherp beeld wil hebben. En dan gewoon afdrukken en de foucs iets verder en opnieuw afdrukken tot je het einddoel hebt bereikt. Dit principe passen we vaak toe in macrofotografie en daar gebruiken we een rail om die stappen heel precies te kunnen uitvoeren. En neen, er bestaat geen tovernarij, alleen zijn er sommige zaken die technisch sneller, eenvoudiger kunnen en focus shift is er daar eentje van.
                    Trouwens, misschien heb je hier iets aan ?

Normaal moet het ook met jpeg lukken hoor. Maar je dient daarvoor te kijken naar de vereisten van het softwareprogramma dat je wil gebruiken.

Comment

Dat filmpje is inderdaad interessant. Eigenlijk kun je het even goed met een D750 als met een Z6, alleen iets minder comfortabel. Hij moet wel een zeer vaste hand hebben om zonder statief deze foto's na elkaar te nemen en ondertussen de ring te verdraaien. Interessant ook is wat hij vertelde over de opening waarin je de lens zet: deze die voor die lens het scherpste resultaat geeft (f8), en de rest wordt daar aan aangepast. Ik denk dat ik toch eerst wel met een statief zal werken.
                      Bedankt en vriendelijke groeten,
                      Raf.

Comment

Working...
                      X