Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe superzoom of niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nieuwe superzoom of niet?

Ik ga graag de natuur in om foto's van vogels, vlinders en zowat alles te maken. Momenteel gebruik ik hiervoor een Canon Powershot SX70 hs met 65 x optische zoom. Van dichtbij heb ik hier echt wel mooie resultaten mee, maar van veraf... Onscherpe foto's, en zodra het ook maar iet of wat bewolkt is ( of binnen bij kunstlicht ) is het helemaal een ramp.
    Ik wil niet met verschillende lenzen rondzeulen zodat een alternatief toch ook weer in dezelfde richting zou moeten gaan.
    Nu lees ik overal prachtige reviews over de Sony Cybershot DSC RX10 IV. Ik overweeg dan ook deze ondanks de hoge prijs toch aan te kopen, maar ik stel mij wel enkele vragen:
    De Sony heeft maar 25 x optische zoom. Is dit nog te doen om bvb vogels te fotograferen? Omdat ik op dit moment toch bijna alle foto's met volle zoom naar de prullenbak moet verwijzen, wil ik daar wel wat op inleveren, maar ook niet té veel.
    En dan is er nog het gewicht: de Sony weegt bijna dubbel zoveel als de Canon. Minder belangrijk weliswaar maar toch...
    Heeft er iemand ervaring met beide toestellen? Of maw kan iemand mij vertellen of de voordelen van de Sony in mijn geval opwegen tegen de nadelen?
    Alvast dank​

Elke superzoom camera heeft een relatief kleine sensor en een lens die niet echt lichtsterk is in het tele zoombereik.
    Van dichtbij (breedhoek) is zo'n lens doorgaans nog redelijk lichtsterk, maar als je begint in te zoomen, dan wordt die een heel stuk minder lichtsterk naarmate je dichter bij het einde van het zoombereik komt.
    Verwacht dan ook geen mirakels van een ander merk/model, want ze hebben allemaal hetzelfde probleem dat het moeilijk (of onmogelijk) is om er nog aanvaardbare foto's uit te krijgen in slechte lichtomstandigheden.

Als die even goed zouden werken als bijvoorbeeld een full-frame camera met een 600mm f4 lens, dan zou niemand nog zo'n dure 600mm lens kopen.
    Maar ook met dure lenzen en camera's zijn er omstandigheden waarbij het heel moeilijk wordt om er perfecte foto's mee te maken als er niet genoeg licht is, ook daar zijn er limieten (die wel een stuk verder liggen dan die van een superzoom camera met een kleine sensor).
    Bij stilstaande onderwerpen kan je een statief gebruiken, maar bij actiefotografie zal je altijd voldoende licht nodig hebben om scherpe foto's te kunnen maken.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Working...
    X