Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon R5 geeft F nr. 00 aan

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon R5 geeft F nr. 00 aan

Donderdag een nieuwe Canon R5 gekocht bij Kamera Express Dilbeek.
    Het diafragma geeft 00 aan bij sommige momenten. Als ik de lens naar links draai geeft hij het diafragma correct weer. Draai ik naar rechts geeft hij f 00 aan. Zeker als ik de lens dan omlaag hou lijkt deze geen contact te maken met de body.
    Dit issue gebeurt met al mijn objectieven.
    De camera is nieuw gekocht (op heden van dit schrijven drie dagen)
    Iemand al zelfde ervaring gehad ?

mvg,
    Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Het lijkt er sterk op dat er een probleem is met de lenscontactjes, als dat zo is bij verschillende lenzen, dan zit de fout zeker in de camera, en niet in de lenzen.
    Als je een EF naar RF adapter gebruikt, dan zou daar eventueel ook iets mis mee kunnen zijn.

Als de camera nog maar drie dagen oud is, dan heb je garantie.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Als de camera nog maar een paar dagen oud is, dan zou ik niet proberen om de lenscontactjes te reinigen.
      Bij een garantiegeval geldt altijd, pruts er zelf niet aan, want als ze op een of andere manier kunnen aantonen dat je bijvoorbeeld een verkeerd product hebt gebruikt aan die contactjes, dan draai je zelf op voor de kosten.
      Zeker als de camera nog zo nieuw is, moet je er zo snel mogelijk mee terug naar de winkel, als je geluk hebt, dan ruilen ze de defecte camera meteen om voor een nieuwe en moet je niet meerdere weken wachten tot die terug is van de hersteldienst.

In meer dan 30 jaar dat ik reflexcamera's gebruik (analoge mee geteld) heb ik nog nooit de contactjes tussen de lens en camerabody moeten reinigen, dan verwacht ik ook niet dat je dat moet doen bij een camera die nog maar een paar dagen oud is.
      De DSLR's die ik nu gebruik, die zijn allemaal meer dan 10 jaar oud, en die hebben nooit een probleem gehad net die contactjes.
      Last edited by Black B@ndit; 4 november 2024, 07:17.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Als de camera nog maar een paar dagen oud is, dan zou ik niet proberen om de lenscontactjes te reinigen.
        Bij een garantiegeval geldt altijd, pruts er zelf niet aan, want als ze op een of andere manier kunnen aantonen dat je bijvoorbeeld een verkeerd product hebt gebruikt aan die contactjes, dan draai je zelf op voor de kosten.
        Zeker als de camera nog zo nieuw is, moet je er zo snel mogelijk mee terug naar de winkel, als je geluk hebt, dan ruilen ze de defecte camera meteen om voor een nieuwe en moet je niet meerdere weken wachten tot die terug is van de hersteldienst.

In meer dan 30 jaar dat ik reflexcamera's gebruik (analoge mee geteld) heb ik nog nooit de contactjes tussen de lens en camerabody moeten reinigen, dan verwacht ik ook niet dat je dat moet doen bij een camera die nog maar een paar dagen oud is.
        De DSLR's die ik nu gebruik, die zijn allemaal meer dan 10 jaar oud, en die hebben nooit een probleem gehad net die contactjes.

Bedankt voor jouw moeite om te antwoorden :-)
        Ondertussen ben ik naar FotoNelissen (nu KE) geweest en Sven heeft mijn R5 Body direct vervangen door een andere. Top Service die winkel! Altijd al geweest. Ik moet er wel bij zeggen dat ik daar wel al voor enkele duizenden euro's aan materiaal gekocht en verkocht heb. Dus het vertrouwen is er wel.
        Ik fotografeer nu al meer 35 jaar en ben ook nog nooit iets dergelijks tegengekomen. Het kan al eens gebeuren dat er een fout in een camera zit.. Om eerlijk te zijn heb ik al heel wat camera's en objectieven versleten en van problemen heb ik tot nu toe al heel weinig last gehad. Zeker al niet met Canon.
        Ik heb zelfs nu nog een oude Canon G1X (mkI) die nog altijd feilloos werkt en die al heel intensief gebruikt is (achteraf door mijn dochter) Zelfs stof op de sensor valt heel goed mij (drietal spots). Deze compact camera zal ook nooit verkocht worden (belofte aan mijn dochter .. LOL :-) )
        Ik wil wel nog even vermelden dat de R5 veel meer premium aanvoelt dan mijn R6II. Betere zoeker, beter LCD achteraan, behuizing buitenkant bijna volledig metaal incl flipscreen. Voorlopig voel ik nog niet het verschil in AF.. das nog te vroeg om te oordelen .. maar in principe zou de R6II iets beter moeten zijn omdat dit een recenter model is. Maar omdat ik het verschil nu al niet voel maakt het niet veel uit voor mij. De R5 II hoeft dan ook niet echt voor mij en al zeker nu niet met de cashbacks die gegeven worden op de R5.. Voor 3295 is dit uitstekende value voor zo'n camera. Trouwens de beeldkwaliteit is hetzelfde en de verschillen zijn niet interessant genoeg voor mij (dat was indertijd met de 5D modellen ook zo)
        Wat de R6II betreft.. die serie is eigenlijk meer te vergelijken met destijds de 6D .. daar vond ik mijn 5D's ook altijd meer premium.
        Ik heb genoeg ervaring met Canon en je krijgt waar voor je betaald en 1D's gaan nog een stap verder nu (de R1,R3) (jij zal dat ook wel weten als 1D gebruiker)
        Nogmaals bedankt voor je reactie
        mvg,
        Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Working...
        X