Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Omranding met strepen rond raw foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Omranding met strepen rond raw foto's

    Hallo

    Sinds kort als ik met mijn camera fotos heb genomen met mijn lens Canon RF 24-240mm f/4-6.3 IS USM zie ik een omranding zodra ik deze in lightroom importeer bij mijn raw betanden. Hieronder een foto van de omranding die ik zie. Dit is bij elke foto. Als ik mijn andere lens (50 mm) neem is dit niet het geval, kan ik hier concluderen dat dit een fout van de lens is dan? Na ze eens er op en terug af te halen is dit nog steeds het geval. Iemand een idee of dit met een setting heeft te maken of gewoon stuk? Ze is nog in garantie.

    Mvg
    Kevin


    Last edited by Isora; 15 september 2024, 18:37.

  • #2
    Eén goede raad, aangezien ze nog in garantie is zou ik de lens binnen dragen waar je ze gekocht hebt.
    Die mensen zullen u verder helpen, wij kunnen slechts met een natte vinger gissen wat er zou kunnen zijn.


    Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

    Comment


    • #3
      Ik zie geen voorbeeldfoto.
      Als het echt strepen zijn, dan is er zeker een probleem.

      Als de hoeken donkerder zijn, dan is dat waarschijnlijk een eigenschap van de lens zelf, elke lens heeft daar wat last van, de ene al wat meer dan de andere, en dat is dan vooral zichtbaar als je foto's maakt met het diafragma helemaal open.
      Bij recentere camera's zal je dat niet zien bij jpeg foto's omdat de meeste camera's dat automatisch corrigeren (dat kan je in of uitschakelen in de cameramenu's, meestal zal dat standaard ingeschakeld zijn).

      En soms gebeurt het ook dat de zonnekap verkeerd gemonteerd wordt, maar dat kan je dan heel simpel controleren door een foto te maken zonder de zonnekap.
      In principe kan je die niet verkeerd monteren, maar bij sommige lenzen is dat toch mogelijk.

      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        ... Hieronder een foto van de omranding die ik zie.​..
        Moderator Note: Je kunt niet rechtstreeks een beeld invoeren op dit forum. Je moet een (al dan niet) gratis host hebben (zoals Flickr, Imgur...), je foto opladen naar de host, en de juiste link (BB-code) hier op BD plaatsen via het 'Voeg een beeld toe' icoontje boven elke post. Oefenen doe je best eerst in ons Testforum waar je alle hulp krijgt die je nodig hebt.



        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

        Comment

        Working...
        X