Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe compactcamera, onmogelijke opdracht?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe compactcamera, onmogelijke opdracht?

    Hoi iedereen,

    Na heel wat jaren is nu mijn Panasonic TZ 100 compactcamera echt kapot gegaan. Geen probleem dacht ik, ik zoek een nieuwe compactcamera met volgende vereisten:
    - Trekken in RAW is een must
    - Groot zoombereik
    - Compacte body zoals de TZ100 had. Deze kon ik gemakkelijk in een mini hoesje in mijn handtas steken. Dus geen 'bulky body' zoals bij de bridge camera's (zie vereiste hierboven ivm zoombereik). Systeemcamera's vallen om deze reden ook uit de boot.
    - Degelijke battery life
    - Degelijke prestaties
    - Geen belachelijk hoge prijs

    Dus ik zoek eigenlijk een waardige opvolger voor mijn TZ 100. Dat bleek moeilijker dan ik dacht. Ik heb verder de Canon 5D MK IV en ik fotografeer al 15 jaar lang met een spiegelreflex. De compactcamera dient om snel en gemakkelijker te nemen voor gelegenheden waarop ik de 6D niet wil meeslepen maar toch wat momenten/zichten wil kunnen vastleggen. Vandaar dat het een compact moet zijn die een degelijke prestatie heeft. Een foto-maatje dat ik altijd bij de hand/in de handtas kan hebben. Ik ben me ervan bewust dat de prestaties van een compact niet die zijn van een spiegelreflex. Maar van mijn TZ 100 was ik tevreden voor waar die voor moest dienen. De zoomvereiste is omdat ik op vakantie het groter zoombereik van de compact gebruik in aanvulling op de 5D. Ik heb geen telezoom voor de 5D omdat ik op vakantie daar te weinig nood aan heb.

    Dus, de zoektocht naar een opvolger:
    - Canon? Richten zich precies meer op vloggen. Compactcamera's die (min of meer) binnen het bovenstaande vallen zijn overal uitverkocht. Ze hebben precies wat supply problemen.
    - Panasonic: Modellen op de markt die binnen het bovenstaande vallen zijn te groot om gemakkelijk in een handtas te steken. Ik heb al 2 verschillende Panasonics gehad, beide keren waren er ook wel zaken op te merken aan de stevigheid van deze camera's. Dus ik heb minder vertrouwen in dit merk gekregen.
    - Sony: Sony Cybershot DSC-RX100 mark VII lijkt wel te voldoen aan het bovenstaande. Dit is wel een prijzige camera en er wordt vaak geklaagd over de battery life van deze. Dus ik ben wat terughoudend.
    - Verder valt het mij op dat voor verschillende merken de modellen van camera's die voldoen aan het bovenstaande toch vaak al heel wat jaren geleden released werden. Dus dan voelt het ook nog eens als veel geld uitgeven voor technologie die al achterhaald is. Misschien ben ik hier wat scherp in mijn oordeel, maar dat is alleszins mijn gevoel erbij.

    Na al een paar weken rondjes te draaien op verkoopsites & review na review te lezen ben ik er nog steeds niet uit... Dus ja, graag wat meningen van anderen die dit soort camera in hun bezit hebben en me wat meer nuttige info kunnen geven Wat zouden jullie kopen, of hebben jullie in jullie bezit en is een aanrader? Iemand met de Sony Cybershot DSC-RX100 mark VII die me wat meer kan zeggen over batterij-ergernissen (of net het tegenovergestelde)?

    Alvast bedankt voor jullie antwoorden.




  • #2
    De markt van compact camera's wordt steeds kleiner omdat de smartphone camera's altijd maar beter worden.
    Dat zal wel de voornaamste reden zijn waarom de fabrikanten geen geld meer steken in het ontwerpen van nieuwe compact camera's.
    De Sony RX100VII is inderdaad al een paar jaar op de markt, maar ik denk dat het nog altijd de meest geavanceerde compact camera is, waarschijnlijk met het beste AF systeem, en met een voor dat sensorformaat een heel aanvaardbare beeldkwaliteit.
    Ik heb die RX100VII zelf, het is een handige camera om overal mee naartoe te nemen, maar voor de sportevenementen die ik fotografeer gebruik ik wel altijd nog de 1Dx.
    Omdat ik de Sony meestal niet gebruik op evenementen is het aantal foto's dat ermee gemaakt kan worden met een volle accu voor mij niet zo'n groot probleem.
    In een kleine camera kan je geen grote accu steken, want dan moet de camera groter worden gemaakt.
    Dat probleem heb je bij elke compacte camera.
    Als je veel foto's wil kunnen maken, dan neem je een reserve accu mee, het voordeel is dat die accu heel klein is, en dat je er heel gemakkelijk een paar mee kan nemen.
    De accu wordt wel geladen in de camera, er is geen aparte lader bijgeleverd, de reserve accu('s) zal je dus ook op dezelfde manier moeten laden, tenzij je zelf een aparte lader koopt.

    Ik gebruik zelf deze lader:


    Je kan die camera zelfs gebruiken voor actiefotografie, de autofocus is snel genoeg.
    Maar een DSLR of een systeemcamera werkt wel gemakkelijker omdat je dan met een zoomlens veel sneller kan inzoomen dan met de "gemotoriseerde zoom" van een compact camera, en de beeldkwaliteit van een camera met een grotere sensor is ook beter, vooral in slechte omstandigheden.
    Vorig jaar heb ik die Sony tijdens de cyclocross getest, en ondanks de slechte weersomstandigheden heb ik er toch een aantal heel aanvaardbare foto's mee kunnen maken.
    Zelfs op iso 1600 viel de beeldkwaliteit nog best mee (niet ingezoomd om op f2,8 te kunnen blijven, auto iso gebruikt, sluitertijd was 1/125sec om nog wat beweging in de panning foto te krijgen).
    Dit is een jpeg recht uit de camera (alleen verkleind), met wat werk zou die er nog wat beter uit kunnen zien:



    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Bedankt voor je uitgebreide antwoord Hier heb ik wat aan!

      Als er nog anderen zijn die hun ervaringen willen delen, graag!

      Comment


      • #4
        Ik heb een Lumix gx80 met een 12-32 kitlens. Heerlijke combo. Heeft dus verwisselbare lenzen maar die weg moet je niet opgaan. Als is er de verleiding natuurlijk.

        Zeer compact en erg goede kwaliteit. Raw, focus stacking 4K video en..... de combo nieuw
        Geyst

        Comment

        Working...
        X