Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf nieuwe camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aanschaf nieuwe camera

    Hola!

    Na lang overwegen vind ik zelf dat het toch stilaan tijd wordt om te investeren in een nieuwe camera.
    Ik fotografeer nu nog steeds met mijn Canon EOS 70D, altijd zeer tevreden van geweest . Maar ik begin nu toch wel te ondervinden dat ik met deze inmiddels 8-tal jaar oude camera (die overigens reeds uitkwam in 2013), flink 'achterloop'. Graag zou ik naar een systeemcamera gaan.

    Het 'probleem' bij mij is dat ik niet zo technisch onderlegd ben, dus vraag me af wat voor mij een goede, kwalitatieve camera zou zijn.

    Ik fotografeer vooral macro en dieren, en wil er ook graag wat landschapsfotografie bij doen (daar moet ik me nog in ontplooien)...

    Ik heb volgende lenzen:

    - Canon EFS 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM
    - Canon EF 100mm f/2.8 Macro
    - Tamron 150-600 F/5-6,3 Di Vc USD G2

    ​Ik heb al altijd met een APS-C sensor gewerkt... vandaar overweeg ik de Canon EOS R7. Ik heb ook al overwogen om naar full frame te gaan, maar vraag me af in hoeverre dat 'nodig' is, wellicht zal ik ook niks meer met mijn lenzen kunnen doen dan. En... IS full frame zoveel beter qua kwaliteit of is dat een beetje overrated?

    Mijn budget ligt rond de €1700...

    Wie kan me helpen?

    Alvast bedankt!
    Canon EOS R7, Canon 100mm f2.8 macro, Canon EF-S 15-85mm, Canon EF 50mm 1.4, Tamron SP 150-600mm f/5.0-6.3

  • #2
    Met een adapter zal je al je huidige Canonlenzen kunnen blijven gebruiken op een R7, de Tamron zal waarschijnlijk ook wel werken, maar omdat ik er zelf geen ervaring mee heb kan ik dat niet met zekerheid garanderen.
    Er zijn voordelen en ook nadelen aan elk formaat sensor, een full-frame zal altijd wel in het voordeel zijn als er weinig licht is, maar een full-frame is duurder, je moet er ook duurdere lenzen op gebruiken, en die full-frame lenzen wegen ook nog eens een heel stuk meer dan lenzen die specifiek ontworpen zijn voor APS-C camera's.

    Met je beschikbare budget denk ik dat de R7 zeker geen verkeerde keuze is, de beeldkwaliteit en zeker de autofocus zal een heel stuk beter zijn dan met de 70D.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Jolizn, de objectieven die u nu heeft zijn zeker geschikt voor een FF camera.
      In dit geval zou ik uitkijken naar een 5D III of 5D IV.

      Zegt een fullframe sensor u niet zoveel? Dit zijn de drie grootste voordelen van fullframe boven een kleinere sensor:
      • Scherpere beelden: door de grotere sensor hoeft het beeld minder opgeblazen te worden en blijft je scherpte behouden op je scherm en op je afdrukken
      • Mooiere scherptediepte: met een fullframe sensor is het creëren van een onscherpe achtergrond makkelijker
      • Betere kwaliteit: de grote sensor vangt meer licht op, zodat je ook in donkere situaties mooie beelden maakt
      Velen zullen u waarschijnlijk een EOS RF aanraden, maar dan heeft u een adapter nodig.
      Wie nog nooit een 5D gehad heeft weet niet welk fantastisch toestel dit is. Ik heb de 5D en de 5D III gehad maar door mijn pijnlijke schouder had ik een licht toestel nodig, het werd de 90D een crop dus.
      Ook heel goed maar vraagt duidelijk de beste objectieven en die zijn uiteraard heel duur.

      Ik zou dus uitkijken naar een jonge 5D IV die nooit professioneel is gebruikt, met wat geduld zult u deze zeker vinden.
      BTW, mijn 5D III had meer dan 150.000 clicks en die heeft me nooit in de steek gelaten, de spiegel gaat meer dan 200.000 clicks.



      Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.​

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        Jolizn, de objectieven die u nu heeft zijn zeker geschikt voor een FF camera.
        In dit geval zou ik uitkijken naar een 5D III of 5D IV.
        De EF-S 15-85 past niet op een full-frame DSLR (als die wel zou passen, dan zou de spiegel tegen de achterkant van de lens komen), er komt dan bij de aankoop van de camera ook nog een 24-70 of 24-105 (of een andere lens met een vergelijkbaar zoombereik).
        De 5D III wordt hier nog geregeld gebruikt, dat is inderdaad een prima camera, maar er zijn genoeg omstandigheden waarbij ik eerder de 7DII meeneem in plaats van de 5DIII of de 1Dx.
        En voor natuurfotografie vind in de cropfactor meestal een voordeel, en dat geldt ook voor macrofotografie omdat je dan met een 1,6x cropfactor ook een 1,6x grotere maximale vergroting krijgt.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Inderdaad, over het hoofd gezien dat het een RF-S lens is.
          Ik heb ook een crop, een 90D, maar die haal ik niet meer uit; die staat zelfs te koop.
          Ik heb nu een Sony A7 een FF dus.
          Geloof me gerust de Sony is stukken beter dan gelijk welke crop.
          De 24- 70 is redelijk vlot te krijgen 2de hands, en de oude 24-105 is verschrikkelijk slecht op een FF.


          Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.​

          Comment


          • #6
            Ik ben geen Canon kenner maar met wat ik lees en zie daarvan zou een R7 + adapter inderdaad een goede keuze zijn.
            Systeemcamera's zijn lichter, voor sommige dingen handiger zoals allerlei vreemde lenzen, je bent van die klapspiegel verlost waardoor back- en frontfocus tot het verleden behoren en de kans op trillingen is veel minder ...
            bedankt om te kijken of te reageren, frans !

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
              Ik ben geen Canon kenner maar met wat ik lees en zie daarvan zou een R7 + adapter inderdaad een goede keuze zijn.
              Systeemcamera's zijn lichter, voor sommige dingen handiger zoals allerlei vreemde lenzen, je bent van die klapspiegel verlost waardoor back- en frontfocus tot het verleden behoren en de kans op trillingen is veel minder ...
              De R10 is wat goedkoper maar heeft dezelfde AF capaciteiten als de R7...weliswaar minder pixels maar dat is beter voor "mindere" objectieven. En full frame is natuurlijk beter maar ik denk niet dat het prijsverschil dat verrechtvaardigd.
              nikon coolpix s9100

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht

                De R10 is wat goedkoper maar heeft dezelfde AF capaciteiten als de R7...weliswaar minder pixels maar dat is beter voor "mindere" objectieven. En full frame is natuurlijk beter maar ik denk niet dat het prijsverschil dat verrechtvaardigd.
                Een vergelijking tussen de mogelijkheden van een R8 (full-frame), R7 (crop) en R10 (crop) kan je hier bekijken:

                This video is brought to you by Squarespace. I've been using Squarespace for over 10 years now and I think you should give it a try as well. Get your 14 da...


                Of je een camera met een full-frame sensor nodig hebt, dat hangt vooral af van waarvoor de camera moet dienen.
                Als je de camera bijvoorbeeld vooral wil gebruiken voor indoor sportfotografie of optredens, dan zal een full-frame camera in het voordeel zijn, maar dan zal je ook nog veel meer moeten investeren in lichtsterke lenzen (het budget zal dan al snel een veelvoud worden van de vooropgestelde 1700 euro), en je zal ook een zwaardere fototas mee moeten sleuren.

                ik gebruik zelf de 7D MKII graag in combinatie met de 18-135 als ik geen zin heb om teveel gewicht mee te nemen, maar ook voor natuurfotografie voor onderwerpen die te ver af zitten om ze groot genoeg in beeld te kunnen krijgen met de 100-400 op de 1DX of 5DIII.
                Voor de R7 is er een RF 18-150 die een nog iets groter zoombereik heeft, en die optisch nog wat beter zou zijn dan de oudere EF 18-135.
                Mijn 7D MKII begint te verslijten, het instelwiel bij de ontspanknop werkt niet meer bij elke "klik", daardoor moet ik er gewoonlijk wat meer aan draaien om bijvoorbeeld de gewenste diafragma-opening of sluitertijd in te stellen.
                De camera is op dit ogenblik nog wel bruikbaar, maar als ik die zou moeten vervangen, dan koop ik waarschijnlijk een R7 kit met een RF 18-150 (en een adapter om de andere lenzen ook nog te kunnen blijven gebruiken).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment

                Working...
                X