Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 400D aan vervanging toe...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 400D aan vervanging toe...

    Hallo,

    Lang geleden (15 - 16 jaar) dat ik hier ben geweest. Ben blij dat dit forum nog bestaat, want ik heb enkele vragen.

    Ik zoek een alternatief voor mijn 'oude' Canon 400D. De camera wordt vooral gebruikt voor sport fotografie (bewegende objecten).
    Welke zouden jullie aanraden ? Liefst ook een Canon.

    De 400D werkt nog met een CF geheugenkaart, de nieuwere met een SD kaart. Nu heb ik gelezen dat een CF sneller zou zijn...?! Klopt dit?

    Nog een vraag: is het aangeraden om dan ook nieuwe objectieven te kopen? Of zijn de 'oude' nog goed te gebruiken op een nieuwere body?

    Mercikes voor de antwoorden,
    Gerrit

  • #2
    En wat zijn je oude objectieven dan wel?


    Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

    Comment


    • #3
      CF kaartjes zijn waarschijnlijk ooit wel sneller geweest dan SD kaartjes, maar op dit ogenblik is er geen enkele nieuwe camera die nog werkt met CF kaartjes, buiten in bepaalde professionele camera's worden er in zo goed als elke camera tegenwoordig SD kaartjes gebruikt.
      Zelfs bij de opvolger van de 400D (dat was de 450D) werden er al SD kaartjes gebruikt.
      Bij de 400D zal de snelheid van het geheugenkaartje eigenlijk niet echt belangrijk geweest zijn, nu hebben de camera's veel grotere bestanden te verwerken, en maken ze meer foto's per seconde, je kan er mee filmen, en dat is allemaal geen probleem meer voor de recentere SD kaartjes.
      Een voordeel van SD kaartjes is ook dat ze veel goedkoper zijn dan CF kaartjes.

      Wat de lenzen betreft, in principe kan je elke EF en EF-S lens blijven gebruiken op de nieuwste mirrorless Canon camera's, je hebt dan wel een adapter nodig.
      Bij Canon spiegelreflexcamera's kan je EF-S lenzen niet gebruiken op full-frame camera's, maar bij een mirrorless "R" camera's kan dat wel, al wordt er dan niet de hele beeldsensor gebruikt (als je kiest voor een full-frame camera, dan wil je waarschijnlijk ook wel de hele sensor gebruiken).
      De oude EF-S lenzen van die tijd waren nog ontworpen om "goed genoeg" te zijn voor een sensor met zo'n 10 megapixels, als je die gebruikt op een recentere camera, dan zal de beeldkwaliteit nooit optimaal zijn, daarom is het aan te raden om die oude EF-S lenzen toch te vervangen door recentere RF-S lenzen als je kiest voor een "R" camera met een cropsensor (als je toch nog EF lenzen hebt die je wil blijven gebruiken, dan heb je nog wel een adapter nodig voor die lenzen).

      Op een full-frame "R" camera passen die oude EF-S lenzen wel met een adapter, maar omdat er dan maar een deel van de sensor gebruikt wordt, en ook al omdat de beeldkwaliteit van die lenzen niet meer voldoet voor de huidige sensors is dat al helemaal niet aan te raden.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        En wat zijn je oude objectieven dan wel?
        - Canon EFS 17-55 1:2.8
        - Canan 70-300 1:4.5-5.6

        Comment

        Working...
        X