Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpstelling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpstelling

    Mijn camera, Nikon D300S stelt niet meer scherp bij automatisch scherpstellen. Zaterdag in Drongen kreeg ik problemen met het scherpstellen. De camera zoekt, stelt scherp maar schuift dan terug naar onscherp. Alle knoppen staan op de juiste instelling. Ik ben dan raad gaan vragen aan mevrouw Ingrid Vekemans en zij heeft ook gekeken of alles goed stond en dat was ok. Lens afgehaald en de contactpunten gekuist en ook de bajonetvatting heeft ze gekuist. Ze dacht toen en ik ook dat het de lens was. Manueel is alles nog in orde om foto's te nemen. Thuis gekomen andere lens gemonteerd maar het probleem was niet opgelost. Een andere body werkte wel met beide geprobeerde lenzen. Dus de fout zit in de body. Na nog meerdere malen proberen en nog eens de handleiding er bij genomen viel mijn oog in de zoeker rechts op een melding r12. Wat dat betekend weet ik niet. Weet iemand hiermee raad wat er mis is en wat het eventueel zou kosten om te herstellen. Camera heeft een 120 000 clicks maar kan er zeker volgens verschillende websites 170 000 aan.

    Bedankt aan iedereen voor het lezen en eventuele hulp.

    Groetjes Johan

  • #2
    R12 geeft aan ruimte voor 12 beelden in de buffer......

    Verstuurd vanaf mijn SM-F946B met Tapatalk

    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Bij nikon in zaventem gaan ze dat toestel niet meer herstellen.
      Tegenwoordig stuur ik mijn toestellen naar https://camera-service.nl/ ( heel tevreden van ).
      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

      Comment


      • #4
        Meestal is dit geen defect, de storing ontstaat gewoonlijk door vuiltjes op de autofocus module. Die zit in de bodem van het spiegelhuis, waar stof zich gemakkelijker nestelt.
        Hoe oplossen?
        Een afspraak maken bij Procirep voor reiniging, of het zelf proberen.
        De procedure is dezelfde als voor een beeldsensor reiniging. Als de spiegel opgeklapt is, zie je in de donkere bodem een module met enkele kleine "venstertjes" zitten. Met een blaasbalg dien je die voorzichtig schoon te blazen, zonder iets aan te raken. Meestal is dit voldoende.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Denis Bekijk bericht
          Meestal is dit geen defect, de storing ontstaat gewoonlijk door vuiltjes op de autofocus module. Die zit in de bodem van het spiegelhuis, waar stof zich gemakkelijker nestelt.
          Hoe oplossen?
          Een afspraak maken bij Procirep voor reiniging, of het zelf proberen.
          De procedure is dezelfde als voor een beeldsensor reiniging. Als de spiegel opgeklapt is, zie je in de donkere bodem een module met enkele kleine "venstertjes" zitten. Met een blaasbalg dien je die voorzichtig schoon te blazen, zonder iets aan te raken. Meestal is dit voldoende.
          Heb ook zo'n vermoeden dat het de AF sensor is.
          Vriendelijke groeten,Raf

          www.rafvandenbogaert.be

          Comment


          • #6
            Dank aan allen die hebben gereageerd. Het probleem is opgelost en Dennis had het bij het rechte eind. Door de autofocus met een blaasbalgje te reinigen werkt de autofocus weer en stelt de camera terug scherp. Nogmaals hartelijke dank voor de tip.

            Groetjes Johan

            Comment

            Working...
            X