Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Analoge Nikon-camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Analoge Nikon-camera

    Ik denk erover om mij ook weer een analoge camera aan te schaffen.
    Weet er iemand of er een Nikon analoge body bestaat die ik met mijn huidige lenzen kan gebruiken?

    Ik heb onder andere de standaard 18-55, 50 en dergelijke lenzen.
    It's not the size that matters, it's how you use it.
    Bart's Foto's Lenske Boortmeerbeek

  • #2
    Alles met een F-vatting. Kort door de bocht alle analoge camera's waarvan de typa-aanduiding begint met F. bvb F100, F90, ...
    Zie ook Category:Nikon F-mount cameras - Wikipedia
    mg,
    Patric​

    Comment


    • #3
      Die 18-55 is waarschijnlijk voor crop bedoeld, daar ga je op film behoorlijk wat vignetering hebben bij de kleine brandpunten. Wat lenzen met Z vatting betreft denk ik niet dat gebruik op film niet mogelijk is.

      Ik heb die link hierboven even gevolgd en dan verder naar https://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_F-mount De compatibiliteit is niet eenvoudig en zeker niet gegeven. Er zijn zoveel variaties en combinaties mogelijk dat ik eerlijk gezegd niet eens zou proberen.
      Last edited by Spanik; 19 maart 2024, 19:32.

      Comment


      • #4
        De Nikon F501 was Nikon's eerste AF kleinbeeldcamera, dat is een leuke camera !

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
          De Nikon F501 was Nikon's eerste AF kleinbeeldcamera, dat is een leuke camera !
          Als ik me niet vergis : zelfs de F2 had in optie al een AF-systeem.

          Comment


          • #6
            Off-topic: Volgens mijn informatie was het niet de F2 maar de F3 die met een AF-optie kwam, en dit in 1983. Daarvoor had je al een AF-camera van Pentax, de ME-F (1981).
            Beide trouwens log en onhandig.

            Comment


            • #7
              Hoh Pol, een log en onhandig toestel was wel de F4.
              Erg ingewikkeld en na een uurtje ermee rondzeulen was je nek haast kapot.
              Doordat ik aan mijn nek werd geopereerd was het toestel werkelijk te zwaar geworden.
              Ik kon dat mooi toestel pas veel later en met veel pijn in het hart, van de hand gedaan, en geloof me vrij, ik heb er nu spijt van.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                Off-topic: Volgens mijn informatie was het niet de F2 maar de F3 die met een AF-optie kwam, en dit in 1983. Daarvoor had je al een AF-camera van Pentax, de ME-F (1981).
                Beide trouwens log en onhandig.
                Ik was idd fout. De DS12EE was een diafragmasturing, geen autofocus. Sorry. Dank u voor deze rechtzetting.

                Comment

                Working...
                X