Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensoren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sensoren

    Ik volg af en toe de discussies over de nieuwste camera's. Alle merken zijn duidelijk op de 'mirrorless' trein gesprongen. De systeemcamera. Ik lees dat die camera's zoveel meer kunnen als de zg. verouderde spiegelreflexen. Ik heb het nu even over FF camera's. Maar kan iemand mij vertellen of ook de sensoren in die camera's anders geworden zijn, beter ? Want het gaat al lang niet meer over aantal pixels, daar zijn we voorlopig blijven hangen rond de 40 à 50 mp. Maar zijn de foto's die uiteindelijk uit de camera komen dan zoveel beter ? Los van de toeters en bellen die in de nieuwste toestellen allicht met sprongen vooruit gegaan zijn, resulteert dat ook in betere foto's ? Er werd altijd met lof gesproken over de pro- en semi-pro modellen van bv. Nikon en Canon. Ik kocht ooit de eerste Df van Nikon omdat die toen de sensor had van de D4, die in zijn tijd algemeen als de beste sensor op de markt werd beschouwd. Intussen heeft Nikon niet stil gezeten en de D5 en de D6 op de markt gebracht, die bij de lancering telkens bij de topcamera's hoorden. De iets bescheidener 'broertjes' als de D850 werden dan bedeeld met een bijna identieke sensor in een minder pro behuizing. Maar die leverden en nog steeds, zeer goeie beelden af. Doen de nieuwste modellen als de Z7 Z8 en Z9 het nu zoveel beter als het zuiver over beeldkwaliteit gaat ? Ik lees ook wel eens een testverslag van verschillende 'testers', maar ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat die allemaal wat té enthousiast zijn voor de nieuwe systeemcamera's en niet echt een vergelijking maken met de beeldkwaliteit van de laatste reeks spiegelreflexen.

  • #2
    Mirrorless toestellen zijn compacter en je ziet het resultaat al, voordat je op het knopje hebt geduwd. AF kan ook sneller werken. Dat zijn + punten. Maar voor een "echte" fotograaf maakt het niet uit waarmee hij/zij fotografeert, zolang hij/zij het voor het plezier doet. Dus DSLR cameras (van het goede merk) en RangeFinder cameras maken even goede foto's als een Mirrorless toestel.

    Comment


    • #3
      Mooie dingen die je zegt, maar ik vroeg iets over de beeldkwaliteit die deze camera's afleveren, over de sensor dus....

      Comment


      • #4
        Die is gelijk. Alleen het gebruiksgemak is anders

        Comment


        • #5
          Intussen zelf ook wat verder opgezocht...In de DxO score blijkt dat de beide sensoren ongeveer gelijk scoren, met zelfs een licht voordeel (2%) voor de D850...

          Comment


          • #6
            Als je sensoren van dezelfde generatie vergelijkt gaan de verschillen minimaal zijn. Grootste verschil is dat bij mirrorless de AF sensor mee op de beeldsensor zit waar die bij de dslr op een aparte sensor zitten (tenzij je in live view scherpstelt). Dus een mirrorless zou geen problemen met front/back focus mogen hebben.

            Comment


            • #7
              ik heb 3 jaar geleden mijn 50D met een aantal L lenzen geruild voor een XT-3 en bijhorende lenzen, omwille van het gewicht voornamelijk. Ik moet eerlijk zeggen dat ik met de 50D op zijn minst even goede foto's maakte, zo niet betere ....
              Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
              - Isaac Asimov-

              Comment


              • #8
                De beeldkwaliteit die een sensor produceert is er de laatste 10 jaar niet spectaculair op vooruit gegaan, de autofocus is wel een stuk beter geworden, en die heeft veel meer mogelijkheden waardoor het gemakkelijker wordt om de camera op het juiste punt te laten scherpstellen.
                Vooral voor natuur (dieren die niet stil blijven zitten) en actiefotografie is dat veel handiger dan een reeks autofocus-sensors die gegroepeerd zitten rond het midden van het beeld.
                Een ander voordeel is dat er bij bijvoorbeeld panning foto's niet continu de spiegel opgeklapt wordt terwijl je een reeks foto's maakt, dat zorgt ervoor dat je met een mirrorless camera gemakkelijker het onderwerp kan blijven volgen.

                Maar vooral bij de meer betaalbare mirrorless camera's die geen mechanische sluiter meer hebben is de uitleessnelheid van de sensor in sommige omstandigheden een probleem.
                Bij snelle actie kan die voor vervorming zorgen, en bij bijvoorbeeld ledbelichting van optredens zorgt die tragere uitleessnelheid voor banding.

                Er zijn dus voordelen en nadelen aan de mirrorless camera's, als je de nadelen (banding en vervorming bij snelle actie) zoveel mogelijk wil vermijden, dan kom je uit bij de "high-end" camerabody's die een stacked sensor hebben die sneller uitgelezen wordt.
                Binnenkort komt er een nieuwe Sony camera die het hele beeld in één keer uitleest, dan ben je van die banding en vervorming af, maar de beeldkwaliteit zou daardoor (vooral op hoge iso) weer net iets minder goed zijn.

                Daarom blijf ik voorlopig nog bij de (ondertussen meer dan 10 jaar oude) 1Dx waarmee ik eigenlijk nooit last heb gehad van banding en vervorming omdat ik altijd de mechanische sluiter gebruik.
                In Live-view is de autofocus van die camera onbruikbaar voor actiefotografie, daarom blijf ik gebruik maken van de mechanische sluiter en de opklappende spiegel (die al een keer vervangen is).
                Op dit ogenblik zou de R3 ook goed bruikbaar zijn als opvolger van de 1Dx, maar voorlopig vind ik de hoge aanschafprijs van de R3 niet in verhouding tot de verbeteringen van die camera ten opzichte van mijn oude 1Dx.
                Misschien dat de R1 die er binnenkort zou komen dat allemaal wel doet voor mij, maar het is dan af te wachten wat die zal moeten kosten, als die veel duurder wordt dan de R3, dan is de kans dat ik die koop wel heel erg klein.

                Normaalgezien zou een camera die geen spiegel en sluiter meer heeft veel goedkoper moeten zijn om te produceren, er valt een heleboel fijne mechaniek weg die volgens mij niet zo heel goedkoop is om te maken, zeker niet als die lang moet meegaan terwijl er bijvoorbeeld 14 foto's per seconde (of meer) mee gemaakt kunnen worden (voorlopig hebben de meeste mirrorless camera's nog wel een mechanische sluiter).
                Maar dat zien we niet echt terug bij de kostprijs van de nieuwe camera's.
                Zo'n camera met minder bewegende onderdelen zou in principe wel langer mee moeten gaan...
                Last edited by Black B@ndit; 8 februari 2024, 09:36.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Er is al zo veel geschreven over nieuwe toestellen. Nieuwe toestellen zijn zoveel beter en alle andere toestellen met een spiegel in zijn dinosaurussen enz...
                  Gebruik gewoon het toestel die voldoet aan uw noden. Ieder toestel heeft andere voor en nadelen. Zo is het leuk om met een systeemtoestel met kantelbaar scherm een paar cm boven een plast water te fotograferen. Door het scherm te kunnen kantelen kan je gewoon op 1 knie zitten om uw foto te maken. Maar ik werk even graag met mijn 20 jaar oud toestel die maar 3 foto's in de buffer kan nemen en waarbij die 3 foto's wegschrijven 2 min tijd neemt, maar waarvan het dynamisch bereik ( door zijn speciale ccd ) nog steeds beter is dan de nieuwste toestellen. Als je natuurlijk voor een klant werkt die heel grote afdrukken wenst voor op een beurs of zo dan moet je idd met een hoog resolutie toestel werken. Maar als het puur voor uw eigen plezier is en voor af en toe eens een foto op het internet te plaatsen heb je zeker en vast niet de nieuwste toestellen nodig.
                  Sinds mei vorig jaar ( 2023 ) doe ik regelmatig eens mee aan internationale wedstrijden en tentoonstellingen. Op die 8 maand tijd heb ik 10 gouden medailles gewonnen. Van die 10 gouden medailles zijn er 5 bij die ik gewonnen heb met foto's die gemaakt zijn met dat toestel van 20 jaar oud ( fuji S3 ) 4 gouden medailles met een drone foto ( met een resolutie van 12 mp ) en 1 gouden medaille gewonnen met een foto die gemaakt is met nikon D5. Ik vertel dat om te laten zien dat het niet belangrijk is met wat voor toestel je uw foto maakt maar dat het veel belangrijker is hoe creatief en wat je doet met uw toestel.
                  Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                  Comment


                  • #10
                    Heb recent mirrorless Z8, naast D810.
                    Fotokwaliteit bij beiden is uitstekend.
                    Al vanalles geprobeerd in raw en jpeg, buiten zwaardere bestanden op de Z8, zie ik met het blote oog weinig tot geen verschil qua beeldkwaliteit.





                    Comment


                    • #11
                      Waarbij mijn vraag dus beantwoord is: nieuwe sensoren zijn niet substantieel beter dan de laatste generatie sensoren in de semi-pro klasse DSRL camera's....Wie de laatste nieuwe mirrorless camera's koopt, betaalt dus mee voor de ontwikkeling ervan, meer dan voor het geleverde materiaal, dat zoals eerder gezegd, eigenlijk goedkoper moet kunnen gemaakt worden. Mijn D850 is sowieso een blijvertje...

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                        Waarbij mijn vraag dus beantwoord is: nieuwe sensoren zijn niet substantieel beter dan de laatste generatie sensoren in de semi-pro klasse DSRL camera's....Wie de laatste nieuwe mirrorless camera's koopt, betaalt dus mee voor de ontwikkeling ervan, meer dan voor het geleverde materiaal, dat zoals eerder gezegd, eigenlijk goedkoper moet kunnen gemaakt worden. Mijn D850 is sowieso een blijvertje...
                        Dat je mee betaalt voor research, en dat de importeurs in bepaalde landen er dik van profiteren vandaag, zal wel kloppen.
                        Ik heb 3 weken geleden in Duitsland bij een fotozaak de Z8 gekocht, tijdens een tijdelijke januari promotie voor iets minder dan 3900 euro btw in.
                        Alsook de ftzII adapter voor ong. 269 euro.
                        Maakt dus minder dan 4200 euro samen.
                        Hier kosten die dingen respectievelijk 4500 body en kleine 300 adapter, maakt dus 4800....
                        Promo was geldig tot 31 jan 2024 in Duitsland.
                        Als ze zoiets met zo een prijsverschil in buitenland kunnen, en nog winst maken, weet je het wel.

                        De D850, zo een fantastische camera, die nu in massa 2de hands te koop komt doordat velen overstappen, is qua beeldkwaliteit nog jaren actueel.




                        Last edited by Halcón; 10 februari 2024, 20:00.

                        Comment

                        Working...
                        X