Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony RX10 iv erg traag met scherpstellen en donker.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony RX10 iv erg traag met scherpstellen en donker.

    Gisteren in een vrij grote zaal mensen aan een tafeltje in de schemer gefotografeerd met flitser.
    Het infrarood hulp licht gaat aan maar het scherpstellen duurt enkele seconde. Het juiste moment is weg.
    Camera stond op S60 en de rest op auto en de flitser op 60gr TTL -0.3
    Hiermee heb ik altijd normale binnen foto's mee gemaakt.
    Thuis het volgende geprobeerd:
    Zonder flitser Camera weer het zelfde gezet (meetpunt in het midden)
    Binnen op gefotografeerd op rodebaksteen schouw, het ifrarode licht zie ik op de stenen maar het duurt enkele seconde voor dat hij scherp stelt je zie in het scherm dat hij als het ware pingelt.
    Dit heb ik geprobeerd met verschillende scherpstel in stellingen, en ik heb hem gerest naar fabriekinstellingen maar helaas.
    Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

  • #2
    Om scherp te kunnen stellen heeft elke camera licht nodig, hoe minder licht, hoe moeilijker en onbetrouwbaarder het scherpstellen gebeurt.
    Camera's met een scherpstellichtje zullen dat lichtje gebruiken als er te weinig licht is om scherp te stellen (sommige camera's gebruiken daarvoor de ingebouwde flitser, en dat is nog storender als je personen aan het fotograferen bent).
    Je kan dat lichtje meestal uitschakelen in de cameramenu's omdat het storend is, maar dan zal de camera heel slecht of helemaal niet kunnen scherpstellen.
    Als je handmatig wil scherpstellen, dan moet je ook het onderwerp kunnen zien, en dat lukt dan ook niet in het donker.

    De ene camera zal bij weinig licht nog langer kunnen blijven scherpstellen dan de andere, meestal zijn de duurdere camera's wat dat betreft iets beter (maar verwacht er geen mirakels van, uiteindelijk hebben ook de duurste camera's nog voldoende licht nodig om te kunnen scherpstellen).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Als het echt donker is en werkt met flitsen kan je beter een hulp continu lichtje ergens opstellen. Veel moet dat niet zijn. En dat licht zou dan ook geen invloed mogen hebben op je finaal beeld. Tenzij je zeer hoog gaat in ISO.

      Comment


      • #4
        De eerste avond dat dat fout ging:
        Schemerige grote ruimte met hoog plafond, mensen staan aan een tafeltje en die wil ik fotograferen, afstand van mij ongeveer 3 a 4m.
        Camera ISO auto - S - diafragma auto.
        Probleem met scherp stellen ongeveer 2 a3 sec.
        Dit geprobeerd met en zonder Flitser.

        Comment


        • #5
          Wat was de waarde van het diafragma, brandpunt en ISO. (info is te vinden in de exif).

          Comment

          Working...
          X