Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke nieuwe camera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke nieuwe camera?

    Hallo, hulp gezocht bij eventuele aanschaf nieuwe camera!
    Historiek:
    '84 : spiegelreflex Olympus OM-10 (nog in mijn bezit, een goed bod kan hier verandering in brengen)
    '01 : Olympus C-3030
    '07 ; Canon Eos 400-D
    '12 : Canon Eos 600-D
    Na 11 jaar ben ik dus ietwat de opvolging kwijt...
    Het hoeft niet persé een Canon te zijn, wel een waardige opvolger, en liefst in ongeveer dezelfde prijsklasse, graag ook fitting die past met mijn huidige Eos-600 EF-lenzen
    Groeten,
    Guy
    Canon EOS400d - EF-S-17-85mm-f-4-5.6-IS-USM-Lens e.a.
    Homepagina : https://reisblog.guyrotty.be

  • #2
    Gebruik je op die 600D EF of EF-S lenzen?
    Wil je een full-frame camera of blijf je bij een crop camera?
    Bij de mirrorless "R" camera's heb je wel een adapter nodig om EF en EF-S (crop) lenzen te blijven gebruiken.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      EF-S Lenzen op mijn 600D
      Geen full-frame, boven mijn budget :-)​
      Canon EOS400d - EF-S-17-85mm-f-4-5.6-IS-USM-Lens e.a.
      Homepagina : https://reisblog.guyrotty.be

      Comment


      • #4
        Als budget jouw zorg is: blijf dan bij crop van Canon, maar tweedehands. Heel veel mensen schakelen over op "mirrorless". Daardoor worden veel camera's tweedehands aangeboden.

        Succes ermee
        Filip

        Comment


        • #5
          Canon 90D eens proberen te vinden. Kan je niet aan miskopen.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
            Canon 90D eens proberen te vinden. Kan je niet aan miskopen.
            Kan ik 100% beamen.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              ik heb de 90 D gehad maar zeer snel weer verkocht wegens autofocus problemen (voor vogelfotografie)... heel weinig scherpe fotos ... maar dat was in een tijd dat ik nog jonger was en behendiger... en nog aan vogelfotografie deed.
              nikon coolpix s9100

              Comment


              • #8
                Alleen als het beschikbare budget te beperkt is zou ik nog een tweedehands DSLR kopen, maar als het financieel haalbaar is, dan zou ik toch kiezen voor een mirrorless camera met een crop sensor en een adapter (R100, R50, R10, R7 naargelang het beschikbare budget).
                Die nieuwe camera's hebben een betere autofocus, met veel meer mogelijkheden, en die autofocus is niet beperkt tot wat puntjes vlak bij elkaar in het midden van het beeld, die werkt bij mirrorless camera's over bijna het hele beeld.
                Ik ken iemand die zijn 7DII heeft vervangen door een R7, en die is daar heel tevreden over, vooral het AF systeem is véél beter dan bij de 7DII.
                Als je kiest voor een R camera, dan ben je ook meer "future-proof", als je lenzen vervangt, dan kies je voor RF lenzen zodat je op den duur de adapter niet meer nodig hebt.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Bart, TS heeft EF-S lenzen, wat kostelijk om over te stappen op een RF.
                  Dit is iets dat ik nooit zou doen, een RF kopen en mijn EF/EF-S lenzen via een adapter verder gebruiken.
                  Mocht ik ooit (!) een RF kopen dan moeten daar sowieso RF lenzen bij, punt.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Bart, TS heeft EF-S lenzen, wat kostelijk om over te stappen op een RF.
                    Dit is iets dat ik nooit zou doen, een RF kopen en mijn EF/EF-S lenzen via een adapter verder gebruiken.
                    Mocht ik ooit (!) een RF kopen dan moeten daar sowieso RF lenzen bij, punt.
                    Met een adapter kan je die EF-S lenzen ook gebruiken op een R camera met cropsensor, dan ben je niet meteen verplicht om andere lenzen te kopen.
                    Als je al verschillende EF of EF-S lenzen hebt, dan zal je ooit toch de overstap moeten maken naar de mirrorless camera's, als je dan al je lenzen tegelijk moet vervangen, dan zal dat (afhankelijk van de lenzen die je hebt) een heel dure overstap worden.
                    Door die adapter te gebruiken kan je dan eventueel de meest gebruikte lens vervangen door een RF (of RF-S als het een cropcamera is), de minder gebruikte EF lenzen kan je dan nog altijd zonder problemen blijven gebruiken.

                    Voorlopig heb ik geen nieuwe camera nodig, de camera's die ik heb werken nog prima, maar als ik nu een nieuwe camera zou moeten kopen, dan zal het zeker geen DSLR meer zijn. (het instelwieltje bij de ontspanknop van de 7DII hapert al wel een tijdje, maar de 1Dx en de 5DIII werken nog perfect)
                    En dan is het toch de bedoeling om de huidige lenzen zo lang mogelijk te blijven gebruiken omdat het anders veel te duur zal worden om alles tegelijk te vervangen.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                      Met een adapter kan je die EF-S lenzen ook gebruiken op een R camera met cropsensor
                      Je kunt zelfs de EF-s lenzen gebruiken op de full frame camera's met adapter. Ideaal is natuurlijk anders, maar het kan technisch wel.
                      Groeten,

                      Albert Jan

                      Website AJH
                      lidnummer: BD0371NL

                      Comment


                      • #12
                        Bedankt voor jullie nuttige info. Was ook al bij de 90d gearriveerd. Zal nu ook nog eens de r10 en bij voorkeur r7 bekijken en de prijs van RF lenzen.
                        Met de 90d kan ik mijn huidige lensen blijven gebruiken. Bij de r7 (of r10) kan ik dat dus ook mits een adapter.
                        Zit er geen 'kwaliteits'verlies met een adapter? Of is dat enkel een 'verloopstuk' dat geen impact geeft?
                        Canon EOS400d - EF-S-17-85mm-f-4-5.6-IS-USM-Lens e.a.
                        Homepagina : https://reisblog.guyrotty.be

                        Comment


                        • #13
                          De adapter is een verloopstuk.

                          Enkel wanneer je goedkoop een tweedehands 90D zou vinden zou ik het nog doen, de huidige R bodies zijn allemaal superieur.

                          Belangrijker is de keuze tussen FF of APS-C.
                          Als je tot nu toe tevreden was met een crop zou ik daarbij blijven, want je kan je bestaande lenzen blijven gebruiken. Het is een stuk goedkoper en dat zal zo blijven.
                          Maar het aanbod van RF-S lenzen is zeker niet beter dan van EF-S.

                          Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Canon iedereen naar FF wil krijgen .

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                            Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Canon iedereen naar FF wil krijgen .
                            Dat opent dan de deur naar de duurdere glaswinkel zeker
                            bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                            Comment


                            • #15
                              De keuze is gemaakt.
                              Begonnen met zoeken na 11 jaar 600d. Opvolger zoeken dus van deze camera. Kwam uit bij 850d en keek al eens naar 90d.
                              Dankzij jullie advies de R-serie bekeken.
                              En de kogel is door de kerk. Heb een CANON EOS R10 +RF-S 18-150 lens besteld. Niet de max, ben maar een amateur-fotograaf. Na elf jaar nieuwe camera met lens voor iets minder dan 1400 euro. En zoveel meer mogelijkheden dan huidige en/of 850d - 90d!
                              En als ik hier ook weer elf jaar tevreden mee ben, betekent dit ongeveer 100 euro per jaar... (zo kon ik mijn echtgenote overtuigen :-) )
                              Canon EOS400d - EF-S-17-85mm-f-4-5.6-IS-USM-Lens e.a.
                              Homepagina : https://reisblog.guyrotty.be

                              Comment

                              Working...
                              X