Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twijfel aanschaf "nieuwe" 2dehands spiegelreflex, of 2dehands R-series Canon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Twijfel aanschaf "nieuwe" 2dehands spiegelreflex, of 2dehands R-series Canon

    Nadat er in mijn leven het een en ander gebeurd is waardoor de fotografie op een heel laag pitje is komen te staan, en wat ik nog fotografeer bovendien heel anders is dan vroeger, liep ik door een telefoongesprek met de lokale fotowinkel tegen het nieuws aan (wat me volledig ontgaan was) dat Canon gestopt is met de productie van hun spiegelreflexcamera's.
    Mijn EOS 6D (eerste versie) nam in 2015 een duik in een typisch Nederlandse prutsloot, en is daarna zo snel mogelijk voor 3 uur op 40 graden in de oven gegaan, en werkt (vermoedelijk door die noodgreep) nog altijd.

    De eerste problemen die ik door die duik heb ervaren was bij langdurig gebruik van de draadloze netwerkverbinding dat de camera volledig bevroor. Deze functie gebruikte ik niet heel erg veel, dus ik heb dit niet meteen als een onoverkomenlijk probleem ervaren.

    Een paar maanden geleden echter begon het wieltje om de sluitertijd mee te regelen echter pittig te knarsen en stroef te lopen, en af en toe werkt de sluiterknop niet helemaal goed.

    Dat, in combinatie met het telefoongesprek met de lokale fotowinkel noodzaakten mij om toch weer rond te gaan kijken naar tweedehands toestellen. Ik vind het namelijk op dit moment niet te verantwoorden om een volledig nieuwe body te kopen, omdat ik de camera veel minder actief en op een hele andere manier dan vroeger gebruik.

    Waar ik nu wel over twijfel is of ik voor een tweedehands spiegelreflex moet gaan (mogelijk op een plek waar geen informatie gegeven wordt over het aantal sluiter of spiegelbewegingen) of misschien toch een R-series spiegelloze camera met een EF adapter erbij.
    Persoonlijk kan een elektronische zoeker me gestolen worden, maar ik ben wel bang om een tweeedehands body aan te schaffen waar mogelijk over een paar jaar de onderdelen of reparatiemogelijkheden (ik houd er althans toch maar rekening mee) voor ophouden te bestaan, of op z'n minst erg prijzig worden.

    Ik heb een aantal lenzen die ik absoluut niet van plan ben aan te schaffen met een R-vatting, dus in dat opzicht ben ik redelijk geneigd om voor een spiegelreflex met EF-vatting te gaan, maar zou toch graag jullie adviezen horen.

  • #2
    Blijkbaar heeft niemand hierop geantwoord, maar het is vanzelfsprekend dat alle EF lenzen met een eenvoudige adapter perfect - en soms zelfs beter - werken op R camera's.
    Hierin is ondertussen zo'n grote keuze dat je beslist een vervanger voor je 6D zal vinden.

    Comment


    • #3
      Als je voor tweedehands twijfelt en een nieuwe spiegelreflex geen optie is heb je toch al gekozen?
      ...leeg...

      Comment


      • #4
        Moderator Note: Geband wegens spamming (in verwijderde link). Dank om dit te rapporteren. Post wordt later verwijderd.


        Last edited by LesC; 16 januari 2024, 08:42.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Yukiolsa
          It goes without saying that all EF lenses with straightforward adapters operate flawlessly—and occasionally even better—on R cameras - onzichtbare link verwijderd
          Dit is een Nederlandstalig forum, uit respect zou je dat op zijn minst door Google kunnen laten vertalen.

          Kricowell; en voor u idem dito
          Last edited by LesC; 16 januari 2024, 08:48.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht

            Dit is een Nederlandstalig forum, uit respect zou je dat op zijn minst door Google kunnen laten vertalen.

            Kricowell; en voor u idem dito
            Moderator Note: Luc, jouw citaat van Yukiolsa maakte een onzichtbare link zichtbaar. Hoewel hij (in tegenstelling tot de andere) to the point was (en niet meteen spamde), heb ik voorlopig enkel die onzichtbare 'spacebar clicker' verwijderd, ook uit jouw citaat.

            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment

            Working...
            X