Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

van D7200 naar Z5 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • van D7200 naar Z5 ?

    Ik gebruik mijn camera hoofdzakelijk voor op reis en natuurlijk ook voor de familie.
    Nu dat de Z5 in aanbieding staat is de verleiding groot om over te stappen. De Z5 is natuurlijk al enkele jaartje op de markt, vandaar de vraag: loont het nog om deze te kopen?
    Mijn ogen vielen ook op de Fujifiml XS-20. (niet spatwaterdicht) Deze laatste zal echter moeilijk wennen vermoed ik. Ik gebruik gaar de alle knoppen op mijn D7200, deze zal ik dus missen op de Fujifilm. En filmen doe ik zeer zelden.
    Graag jullie mening.
    Nikon D7200 / 105mm f/2.8G AF-S VR Micro // Nikon AF-S Nikkor 200-500mm // Nikon AF-S DX Nikkor 16-80mm F2.8-4E ED VR //AF-S 10-24mm f/3.5-4.5 DX G ED//SB900 //
    http://fotoalbum.godderis.be

  • #2
    Zowel de Nikon Z5 als de Fujifilm X-S20 zijn capabele camera's, maar de keuze hiertussen hangt af van uw specifieke behoeften, voorkeuren en hoe u de camera wilt gebruiken. De beste keuze hangt af van uw individuele voorkeuren en opnamestijl. Bezoek indien mogelijk een camerawinkel om met beide camera's om te gaan en kijk welke het prettigst voor u is.

    Comment


    • #3
      Over zo’n overstap kunnen we een hele dag van gedachten wisselen. Ik heb de d7200, de z50 en daarna de z5 gekocht. Ik gebruik echter meest de z50 en de z5.
      Ik neem aan dat u nog tevreden bent over de 7200. U hebt ook een mooie collectie objectieven en een degelijke flitser. Zoek eerst eens uit wat u precies van een andere camera verwacht.
      Ik zou, zelfs als ik een andere camera wil, nooit de 7200 weg doen. Alle camera’s hebben voordelen en nadelen. Een z5 is een fullframe en u kunt met een ftz adapter al uw lenzen gebruiken. Maar de fullframe lenzen hebben geen cropfactor meer. De 105 mm blijft 105 en geeft geen 162,5 mm-beeldhoek meer. De dx-lenzen maken dat er van uw 24 megapixels nog ca 10 overblijven. De z5 heeft geen ingebouwde flitser.

      Het gewichtsverschil tussen 7200 en z5 is slechts 75 gram. Maar om uw huidige lenzen te gebruiken hebt u een adapter nodig. Reken een 100 of 140 gram bij de 7200 en u bent minimaal 25 zwaarder geladen. Geen winst dus.

      U kunt maar meteen een reserve accu kopen voor de z5. Maar de accus van de 7200 kunt u blijven gebruiken.
      Laat het ons hierbij houden, de meeste voordelen kunt u op de Nikon website lezen.

      Maar ik heb de z5 gekocht voor de beeldkwaliteit en omdat ik graag die camera wou. Ik heb er ook nog geen minuut spijt van gehad, al gebruik ik de 7200 nog weinig.

      Succes en een gelukkig 2024.

      Comment


      • #4
        Hallo,
        ik heb een gelijkaardig dilemma. Ik gebruik nu een D7200, met een vrij goede lens (Nikon AF-S 16-80mm F/2.8-4.0E VR ED). Deze heb ik dit als kerstcadeau in 2016 voor mezelf gekocht en is het nu toch stilletje aan tijd voor een upgrade. Het hoeft voor mij niet het duurste model te zijn, maar wel een recent en dat is nu een probleem aangezien ik mijn lenzen wil houden. Volgens chat GPT en de timeline van dpreview is de beste vervanger die compatibel is met mijn lenzen (APS-C sensor en F-mount) de Nikon D7500 uit 2017. Dat Lijkt me echter een te kleine verbetering tov van mijn huidige d7200 dus ik had het al even opgegeven.

        Ik lees nu (@nesten) echter dat ik de ftz adapter ook kan gebruiken op een full frame dus dat is misschien een optie? De opmerking dat je 10 megapixels overhoud van de 24 megapixels begrijp ik echter niet. Als ik een dure overstap zou maken wil ik vooral een beduidende verbetering op gebied van resolutie en dynamic range. Mijn vraag is nu: ga ik dat bekomen met die ftz adaptor of kan ik maar beter alles laten vallen en gewoon naar iets heel nieuws uitkijken (misschien zelfs een systeem camera want in de praktijk wissel ik toch bijna noot lenzen, gebruik ik mijn fototoestel enkel op vakantie en verander buiten de iso waarde en diafragma opening zelden iets aan de instellingen)

        Mvg, Geert

        Comment


        • #5
          Ik ken de Nikon systeemcamera-modellen niet, maar ik weet dat er APS-C modellen zijn met de Z-mount, en dan heeft u de volle sensorresolutie met uw ouden lenzen. Als u een full frame systeemcamera gebruikt met een APS-C lens, dan gaat die camara maar een deel van de sensor kunnen gebruiken, vandaar die afname in resolutie, omdat de APS-C lens een kleinere beeldcircel vormt op de sensor.

          Comment


          • #6
            Ah, dat lost die ftz dus niet op? Lijkt me logisch ja. Hoe ziet zo een foto er dan uit? in het midden een cirkel met duidelijk beeld en aan de randen volledig zwart? OF heb je daar toch nog beeld, alleen is dat daar dan helemaal vervormd of vaag? Of ziet de camera deze situatie en gaat hij zelf croppen?
            Maar goed, het wordt dus een nikon aps-c camera (maar die lijken niet ze heel veel beduidend winst te geven tov mijn huidige situatie) of iets heel nieuws.

            Comment


            • #7
              De D7200 is een hele goede apsc, nog steeds, heb hem vroeger ook gebruikt. Nu heb ik nog steeds een apsc, de D500 en die blijft gewoon hier.

              Ben deze week met paar van mijn F lenzen en cfe kaartje naar een winkel gereden om de Z8 te proberen. Ging probleemloos, ook even met Z lenzen uit de winkel geprobeerd en mijn kaartje mee naar huisgenomen om op mijn gemak te bekijken.
              Mijn persoonlijke indruk is dat de beelden zowel in jpeg als raw via F lenzen goed tot heel goed zijn, maar dat de Z lenzen nog beter zijn.

              Ik ben persoonlijk aan het twijfelen geslagen over de overstap naar Z met behoud van f lenzen, maar ieder moet dit voor zichzelf uitmaken.




              Last edited by Halcón; 1 januari 2024, 10:15.

              Comment

              Working...
              X