Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF problemen met Eos R7

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• AF problemen met Eos R7

Hallo,

Ik fotografeer nu klein half jaartje met de Eos R7 icm met 135mmen en tot nu geen problemen ondervonden, behalve probleem waarbij anti flikkerstand de oplossing was. Kwam van het weekend het volgende probleem tegen:

Bij fotograferen, van een zaalsport tafeltennis, met de combinatie Eos R7 en EF 135mm F2.0 en EF 200mm F2.8 dat het scherpstellen niet meer wilde lukken. Als ik dan handmatig wat scherper stelde deed de automatische AF het prima. De scherpstel afstelling omzetten naar 0.9 tot oneindig of 1.6 naar oneindig hielp ook niet. Leek net of er te weinig power was om het glas aan te duwen. Voelt ook soms aan dat hij in twee trappen scherp stelt. Bij slecht contrast probeert hij het ook geeneens, dus bijv oranje muur en oranjerood tenue. Als eenmaal (handmatig) scherp stellen doet de camera precies wat je van hem verwacht, snel scherp stellen op de ogen en continue volgen en scherp houden. Gaat echt om het in 1x scherp te stellen als hele beeld nog wazig is waar het probleem zit.
    Of het toch niet aan de lens lag deze getest om een Eos 1d mkiv, geen problemen, werkte als vanouds. Zowel de 135mm als de 200mm. Dus probleem zoek ik in de camera R7 of adapter Ef naar RF (origineel Canon) Heb al wat camera instellingen veranderd om te kijken of daar het probleem zit maar helaas. Ben best wel lang bezig geweest om de hele handleiding door te lezen en mijn camera zo optimaal mogelijk in te stellen. Alvorens mijn hele camera instellingen te resetten naar fabriekinstelling dacht ik eens te informeren of dit probleem ook door andere fotografen wordt ervaren.

Vraag dan ook is of iemand deze problemen herkent en mogelijke oorzaak weet.

Alvast bedankt voor jullie reacties
    grt
    Rob

Als die twee lenzen eerst wel probleemloos werkten op de R7 met de adapter, en nu hebben ze allebei hetzelfde probleem, dan kan je er al zeker van zijn dat het niet aan de lenzen ligt (het zou héél straf zijn als ze allebei tegelijk dezelfde fout krijgen).

Het zou dan inderdaad aan de adapter kunnen liggen, kijk eens naar de contactjes van de adapter, of daar iets van beschadiging een te zien is (een contactje dat minder ver uitsteekt dan de andere bijvoorbeeld).
    Als je RF lenzen hebt, en die werken wel perfect, dan zou je de camera al kunnen uitsluiten, de adapter wordt dan de "hoofdverdachte".
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Ofwel is er een instelling veranderd in je body... Staat hij op servo?
      Op youtube vind je uitleg en interessante instellingen.
      Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

Al naar de batterij gekeken ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
          Ofwel is er een instelling veranderd in je body... Staat hij op servo?
          Op youtube vind je uitleg en interessante instellingen.
          uiteraard staat hij op Servo. Heb idd met de tijd wel iets veranderd in de originele settings. Vandaar dat ik van plan de hele camera te resetten maar is best weer een klusje om alles goed in te stellen. vandaar de vraag of er iets over bekend is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            Al naar de batterij gekeken ?
            heb 5 batterijen nodig gehad zaterdag, zowel volle als lege gaf hij dit probleem. Ook werd de camera aan de linkerkant vrij warm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Als die twee lenzen eerst wel probleemloos werkten op de R7 met de adapter, en nu hebben ze allebei hetzelfde probleem, dan kan je er al zeker van zijn dat het niet aan de lenzen ligt (het zou héél straf zijn als ze allebei tegelijk dezelfde fout krijgen).

Het zou dan inderdaad aan de adapter kunnen liggen, kijk eens naar de contactjes van de adapter, of daar iets van beschadiging een te zien is (een contactje dat minder ver uitsteekt dan de andere bijvoorbeeld).
              Als je RF lenzen hebt, en die werken wel perfect, dan zou je de camera al kunnen uitsluiten, de adapter wordt dan de "hoofdverdachte".
              heb wel een RF lens maar niet geschikt voor in de zaal. Moet wel zeggen laatste tijd pakte ook de RF lens niet direct het onderwerp, maar dit was af en toe en niet consequent.

Comment

I sent my R7 to Canon for inspection and they responded with suggested settings and some interesting admissions. I hope you found the video helpful. Cheers, ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
                  zaalsport tafeltennis is een situatie die in deze uitleg zeker terug te vinden is (laag contrast enz)

Comment

Het probleem wat in de video wordt besproken is de ene keer wel scherp op het oog en andere keer ligt scherpte elders. Mijn probleem is dat hij niet scherpstelt, heb een voorbeeld wat ik zie door mijn zoeker bijgevoegd. Als ik dan wil scherpstellen gebeurt er niets. Als ik dan handmatig aan scherpstelring draai zodat ik duidelijker het onderwerp heb stelt de camera weer automatisch scherp. Dit probleem is pas afgelopen weekend opgetreden

2Q7A0626 by Rob de Ruiter, on Flickr

Ik had wel altijd de snelheid op H staan en sluitermodus op electronic 1e gordijn, had deze snelheid nu op H+ staan. Dus kan aanbevolen settings uit video eens uitproberen. Als ook de fijnafstelling Servo Af case 2 met trackinggevoeligheid op -2 (stond bij mij op -1) en versn tracking op -1 (stond bij mij op 0)

Comment

Dit zie ik soms ook met mijn macro of lange tele wanneer de afstandsinstelling sterk afwijkt. Een mirrorless moet een minimum herkenbaar beeld hebben om scherp te stellen.
                      Maar bij "normale" lenzen lijkt me dit toch eigenaardig.

Mogelijk heb je zoveel aan de AF instellingen gewijzigd (op aanraden van al die internetgoeroes ) dat ze mekaar tegenspreken.

Misschien is een reset de beste oplossing. Ofwel terug de hele handleiding afgaan.

Comment

palombian,

ga je advies opvolgen, thnx. Aan iedereen die heeft geantwoord, dank voor het meedenken. morgenochtend vroeg de Hei op om alles te checken.

Comment

Working...
                        X