Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auto vervorming correctie Sony GM 35 1.4, Sony A7RV

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Auto vervorming correctie Sony GM 35 1.4, Sony A7RV

Hallo,

Omdat ik niet weet of het gaat om een software, camera of lens probleem heb ik de vraag in het forum "CAMERA'S" gezet.
    Camera A7RV, Lens GM 35 1.4 software Capture One 23

Probleem: Capture one neemt bij het importeren van de raw file's de AUTO VERVORMING CORRECTIES niet mee (of worden ook niet auto gecorrigeerd als de auto correctie in camera op "off" staat ondanks het correcte profiel voor die lens)

1. lichtafval compensatie word wel meegenomen of auto gecorrigeerd door (Capture One lens profiel, manufacturer enz..) (ongeacht camera auto correctie instellingen)
    2. het betreft alleen de Sony gm 35 1.4 ... geen enkel probleem met de GM 100-400, GM 50 1.2 of GM 135 1.8
    3. in de voorvertoning in Capture One zie ik wel de correcties als die op voorhand ingesteld zijn door de A7RV (lenscompensatie door camera)

indien iemand mij kan helpen.. dan hoor ik het graag
    Alvast bedankt
    MVG​
    Last edited by Funcky; 5 augustus 2023, 19:45.
    Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Capture one en LR (en ACR) maken optioneel gebruik van het camera profiel ingesloten in de RAW file (manufactor profile). Blijkbaar wordt voor deze lens het ingebouwde profiel automatisch en altijd toegepast en kun je het niet uitschakelen. LR geeft wel een indicatie dat het ingebouwde profiel reeds toegepast is.

Comment

@ Pevece ...Als het profiel zou toegepast zijn dan zou ik de veranderingen en verbeteringen ook zien.. en dat is hier niet het geval voor deze lens .. alleen bij de preview zie je de veranderingen.. éénmaal geimporteerd zijn de aanpassingen terug eruit (en dit is alleen maar het geval bij de GM 35)
      Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Sorry, ben mogelijk verkeerd. LR geeft, al dan niet verkeerdelijk, aan dat het ingebouwd lens profiel is toegepast en dit is ook zo bij C1. Nochtans wijzigen geen van beide iets aan de vorm van het beeld.
        Je kunt in LR lens correctie wel manueel inschakelen en dan wordt het beeld aangepast, voor andere lenzen gebeurt dit automatisch. Gelijkaardig in C1, daar staat de waarde "Distortion" voor deze lens op 0, voor andere lenzen staat dit default op 100. Als je deze wijzigt naar 100 wordt het beeld aangepast Waarom deze afwijking, geen idee.

Zie juist dat LR het ingebouwde profiel enkel gebruikt voor kleurafwijkingen, vandaar de verwarring. Dus blijft de vraag waarom C1 en LR niet standaard voor deze lens de vervorming aanpast.
        Last edited by pevece; 6 augustus 2023, 10:20.

Comment

Idd Pevece, nu ben je volledig mee en correct. Ik moet dus die correctie voor de GM 35 1.4 manueel op 100 zetten.. en alleen maar voor die lens.. de andere objectieven staan idd default op 100 voor vervorming.
          Het is nu niet dat dit echt een probleem is voor die GM 35 want die geeft zo al niet teveel pincushion distortion.. en manueel is ni echt een probleem maar het toch graag die default standaard op 100 zien staan. (kleurafwijkingen zijn idd wel gebruikt)
          Ik wist trouwens niet dat dit ook geval was bij LR..
          Ik vraag me dus ook af waarom waarom deze vervorming correcties niet worden toegepast op de GM 35 1.4
          Bedankt voor je input..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pevece Bekijk bericht
            Sorry, ben mogelijk verkeerd. LR geeft, al dan niet verkeerdelijk, aan dat het ingebouwd lens profiel is toegepast en dit is ook zo bij C1. Nochtans wijzigen geen van beide iets aan de vorm van het beeld.
            Je kunt in LR lens correctie wel manueel inschakelen en dan wordt het beeld aangepast, voor andere lenzen gebeurt dit automatisch. Gelijkaardig in C1, daar staat de waarde "Distortion" voor deze lens op 0, voor andere lenzen staat dit default op 100. Als je deze wijzigt naar 100 wordt het beeld aangepast Waarom deze afwijking, geen idee.

Zie juist dat LR het ingebouwde profiel enkel gebruikt voor kleurafwijkingen, vandaar de verwarring. Dus blijft de vraag waarom C1 en LR niet standaard voor deze lens de vervorming aanpast.
            En dit is het antwoord dat ik vandaag gekregen heb van Capture One
            Hi .....,

Thank you for reaching out and sharing your inquiry.

In-camera adjustments, like crop modes or custom recipes, are not ported over to Capture One. However, some are still supported, like Nikon ICC profiles or Fujifilm Film Simulations:
            Nikon ICC profiles
            Fujifilm Film Simulations

Note that even when Capture One has recognized a correct profile for your lens, a distortion correction might not be applied automatically. In this case, the slider is set at 0%. Distortion correction is enabled (the slider is at 100%) for lenses where the distortion exceeds a certain amount that the Capture One team sees suitable, and they accept more barrel distortion than pincushion.

Let me know if you need any further help with this.

Best regards,
            V.....
            Capture One Support

Comment

OK, bedankt voor de info te delen.

Comment

Working...
              X