Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het is al een tijdje geleden.. info voor event fotografie - ervaring collega's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Het is al een tijdje geleden.. info voor event fotografie - ervaring collega's

Hey allemaal,

Het is een hele tijd geleden dat ik de ontwikkeling op gebied van DSLR's en andere gekeken heb. Tot nu toe heb ik me altijd goed weten mijn plan trekken met mijn 5DII, 430EX en een paar lenzen

Ik begin de laatste tijd toch wel een beetje nieuwe technologie te missen, en daarmee wil ik zeggen: het sneller en juister AF gebeuren, net iets scherpere foto's - hier ligt veel aan de lenzen, dat weet ik, maar als ik foto's zie van een nieuwer toestel met mijn lenzen, zijn deze scherper, punt.

Ik sta eigenlijk open voor alles, maar er zijn dus wel een aantal vereisten:
    - RAW
    - goede ISO kwaliteiten
    - goede scherpte
    - snelle en accurate AF
    - ...

Eigenlijk wil ik na +10 jaar ook weer eens wat nieuws stiekem. Dus wat zijn eventueel vandaag goede toestellen, combo's voor event fotografie (festivals, fuiven, maar ook af en toe communie-feesten, ..)

Ik wou mijn 5DII dan als backup houden, indien ik bij Canon blijf, maar ook dat is geen harde vereiste als er betere alternatieven zijn.

PS. ik moet niet alles voorgekauwd krijgen, ga zeker nog veel zaken zelf uitzoeken, maar wou even met de ervaring van de collega's hier starten.

Bedankt!
    Canon 5D2 en wat glas

Ik heb de 5DII ook een tijdje gehad, maar ik heb die meteen vervangen toen de 5DIII uit kwam (die gebruik ik nog geregeld) omdat het AF-systeem het zwakste punt was van de 5DII, en dat is heel sterk verbeterd bij de 5DIII.
    Alle full-frame Canon camera's die er nu te koop zijn, die hebben een beter AF-systeem dan dat van de 5DII.

Bij de recentere spiegelloze camera's heb je zeker wat de AF betreft een heleboel nieuwe mogelijkheden waardoor je een grotere kans hebt dat de camera correct scherpstelt op het onderwerp (bijvoorbeeld gezichtsherkenning).
    De AF werkt ook over een veel groter deel van de foto, bij een DSLR zitten de AF punten dikwijls te dicht bij het center van de foto.
    Ik heb er zelf nog geen ervaring mee (mijn "nieuwste" camera is een 1Dx van 10 jaar oud), en ik ben al een tijdje aan het twijfelen of ik een R6 MKII zal aanschaffen of niet.
    Ik zou dan niet meteen alle EF lenzen vervangen, want die werken probleemloos op de nieuwe camera's, het enige dat je dan extra moet aanschaffen is een adapter.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Hoe zit het qua ISO ruis met mirrorless? En aangezien ik er al een tijdje uit ben, hoe kijk ik naar FF vs mirrorless?

En waarom dan niet ineens kijken naar een Canon EOS-1D X Mark III binnen die price range?
      Last edited by KazzZ; 3 juli 2023, 18:37.
      Canon 5D2 en wat glas

Comment

De camera's zijn sinds de 5DII allemaal verbeterd in beeldkwaliteit en ruis bij hoge iso waarden, maar die verbeteringen verlopen zeker de laatste jaren een stuk minder spectaculair dan tijdens de eerste jaren van de digitale fotografie (tegenover de 5DII zijn ze wel allemaal een stuk verbeterd, dat was zelfs al met de 5DIII ten opzichte van de 5DII).
        Een mirrorless camera is wat dat betreft niet spectaculair beter dan de recentere DSLR's, als er verbeteringen zijn in de beeldkwaliteit, dan zijn die eerder minimaal (je zal het verschil niet zien op het eindresultaat, alleen als je naar de pixeltjes gaat kijken dan is er soms een heel kleine verbetering te zien).

De 1Dx MKIII blijft ook een heel goede camera, die zal op verschillende punten wat verbeterd zijn tegenover de oude 1Dx die ik nog altijd gebruik.
        Als die binnen je budget valt, en je hebt geen problemen met het gewicht van zo'n 1D camera, dan dat een heel goede keuze zijn.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Voor event fotografie zou naar mijn gevoel de Canon eos R6 MK II de perfecte camera zijn, perfect werkende AF, goed bij hoge iso en natuur scherpe foto's als je ook een goede lens gebruikt en je kan je EF lenzen blijven gebruiken. De 24 Mp van deze camera zijn volgens mij wel genoeg voor event denk ik.
          Als je echt meer M pixels nodig hebt, dan denk ik aan de R5 (nu in prijs al verlaagd) maar de AF en hoge iso is bij de R6 MK II is net wat beter. Voor vogelfotografie gebruik ik steevast mijn R5 en voor binnen huis en portret zal ik zonder nadenken mijn R6 MK II nemen.
          Andere merken hebben ook heel goede camera's maar laat je niets wijs maken dat die beter zijn, de verschillen tussen soortgelijk camera's zijn zo klein dat je het verschil niet zal zien in de foto.

Comment

Bedankt voor de reactie al..

ik ben inderdaad wat meer in die R6 gedoken, en… er is ondertussen een R6 mkII.
            Het meest wat ik daar lees, is dat er vooral stappen op gebied van video gezet zijn tov de MKI maar de rest (foto) zo goed als hetzelfde is gebleven.
            Video is niet meteen mijn focus, al ben ik wel hiermee gestart aangezien ik ook Drrone fotografie voorzie op events, en dan geef ik nogal eens een korte sfeervideo ook

Nu ben ik wel steeds benieuwd naar: “zo goed als” hetzelfde. Ik ga nog wat verder zoeken, maar ik ben dan wel van mening dat ik beter ineens voor de MkII zal gaan, als die R6 de keuze wordt.

Het zal aanpassen zijn, digitaal scherm gebruiken, geen schermpje bovenaan, compacter toestel.

Bijkomend: maakt deze ook non-IS lenzen toch wel iets of wat IS door stabilisatie in de body? Toch weer een stop of 2 hopelijk gewonnen?

Veel tijd stoppen in inlezen.. maar jullie hebben de overgang naar mirrorless als een stap voorwaarts beschouwd?

EDIT:

Leuk om te zien: https://mirrorlesscomparison.com/can...vs-r6-mark-ii/

I had the chance to use the R6 II for a concert, where the light and atmosphere changed constantly. It performed admirably, even when the subject was not facing the camera directly.
            Last edited by KazzZ; 4 juli 2023, 12:54.
            Canon 5D2 en wat glas

Comment

Nog even een korte vraag, aangezien ik nog een heel deel EF en EF-s lenzen heb liggen.
              Is er wezenlijk verschil tussen beide adapters:
              • Canon EF - EOS R Control Ring Mount Adapter
              • Canon EF - RF Mount Adapter

Beide zijn helaas bijna overal uitverkocht zie ik, of de prijs is serieus hoger.
              Canon 5D2 en wat glas

Comment

Ondertussen ben ik overgegaan tot de aankoop van het volgende:

Canon EOS R6 Mark II
                Canon BG-R10
                Canon LP-E6NH
                Godox Speedlite V1 Canon Kit
                Canon EF - EOS R Control Ring Mount Adapter
                en een paar SD cards.

Het inlezen kan beginnen

Canon 5D2 en wat glas

Comment