Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuzestress Canon R6 MKII of Canon R6

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Keuzestress Canon R6 MKII of Canon R6

Hi,
    Ik zit een beetje met keuzestress en hoop op wat visie van het forum.
    Ik ben door omstandigheden enige tijd niet meer met fotografie bezig geweest, maar nu is het moment aangebroken om terug te starten.
    Ik heb op dit ogenblik een Canon 7D, maar die is aan vervanging toe. Dan maar direct over schakelen naar een mirrorless camera.
    Ik heb voor mezelf al uitgemaakt dat het zeker de Canon R6 of R6 MKII wordt, omwille van de objectieven die ik al in mijn bezit heb.
    ik twijfel echter om ofwel de R6 MKII met de RF 24-105 F4.0L ofwel de R6 met RF 24-70 F2.8L te kopen.

Wat vinden jullie belangrijker in dit geval? de camera of het objectief...
    effe ter info! Ik ben 'voorlopig' niet van plan om veel video opnames te maken, maar misschien overtuigd de camera om dat wel te gaan doen.
    Canon 7D + 400D / Canon EF 50mm f/1.8 II / Canon EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM / Sigma APO 70-200mm F2.8 II EX DG MACRO HSM / Tokina SD 11-16mm F2.8 (IF) DX / Sigma DC 18-250mm 3.5-6.3 HSM / Canon Speedlite 430 EX II

De eerste vraag die ik me stel: wat wil ik fotografisch in beeld brengen in breedste zin van interesse
    Tweede vraag: welke objectieven sluiten daarop aan
    Derde vraag: wat heb ik aan accessoires - dan - nog nodig
    Dan pas komt: welke body sluit goed aan bij voorgaande vragen

Uiteraard moet alles passen binnen het gestelde budget

De grote vraag is nu hoe ben je uitgekomen op Canon R6 MKII + RF 24-105 F4.0L en Canon R6 + RF 24-70 F2.8L

Note: ik let nooit op package deals.

Comment

Gezien ik nu toch moet vervangen, wil ik een Full Frame en mirrorless. op zich is het waarom geen deel van de vraag. Ik ben in het bezit redelijk wat objectieven heb die ik kan gebruiken met de RF converter (dat is al gechecked), maar mijn 24-70 objectief heeft schade opgelopen en is dus aan vervanging toe.
      Ik zal in hoofdzaak op reis en Urbex fotograferen en heb interesse om me te verdiepen in Macro fotografie. Het Macro objectief heb ik niet, maar staat ook op de lijst voor aankoop (Canon RF 100 F2.8L Macro).
      de 2 set's die ik in gedachte heb zijn Kit's. het Alternatief (Canon R6 MKII en apart een RF 24-70 F2.8L) is dan qua budget weer een stap te ver... 1000€+.

Maar mijn vraag gaat in hoofdzaak wat jullie belangrijker vinden.... het verschil tussen 20M- en 24M pixels + sommige andere verschillen, die ik hier niet allemaal ga opnoemen... of het diafragma 2.8 t.o.v. 4.0.... beide objectieven krijgen goede kritieken.
      Het zal zowiezo 1 van de 2 body's worden.​
      Canon 7D + 400D / Canon EF 50mm f/1.8 II / Canon EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM / Sigma APO 70-200mm F2.8 II EX DG MACRO HSM / Tokina SD 11-16mm F2.8 (IF) DX / Sigma DC 18-250mm 3.5-6.3 HSM / Canon Speedlite 430 EX II

Comment

Als je niet op een paar honderd euro's moet kijken, ga dan voor de Eos R6 MK II. Deze MK II heeft een veel betere AF, 4 Mp meer is ook leuk en nog wat kleine verbeteringen t.o.v. de eerste versie.
        Vind je een snelle AF of die extra M pixels niet nodig, kies dan voor de eerste versie en dan blijft er nog wat geld over voor iets anders.
        Hoe dan ook, beide camera's zijn zeer goed en ik kan het weten want ik heb de eerste versie gehad maar ik ben overgestapt naar de MK II vanwege de super goede autofocus en die extra M pixels is ook een pluspunt voor vogel fotografie (samen met de RF 100-500 f4.5-7.1L). De RF24-70 F2.8L heb ik ook speciaal voor libellen en vlinders te fotograferen maar deze lens is ook een zeer goede portretlens. Met de RF 24-105 F4.0L heb ik geen ervaring.
        Maar, uiteindelijk zal je zelf de keuze moeten maken en kijken wat voor jou soort fotografie het belangrijkst is.

Comment

24-105 is een redelijk goed allround objectief voor op reis, heb zelf de oude versie gehad en op reis was 1 objectief meestal voldoende. Then again: blijft d evraag wat jij op reis zo allemaal fotografeert hé (stad, wildlife, landschap, ... ). Voor urbex lijkt me dat je f2,8 niet echt nodig hebt, noch een snelle AF, of vergis ik mij?
          Last edited by JC; 5 juli 2023, 15:24.
          Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
          - Isaac Asimov-

Comment

Ik denk dat je in beide gevallen een goede keuze zult maken. Ik gebruik al een tijdje de R6 met oa de RF 24-105 f4. Ik kwam van de 6D. Wat een beeldkwaliteit! Ook heel tevreden over oa de oogdetectie. Bijna geen missers meer. Ook de RF 24-105 valt erg mee.
            Die is stukken beter dan de EF-versie.
            Niet te lang piekeren...

Comment

Een van de grote voordelen van beide body's is dat je zeer hoog kan gaan in ISO quasi zonder ruis. Dat wil ook zeggen dat je in de meeste gevallen ruim toekomt met een (betaalbaarder) f/4 objectief.
              Het is een grote misvatting dat een resolutie van 20 MP te laag is. Ook dat is voldoende, en indien je heel veel moet croppen bestaan er tegenwoordig zeer goede programma's om dat op te vangen.
              Ik had één kleuter op een klasfoto genomen met combi R6 en RF 24-105 f/4. Die heb ik eruit gecropt en nadien resolutie vergroot met Topaz gigapixel. Nadien met affinity omgeving ietsje geblurred. Zelfs uitvergroot op een A4-formaat is de foto adembenemend

Moest ik nu herbeginnen, dan zou het toch de R6 II worden in combinatie met de 24-105 f/4 omwille van een 2 jaar jongere body.
              Je kunt niets verkeerd doen, alle genoemde combinaties zijn goed
              Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

Working...
              X