Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

term 'invulflits'

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • term 'invulflits'

    toen ik de handleiding van de D70 nog es doornam ivm flitsen (p94)
    zag ik dat ze bij uitgebalanceerde invulflits rekening houden met de hele scene
    en de standaard i-TTL enkel met 't onderwerp

    ik dacht dat als we de term 'invulflits' gebruiken dat dat enkel 't onderwerp oplichten was
    ben ik dus verkeerd of hoe zit dat eigenlijk ?

    of gebruiken we die term soms verkeerd ?
    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

  • #2
    Re: term 'invulflits'

    Je kan het ook zo begrijpen: invulflits is om iets op te lichten zodat de hele scene juist uitkomen en i-TTL voor een onderwerp wat je totaal opgelicht wilt hebben. Ik gebruik invulflits meestal voor zware slagschaduw in het gezicht, als ik een portret maak in de volle zon. Dus ik vul hier flitslicht bij in... denk ik. Of zit de term toch anders?

    Comment


    • #3
      Re: term 'invulflits'

      Heel interessant over flash en o.a. fill-in : http://www.moosepeterson.com/techtips/flash.html

      Groetjes,
      Pol.
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #4
        Re: term 'invulflits'

        Invultflitsen is het combineren van ambient (omgevings) licht met flitslicht. Je kan zelf kiezen in welke mate je elk soort licht gebruikt. De meeste flitsfotografie zal invulflits zijn.
        De mate waarin elke lichtbron gebruikt wordt, bepaal je door de f-waarde en de sluitersnelheid. De sluitersnelheid bepaalt de mate van omgevingslicht dat binnengelaten wordt, deze heeft geen enkele invloed op het flitslicht (het flitslicht is toch veel sneller dan de sluitersnelheid)! Wel is er meestal een maximale sluitersnelheid die gebruikt kan worden bij het flitsen. De hoeveelheid flitslicht die je binnen laat wordt bepaald door de lensopening.

        Een zeer interessante link ivm invulflits: http://www.popphoto.com/assets/downl...1200311318.pdf

        Ik vind flitsen persoonelijk een van de moeilijkste en meest ingewikkelde taken bij fotografie. Gelukkig doen de autmatische systemen meestal goed hun werk!

        Comment


        • #5
          Re: term 'invulflits'

          ok maar in de handleiding van de D70 spreken ze over gebalanceerde invulflits om alles goed te belichten en standaard i-TTL om enkel 't onderwerp goed te belichten
          ik dacht dat 't juist omgekeerd was
          invulflits om enkel onderwerp goed te belichten

          't is nogal verwarrend zenne

          en flitsen is al zo moeilijk
          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

          Comment


          • #6
            Re: term 'invulflits'

            Nee, het is inderdaad zoals de handleiding zegt.
            Invulflits gebruik je wanneer de achtergrond MEER licht "geeft" dan het onderwerp. Je flitst dan een beetje om ervoor te zorgen dat het onderwerp evenveel licht "geeft" (reflecteert) als de achtergrond. Het resultaat is dan dat zowel het onderwerp als de achtergrond correct belicht zijn.
            Wat je ook kan hebben is dat de gehele scene te donker is. Je flits zal nooit krachtig genoeg zijn om een volledige achtergrond (vooral buiten) te verlichten. Hij zal dan enkel het onderwerp verlichten, en de achtergrond zal onderbelicht (donker) zijn.

            Comment


            • #7
              Re: term 'invulflits'

              als ik op concerten flits, krijg ik verschillende resultaten
              soms is de foto goe (dus nog genoeg sfeerlicht aanwezig)
              en soms ni goe (te harde flits)
              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

              Comment


              • #8
                Re: term 'invulflits'

                Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71
                ok maar in de handleiding van de D70 spreken ze over gebalanceerde invulflits om alles goed te belichten en standaard i-TTL om enkel 't onderwerp goed te belichten
                ik dacht dat 't juist omgekeerd was
                invulflits om enkel onderwerp goed te belichten

                't is nogal verwarrend zenne

                en flitsen is al zo moeilijk
                harry,

                Het wordt allemaal zo goed uitgelegd he.....
                Massa's tekst.... ik word daar ook "piepel" van.
                Als we nu eens een simpel voorbeeld hadden he.

                Gewoon flitsen met mijn Nikon SB20 en D70.
                - ik gebruik meestal ISO 400
                - F8 of F11
                - de SB20 staat op "A"
                onder de +/- 3 meter > F11
                + 3 meter tot 7m > F8
                De WB van de D70 staat op flitsen > je weet wel daar is zo'n symbooltje of
                dat "bliksemdingske"

                >> nooit miserie gehad!
                En de SB20 zou dus niet "gaan" met den D70...

                nog iets vergeten: de lens is de Nikon 24-85.
                Mag ik hier een foto tonen als voorbeeld??
                Last edited by theokus; 17 juni 2005, 14:48.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #9
                  Re: term 'invulflits'

                  theokus: tja, 't is allemaal theorie natuurlijk, maar ik denk wel dat het handig is als je begrijpt hoe het intern allemaal in zijn werk gaat. Flitsen is een complexe materie, daarom dat er ook zoveel over te vinden is.

                  dirtyharry: tja, da's het nadeel aan die complexe flits-algoritmes. Niemand kan echt voorspellen wat ze nu juist gaan doen. Ik ben niet echt bekend met het flitssysteem van Nikon camera's. Bij Canon kan je best op Av zetten, dan gaat hij rekening houden met het omgevingslicht. Wat je natuurlijk ook kan doen is, zoals theo doet, de flits laten meten (op auto zetten), camera op manueel en dan de sluitertijd zo dat het achtergrondlicht genoeg doordringt. Gewoon experimenteren tot je de goede settings vindt

                  En theo, tuurlijk mag je een feauteautje posten

                  Comment

                  Working...
                  X