Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70, zoveel mogelijk, maar hoe begin je eraan.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D70, zoveel mogelijk, maar hoe begin je eraan.

    Hoi iedereen,

    Ik heb 2 weken geleden vol verwachting mijn D70 aangekregen. Reeds enkele maanden volg ik dit forum, heb veel gelezen en bijgeleerd 'dacht ik'.

    Ik kom van een eenvoudig ixus V3 compactje waar niet zoveel op in te stellen viel. Ik heb een beetje het gevoel het hele DSLR-gebeuren onderschat te hebben.

    Bij het doornemen van de handleiding wordt ik bijna moedeloos van het aantal in te stellen mogelijkheden die ik simpelweg niet begrijp. Stand P,S,A,M, ... het een werkt niet als je geen CPU lens hebt,

    lichtmeting, ik zie de cijfertjes ja, maar hoe interpreteer je die zaken?

    Kortom, ik voel dat ik de essentie van fotogramie mis om met dit degelijk toestel om te gaan. Daarom vroeg ik me af of er geen 'avond/weekend'cursussen worden gegeven waar ze je alle essentiële functies aanleren van je toestel en in welke omstandigheden je ze gebruikt.


    groetjes,
    Joeri
    Nikon D70

  • #2
    Re: D70, zoveel mogelijk, maar hoe begin je eraan.

    probeer gewoon eerst je handleiding eens goed te bekijken
    en al de basis instellingen (witbalans, ISO, sluitertijd, diaframa, ...)

    probeer je een algemeen beeld te vormen van de invloed dat deze factoren hebben op je fotos, en dan sta je al iets verder

    van daaruit kan je volgens mij gewoon blijven bijleren en altijd meer in detail gaan

    (over cursussen weet ik niets, maar ik ben zelf ook net bezig met Dslr, en de principes zijn mij al vrij duidelijk )

    ps, ik kwam zelf ook van een ixus 400 ...
    Canon 7D + Tokina AT-X 10-17 f3.5 + Sigma EX 24-70 f2.8 + Canon 70-200 f4 L + Canon 50 1.8 MKII + Speedlite 430EX + Canon Powershot A710 IS
    my portfolio: https://www.crestock.com/artist/pons?page=portfolio

    Comment


    • #3
      Re: D70, zoveel mogelijk, maar hoe begin je eraan.

      Ik weet niet van waar je bent Joeri, maar misschien woont er wel een BD'er met eveneens een D70 in je buurt waar je eens kan langslopen. Ik woon omgeving Hasselt.
      Alleszins je toestel in de verschillende standen eens zetten en telkens een foto maken. Zie je meteen het effect. Doe je ook met de P, M, A enz... en kijk eens in de zoeker. Zie je soms al een heleboel info. En uiteraard de handleiding eens rustig doornemen.

      Succes
      [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

      Comment


      • #4
        Re: D70, zoveel mogelijk, maar hoe begin je eraan.

        begin al met hem op A te zetten en diafragma waarden zelf te kiezen
        iso op 200 en NIET op auto

        en meting op matrix zetten

        das de basis

        Comment


        • #5
          Re: D70, zoveel mogelijk, maar hoe begin je eraan.

          Bedankt voor jullie reacties alvast,

          op zich begrijp ik wel de termen (witbalans, ISO, sluitertijd, diaframa) en welke invloeden ze hebben. Dit zijn zo van die zaken die hier bij het bekijken van verschillende reacties op foto's aan het licht komen.

          Volgens mijn gevoel heb je toch enkel naast de voorkeuzeprogramma's enkel noodzaak aan M waar je dan manueel alles insteld. Waarom dan die A, S, P ? Dat is me niet echt duidelijk

          Ik heb daarstraks wat met die keuzestanden getest. doch krijg ik bij iso 1600 op stand M gewoon alles zwart. Dit was buiten omstreeks 18u. Op stand:automatisch krijg ik wel een degelijk resultaat.

          PatrickL: ik ben van omgeving mortsel, niet echt bij de deur maar in elk geval bedankt.
          Nikon D70

          Comment


          • #6
            Re: D70, zoveel mogelijk, maar hoe begin je eraan.

            P = programme. Dit is zo'n beetje te vergelijken met een automatische compactcamera, waar je zelf nog wat inspraak hebt. Het toestel berekent een zo goed mogelijke balans tussen diafragma en sluitertijd. Als je niet veel van DSLR weet, zet hem dan op deze waarde, om eerste experimenten uit te voeren. Door het draaien aan het instelwieltje, kun je de voorgestelde waarden (diafragma, sluitertijd) wijzigen.
            Voordeel is ook dat de ingebouwde flitser niet zelf opspringt.

            Auto = is de volautomatische versie van P. Een echte "compactcamera"-instelling. De flitser werkt automatisch en je kunt de voorgestelde waarden niet meer wijzigen.

            A = Diafragmavoorkeuze. Je stelt zelf het diafragma in (voornamelijk om de scherptediepte te regelen) en het toestel berekent de beste bijhorende sluitertijd.. Sluitertijd heeft geen belang, wel oppassen met te lange tijden en daardoor onscherpte door trilling van je lichaam als je geen statief gebruikt.

            S = Sluitertijdvoorkeuze. Je stelt zelf de sluitertijd in (bewegende beelden bevriezen, scherpe achtergrond-onscherpe bewegende onderwerpen) en het toestel berekent zelf het bijhorend diafragma. Scherptediepte is voor jou van geen belang. Lange belichtingstijden wegens de donkerte van de omgeving, valavond, ... Best om een statief te gebruiken in dat geval.

            M = Manueel. Je moet zelf alles instellen. Bij analoge toestellen DE instelling als je werkt met een externe lichtmeter, spotmeter, ...

            Oefen daarmee. Daarna zoals eerder gezegd, experimenteer met de ISO waarden. Lage ISO waarden is betere kwaliteit. Hogere ISO waarden zijn goed voor donkere situaties (weinig beschikbaar licht), maar geven meer ruis (bij analoog vergelijkbaar met meer korrel, simpel gezegd).

            Daarna Witbalans leren werken.
            Daarna ...

            Laat de programma's Portret, landschap, ... maar eerst achterwege. Deze zijn goed voor als je op reis bent en niet teveel wilt instellen op vakantie...

            OK, OK... Voor de echte kenners zullen er heel wat opmerkingen zijn over mijn commentaar, maar ik geef het maar als een beknopte simpele inleiding.

            BTW, Joeri, ben van Ekeren...

            Comment


            • #7
              Re: D70, zoveel mogelijk, maar hoe begin je eraan.

              Oorspronkelijk geplaatst door immage
              begin al met hem op A te zetten en diafragma waarden zelf te kiezen
              iso op 200 en NIET op auto

              en meting op matrix zetten

              das de basis
              EN vermits de witbalans van de D70 zeer goed is zou ik ze om te beginnen
              op auto zetten
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #8
                Re: D70, zoveel mogelijk, maar hoe begin je eraan.

                Ik ga het hier niet te moeilijk maken, maar zet de laatste tijd mijn Auto witbalans op -2 en heb sindsdien die blauwe zweem niet meer, eigen aan de D70.

                Groetjes,
                Pol.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #9
                  Re: D70, zoveel mogelijk, maar hoe begin je eraan.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens
                  Ik ga het hier niet te moeilijk maken, maar zet de laatste tijd mijn Auto witbalans op -2 en heb sindsdien die blauwe zweem niet meer, eigen aan de D70.

                  Groetjes,
                  Pol.
                  Oei Paul....

                  Blauwe zweem? Echt niet gemerkt hoor op mijne D70.
                  Daar wil ik echt graag meer van weten maar ja dat is of topic
                  En wat kleur aangaat ben ik toch gene gemakkelijke....
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

                  Comment


                  • #10
                    Re: D70, zoveel mogelijk, maar hoe begin je eraan.

                    Traveler: bedankt voor je heldere uiteenzetting. Ik heb dus voldoende aan 'A' stand en S-stand.
                    Ik ga hiermee de volgende weken aan de slag en zien wat het geeft.

                    Zoals Immage dan aanhaalde: basis : A stand. Het wordt me stillaan duidelijk.

                    Is het donker, iso omhoog en op S. Ook voor nachtfotografie dan.

                    Bedankt iedereen voor de reacties.

                    Joeri
                    Nikon D70

                    Comment


                    • #11
                      Re: D70, zoveel mogelijk, maar hoe begin je eraan.

                      Oorspronkelijk geplaatst door theokus
                      Oei Paul....

                      Blauwe zweem? Echt niet gemerkt hoor op mijne D70.
                      Daar wil ik echt graag meer van weten maar ja dat is of topic
                      En wat kleur aangaat ben ik toch gene gemakkelijke....
                      Doe eens de test Theo. Auto witbalans op 0 en nadien op -2.

                      Groetjes,
                      Pol.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #12
                        Re: D70, zoveel mogelijk, maar hoe begin je eraan.

                        Oorspronkelijk geplaatst door J.V.
                        Bedankt voor jullie reacties alvast,

                        op zich begrijp ik wel de termen (witbalans, ISO, sluitertijd, diaframa) en welke invloeden ze hebben. Dit zijn zo van die zaken die hier bij het bekijken van verschillende reacties op foto's aan het licht komen.

                        Volgens mijn gevoel heb je toch enkel naast de voorkeuzeprogramma's enkel noodzaak aan M waar je dan manueel alles insteld. Waarom dan die A, S, P ? Dat is me niet echt duidelijk

                        Ik heb daarstraks wat met die keuzestanden getest. doch krijg ik bij iso 1600 op stand M gewoon alles zwart. Dit was buiten omstreeks 18u. Op stand:automatisch krijg ik wel een degelijk resultaat.

                        PatrickL: ik ben van omgeving mortsel, niet echt bij de deur maar in elk geval bedankt.
                        Om heel even te antwoorden op uw iso 1600 verhaal... M staat voor volledig manueel. Als je je iso tot 1600 opgeschroefd hebt en je foto was nog helemaal zwart dan wil dit gewoon zeggen dat je sluitertijd veel te kort ingesteld stond...
                        Je moet maar eens draaien aan je twee instelschijven (voor en achter). De ene bedient je diafragmawaarden, de andere je sluitertijd... Wanneer je door je zoeker kijkt zie je onderaan in het zoekertje hoe het zit met je belichting. ( lijkt beetje hierop [ + ____/____-] standaard moet je er proberen voor te zorgen dat de streepjes die je hierop zit mooi in het midden staan, bvb. NIET [+____/IIIIIIII-], beter is bvb. [+____/I___-] waarbij je foto slechts een tikje onderbelicht is...

                        Hoop dat je hier wat mee bent... Gewoon heel goed de manual lezen en niet te snel dingen overslaan omdat je denkt dat je dat wel al weet.... Ik heb ook een D70 en kom van samsung Digimax V4...

                        groetjes,
                        https://www.instagram.com/andriesdes...er_photography

                        Comment


                        • #13
                          Re: D70, zoveel mogelijk, maar hoe begin je eraan.

                          Oorspronkelijk geplaatst door J.V.
                          Traveler: bedankt voor je heldere uiteenzetting. Ik heb dus voldoende aan 'A' stand en S-stand.
                          Ik ga hiermee de volgende weken aan de slag en zien wat het geeft.

                          Zoals Immage dan aanhaalde: basis : A stand. Het wordt me stillaan duidelijk.

                          Is het donker, iso omhoog en op S. Ook voor nachtfotografie dan.

                          Bedankt iedereen voor de reacties.

                          Joeri

                          Iso zou ik niet te snel omhoog doen... De hogere iso blijft natuurlijk werkbaarder dan bij consumertoestelletje, maar op 1600 zit er (vind ik persoonlijk) toch wel vrij veel ruis op...Natuurlijk bij nachtfoto's kan je soms echt niet anders...dan is er nog altijd neatimage
                          https://www.instagram.com/andriesdes...er_photography

                          Comment


                          • #14
                            Re: D70, zoveel mogelijk, maar hoe begin je eraan.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens
                            Doe eens de test Theo. Auto witbalans op 0 en nadien op -2.

                            Groetjes,
                            Pol.
                            Okee, zal voor morgen zijn!
                            Waar vind ik daar meer info over Paul?
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment


                            • #15
                              Re: D70, zoveel mogelijk, maar hoe begin je eraan.

                              Dreekes: Ik heb het net even geprobeerd. Je hebt idd gelijk. Met die sluitertijd in stukjes te laten zakken zie je goed het verschil. Bedankt voor de oplossing hiervoor.

                              groetjes,

                              joeri
                              Nikon D70

                              Comment

                              Working...
                              X