Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70(s)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D70(s)

Mijn dilemma: koop ik een Nikon D70 of D70S?

Verbeteringen (voor zover ik kan zien):
    -grotere lcd
    -betere batterij
    -betere AF (*)
    -betere menu's (*)
    -bredere dekking ingebouwde flits
    -optionele afstandbediening

Maar de items met (*) vallen onder de firmware-update van de D70.

Dus mijn vraag: zijn een grotere LCD, betere batterij en wat kosmetische aanpassingen een verschil van 300€ waard? Wie kan me zeggen waarom ik toch een D70s zou overwegen?

Re: D70(s)

De afstandsbediening is op de D70 even optioneel als op de D70s, me dunkt.
    Van een betere batterij wist ik niet, maar die van de D70 is al heel competent...
    Blijven de display en de flits over. Ik zou weten wat gedaan met die 300€.

Comment

Volgens mij is die batterij compatibel, past m.a.w. de nieuwe batterij van de D70s in de D70. Dus als je een back-up batterij voor de D70 wenst aan te schaffen kan dat ook de nieuwe zijn. Een backup batterij is altijd een goed idee, om nog iets achter de hand te hebben, hoewel je al aardig je best moet doen om een volle batterij op te krijgen.

Comment

300 euro is het het zeker niet waard.
        Is het verschil 50 euro, dan zou ik hard moeten nadenken.
        Onze T2b. D70, Tamron 17-50, Tokina 50-135

Comment

LCD is al groot genoeg
          batterij NOG beter ... die is al super?
          met update is de menu ook duidelijker.

Volgens mij is het die €300 zeker niet waard. Daarom dat ik zo'n 3 weken geleden voor de D70 ben gegaan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geppettino
            Mijn dilemma: koop ik een Nikon D70 of D70S?

Verbeteringen (voor zover ik kan zien):
            -grotere lcd Wat is nou 0,2"
            -betere batterij van 1400 naar 1500 millampere (zeer klein verschil)
            -betere AF (*) *
            -betere menu's (*)*
            -bredere dekking ingebouwde flits Volgens mij ga je dit verschil niet merken
            -optionele afstandbedieningJa, voor een draadgestuurde. Dat is wel een vernieuwing. Makkelijk voor timelaps

Maar de items met (*) vallen onder de firmware-update van de D70.

Dus mijn vraag: zijn een grotere LCD, betere batterij en wat kosmetische aanpassingen een verschil van 300€ waard? Wie kan me zeggen waarom ik toch een D70s zou overwegen?
            Grote investering voor kleine verschillen...
            Nikon D200 | 8/3,5 | 35/2.0 | 50/1,8 | 90/2,8 | 28-75/2,8 | 18-270 | 100-300/4 | 1,4 tc | SB600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yoy
              Grote investering voor kleine verschillen...
              Juist!

En dat ze nu eens, allemaal he, stoppen om elke "maand"
              nieuwe camera's op de markt te gooien.
              't Is bijna om zot te worden.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Als de D70s 300 euro meer kost dan de D70 is de keuze snel gemaakt denk ik. De D70 heeft afdoende bewezen dat het een degelijk toestel is. De batterij is niet leeg te trekken op 1 dag, dus dat zit goed.
                natwork.be

Comment

Bovendien is die optionele afstandsbediening met draad ook nog duurder dan de (reeds bestaande en werkende op de D70) infraroodafstandsbediening. Dus daar moet je het ook al niet voor doen, als je het mij vraagt.
                  Er zit inderdaad een nieuwere batterij bij: de EN-EL3a met 1500mAh tov de EN-EL3 met 1400mAh. Voor de rest zijn ze identiek. Het zal volgens mij geen wereld van verschil maken, maar tis toch dat...
                  Samen met de EN-EL3a komt ook een nieuwe lader: de MH-18a. Identiek aan de MH-18 die bij de orriginele D70 zat, maar kleiner (zo zegt toch de Nikon website).
                  Bij de D70s zit echter niet de MS-D70 droge batterijhouder (die je zelf kan vullen met 3 CR-2 batterijen). Wel in optie verkrijgbaar.
                  De drie bovengenoemde producten zijn zowel compatibel met de D70 als met de D70s.
                  Apple Inc. rulez

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus
                    Juist!

En dat ze nu eens, allemaal he, stoppen om elke "maand"
                    nieuwe camera's op de markt te gooien.
                    't Is bijna om zot te worden.
                    Jamaar Theo, de commerce moet toch draaien hé man!
                    Als ze niets nieuws brengen kunnen ze hun prijzen niet verhogen, kan er niet over geschreven worden in de media, kunnen wij er niet over zeveren op het forum,....
                    Laat ze maar doen, 't is alleen een kwestie van alles rustig te relativeren en uwe kop niet zot te laten maken door al die marketing hype!

Awel, ik ben blij dat ik onlangs bvb. nog een nieuwe "non-DG" Bigma heb kunnen kopen zie en dus niet verplicht ben om ca. €300 te moeten weggooien voor al die marketing kretologie ivm. de zgn. "digitaal geoptimaliseerde" versie ...

Ik ben ook zéér tevreden met mijnen D70 en heb helemaal geen drang om nu direct te moeten "upgraden"(?) om zogezegd "in" te zijn....
                    I couldn't care less!

Wellicht koop ik binnenkort wel een tweede Nikon body, maar dat is dan om andere redenen...

Zéér veel van wat we lezen wordt gepubliceerd door mensen die eerder begaan zijn met de laatste én duurste snufjes dan met "fotografie".
                    Let wel, ik volg natuurlijk alles ook wel op de voet, maar belangrijk is dat we dat allemaal met de grootste zin voor relativiteit bekijken (komt mss. door mijn leeftijd )...

Nu, dit probleem stelt zich niet alleen in de fotografie maar eveneens en vaak soms nog meer in alle vakgebieden: IT, auto's, Hi-Fi,...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
                      Jamaar Theo, de commerce moet toch draaien hé man!
                      Als ze niets nieuws brengen kunnen ze hun prijzen niet verhogen, kan er niet over geschreven worden in de media, kunnen wij er niet over zeveren op het forum,....
                      Laat ze maar doen, 't is alleen een kwestie van alles rustig te relativeren en uwe kop niet zot te laten maken door al die marketing hype!
                      Nagel op de kop Luc!!
                      Maar ja, ge kent me intussen he: ik moet dat ook eens kunnen zeggen
                      Die nieuwe Bigma heb ik ook al bekeken....hihihihi
                      Ik zoek eigenlijk een betaalbare tele-zoom...
                      200 is voor mij tekort en de Nikon 80-400 is voorlopig een enig alternatief.
                      Maar ja, ik heb er wat schrik van/voor.

En mijn D70 doet het ook goed: zalig om mee te werken.
                      Bruikbare foto's, direct uit de camera, is toch wel handig.
                      Afijn, er valt nog veel te "tetteren"...
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Waarom zou je schrik hebben van die Nikon 80-400 ? Dat is toch een prima lichtgewicht lens, uit de hand te gebruiken.

Comment

kijk ik ben voor nikon gegaan omdat mijn pa daar al een goeie 30 jaar van content is.

nu komt er een nieuw toestel aan en waat je wat? ik kon gratis men D70 updaten..kijk eens aan, kijk eens aan.

er zijn andere merken genoeg die een niemendal zouden veranderen aan hun toestel dan de naam iets veranderen en dan als laatste de oudere versie offline halen. het 'nieuwe' speeltje kost natuurlijk meer...

theo: ik zou niet twijfelen: ga voor die 80-400, tis een vreselijk leuke lens
                          foto als spiegel of als venster?

Comment

Vandaag even in 't Stad (Antwerpen) rondgewandeld en eens een paar fotowinkels binnengestapt.
                            In één van de winkels eindelijk eens een werkende D70S met kitlens in handen gehad, net als een D350 van Canon, Minolta .... en nog 1 uit de kluiten gewassen compact die groter en zwaarder bleek dan de Canon...

De Minolta en die compact konden me helemaal niet bekoren. De Canon 350 was een mooi toestel, maar ik kreeg het gevoel dat de camera in de kookwas iets teveel gekrompen was en zulk grote handen heb ik nu ook weer niet.

Dan maar mijn aandacht gericht op de Nikon D70S.
                            Snelle en correcte autofocus, een hele verbetering tegenover mijn F-801 waar de autofocus als eens wispelturig durfde wezen in moeilijke situaties.
                            Goede handelbaarheid, knoppen liggen goed binnen handbereik.
                            Heldere foto's met veel details, die op een tft scherm goed overkwamen.
                            Dat ietsje grotere scherm t.o.v. de D70 kon me wel bekoren, gezien mijn niet zo'n scherp zicht, maar om daar € 300,00 meer voor te betalen ???
                            Niet te zwaar, maar toch zwaar genoeg voor betere stabilisatie.

Wat me echter enorm stoorde was de zoeker. Diegenen die de F-801(s) kennen, weten wat voor een heerlijk zicht de (High Eye Point)zoeker je biedt en wat voor informatie je er terugvindt. Zeker voor brildragers. WAT een teleurstelling bij de D70S. Een veel te kleine zoeker waar het turen is om de info te lezen en in wat voor lettertype???? Te donker, niet zo helder en briljant.
                            Nikon moet gedacht hebben dat de gebruikers hem zullen toepassen als elke nieuwe digitale compactgebruiker en het schermpje gebruiken met de armen recht vooruitgestoken, waarbij de zoeker als een optie wordt aanzien ???
                            Mocht Nikon het zoekersysteem toegepast hebben zoals bij mijn F-801 had ik de D70S onmiddellijk meegenomen.

Wat ik ook jammer vond, was het ontbreken van een diafragmaring op de lens zoals bij de oude traditionele lenzen. Nu moet je bij diafragmavoorkeuze (iets wat ik meestal gebruik) de instelling doen via de body ipv rechtstreeks op de lens. Wat volgens mij zou kunnen leiden tot verkeerde instelling, zeker als je met al die knoppen moet rekening houden.

Niet iets wat ik ondervonden heb bij deze eerste kleine test, maar wat een idee-fix of dergelijke voor mij betreft, is de batterijkeuze. Waarom altijd maar opnieuw speciale batterijen uitvinden, ipv het gebruik toe te laten van de standaard AA (heroplaadbare) batterijen, zeker als je je ergens bevindt waar ze de stopcontacten nog moeten uitvinden, maar waar je 100% zeker AA batterijen zult vinden (spreek uit ervaring)....

Allez, de twijfel blijft bestaan of ik nog een tijdje analoog blijf doorwerken en wacht tot Nikon 'verstandiger' wordt en een High Eye Point zoeker installeert op een nieuwe release of toch de overstap naar digitaal maakt.

Comment

het heeft zijn rede.

als je je diafragma al onmiddelijk toeknijpt dan heeft de AF minder licht ter beschikking.
                              de D70 heeft een knopje dicht bij de lens (onderaan) als je daarop drukt dan sluit het diafragma zich tot de ingestelde waarde.

heb nog nooit geen problemen ondervonden met die dialwheels: dat werkt zeer vlot!

echter er zijn wel lenzen waarbij je het diafragma op de lens zelf kan instellen.
                              foto als spiegel of als venster?

Comment

Working...
                              X