Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Data/Image storage

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Data/Image storage

Momenteel fotografeer ik nog steeds op de oude wijze, met een Minolta 7xi en een macro-lens (50 mm, 3,5). Ik hou me voornamelijk bezig met close-up natuurfotografie (meestal van amfibiën). De laatste 2 jaar heb ik (met wat geluk) kunnen meewerekn aan enkele boeken. Momenteel werk ik bvb. mee aan de fotografische illustraties voor de Grzimek encyclopedie (amfibiën ) en ben ik een stockage aan het opbouwen inzake insecten en lager dieren van de zee. Ik trek vnlk. dia’s en beschik over de NIKON ICV scanner (waarover ik zeer tevreden ben …)

Ik overweeg sterk om een digitale camera aan te schaffen doch heb ook nog enkele bedenkingen bij vnlk. de stockage van de beelden. Als je ziet dat je bij de Minolta Dimage 7I (en nu de 7Hi) slechts een card van 32 Mb ontvangt waar dus welgeteld 3 beeldjes op kunnen in maximum Tiff formaat… dan heb ik zo mijn bedenkingen. Het lijkt wel of de camera’s al ‘volwassen’ zijn , maar het opslagmedium (helemaal nog) niet. De keuze voor de Minolta dimage 7Hi ligt hem bij mij vnlk in de aanwezigheid van een macro lens op 28 en 200 mm.

Minstens om de 2 jaar doe ik nl. 14 daagse ‘exotische’ foto/observatie-uitstap waar ik dan probeer wat beeldmateriaal op te stellen omtrent mijn passie : salamanders. Het is dan zeker geen uitzondering om thuis te komen met 700-800 beelden….waarin ook andere beelden steken

Mijn vraag is dus eigenlijk heel simpel : zijn er mensen die digitaal werken voor het opstellen van reportages met veel beeldwerk ? Hoe lossen jullie dit storage probleem op ? Ik weet dat er kaarten zijn tot 512 Mb, waardoor ik ongeveer een 50 tal beelden Tiff kan opslaan, maar da’s nog niet zoveel. Een laptop meesleuren is een andere optie (maar ik bevind me wel steeds aan de waterkant in ZEER vochtige plaatsen… waar zon’ laptop niet echt van houdt).

Ik las onlangs in de laatste ‘Chasseurs d’Images’ (october 2002) dat Archos Jukebox Multimedia een draagbare oplossing betekent waarop je tot 10 gigabyte kan wegschrijven in jpg, bmp en Exif, met daarnaasr ook een display voor de beelden. (Het ding kan ook CDROMS met muziek of zelfs dvd storen voor volledige films…) => met een belachelijk lage kostprijs van 520 EURO (in vergelijking met een 512 Mb card). Maar ik heb wel nergens gezelen dat het Tiff format kan lezen …(ik ijk dat nog na)

Misschien zie ik dit te groot en heeft men al drukwkaliteit A4 op lager niveau, dat kan ook. Probleem is dat ik graag alle opties open laat en inderdaad liever alle beelden in hoge resolutie wegschrijf (want dat heb ik nu ook al met mijn ‘analoge’ beelden). Mezelf kennende denk ik ook dat ik wanneer ik overschakel op digitaal niet minder, maar eerder meer beeldwerk zal vastleggen..zelfs na triage ‘on the spot’. Grizmek vraag bvb. tiff files van minstens 5 Mb . Terwijl sommige stockage- bureaus tot minstens 27 mbyte gaan.. maar da’s op het hoogste niveau en daar draai ik (helemaal) niet op mee. Ik fotografeer uit liefhebberij, uit interesse voor de natuur. Je bent soms verbaasd wat je allemaal in je eigen tuin ontdekt als je door een semi-macro lens kijkt.

de archos kan dienen als externe schijf, dus volgens mij ook geen probleem om tiffs op te slaan.

Ik ben er ook al over aan 't twijfelen.

er zijn op dit forum wel verschillende mensen die een imagetank (vgl. maar zonder extra mogelijkheden, enkel opslag) hebben en er blijkbaar zeer enthousiast over zijn.

nog een mogelijkheid, maar nog niet echt geschikt voor jou, is een microdrive. grootste capaciteit is 1GB en daar kan je toch wel wat op kwijt.
    ToM.___ //Fuji s602.
    www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
    It goes to 11 you know? 1 louder.

Comment

Ik gebruik zo een image tank en ben er heel tevreden over. En op mijn canada reis heb ik daardoor zelfs +4000 foto's kunnen maken want je gaat zien eenmaal digitaal ga je nog veel meer foto's nemen.

Maar foto's in tiff nemen is eigenlijk echt niet nodig. De files zijn heel groot en dus ook heel traag. De Dimage heeft een raw stand die alle data in zich heeft die er ook in een tiff zitten want is de startdata van de cmaera . De data die hij eigenlijk registreert en waaruit hij een tiff maakt. Als je in raw foto's neemt zullen deze al veel minder plaats inenmen dan in tiff en zal je camera veel sneller werken. De tiff kan je dan eenmaal thuis via het bijgeleverde software programma maken. Zelf heeft mijn camera geen raw mode en neem ik foto's in jpeg hoogtste kwlaiteit en die is zeker evengoed als de tiff (verschil is niet te zien) en veel handiger.

Comment

Working...
      X