Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

instelling megapixels

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • instelling megapixels

    Op mijn canon S1 iS 3,20mp toestel heb ik de keuze tussen verschillende niveau's van kwaliteit.

    CF kaart 256

    2048 x 1536
    normaal 547 opnames
    fijn 275
    superfijn 154

    1600 x 1200
    normaal 960
    fijn 430
    superfijn 246

    en lager maar dat gebruik ik niet.

    Wat is nu eigenlijk het verschil tussen normaal - fijn - superfijn.
    Is dit een technisch hulpmiddel en is voor verdere bewerking van de foto vooral het aantal pixels belangrijk of beide.
    Mij lijkt het logisch, des te hoger des te beter

    Groeten,
    Camera : nikon D90 (1/7/2010) met (Nikon 18/200 VR) vervangen door Tamron 18/270.

    http://www.peter-mia.be

  • #2
    Re: instelling megapixels

    Die niveau's van kwaliteit hebben te maken met de mate van compressie. Bij het opslaan van JPG's wordt een compressie algoritme gebruikt waarbij er iedere keer dat je de JPG opslaat gegevens verloren gaan. Hoe lager de compressie, hoe minder gegevens in het bestand verloren gaan. Na zo'n JPG een paar maal op te slaan in een iets feller gecomprimeerd formaat zal je al snel dat verlies aan kwaliteit opmerken. Best altijd om zo'n hoog mogelijke kwaliteit te gebruiken, "memory is cheap, but memories are priceless".

    Comment


    • #3
      Re: instelling megapixels

      superfijn is dus steeds het beste
      Camera : nikon D90 (1/7/2010) met (Nikon 18/200 VR) vervangen door Tamron 18/270.

      http://www.peter-mia.be

      Comment


      • #4
        Re: instelling megapixels

        tuurlijk, hoe meer bytes ze innemen, hoe meer info ze bezitten (andersom eigenlijk he)


        het hangt er wel vanaf wat je wil. doe je geen bewerking, print je slechts op zeer klein formaat, ...., ja, dan kan je beter voor meer foto's per kaartje gaan imho

        You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
        [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
        Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


        Comment

        Working...
        X