Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

waarom hebben digicams een matige LCD ??

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• waarom hebben digicams een matige LCD ??

Als ik de specificaties van de "duurdere" digitale camera's vergelijk ben ik steeds ontgoocheld over de specs van het LCD scherm

op mijn sony VX2000 videocamera heb ik een LCD van 2.5" met 200.000 pixels .. dit is "net" voldoende om handmatig te kunnen scherpstellen en het beeld te beoordelen .. en dan nog zijn er soms verrassingen als je je footage op scherm ziet.

op een D60 heb je een 1.8" LCD met 114.000 pixels
    op een E20 heb je een 1.8" LCD met 118.000 pixels

gelukkig is er de optische zoeker om scherp te stellen, maar ik stel me redelijk vragen bij de zin of onzin van een dergelijk beperkt LCD scherm .. meer als de compositie kan je er immers niet echt op beöordelen. (en dan zeg ik nog niets over goedkopere camera's waar je verplicht bent enkel de LCD te gebruiken .. met een LCD van amper 60.000 pixels)

eerst dacht ik dat het verbruik van de batterijen de oorzaak van deze keuze zou zijn, maar met een BP-945 batterypack op de VX2000 (deze batterij is niet overdreven groot) kan ik ruim 400 minuten opnemen, met gebruik te maken van de 12x optische zoom (electronische zoomring), het LCD scherm, voortdurend focussen en andere zaken die stroom kunnen verbruiken.

dan dacht ik dat het de maat was 2.5" ipv 1.8" .. maar ook de compacte viewfinder op de VX2000 heeft toch al 180.000 pixels.

iemand een idee waarom men kiest voor een LCD met een matige resolutie (te beperkt om het beeld te kunnen beoordelen?)

Ik weet het antwoord niet ... maar 't is in ieder geval een goede vraag .
    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Ik denk dat je dat schermpje gewoon gebuikt om je beeldkadrering te bekijken en het menu te doorbladeren.
      En het scherpstellen enz. doe je met de zoeker.
      Ikzelf laat het schermpje van mijn E-20 altijd af staan. Ik gebruik het enkel om 't menu te veranderen en soms m'n foto's te bekijken.
      Scherpstellen en dergelijke doe ik met de zoeker.
      Dus is het niet nodig om de toch al dure camera's nog duurder te maken door een kwalitatief betere LCD in te bouwen.
      Bij een Videocamera is het natuurlijk anders .. Daar gaat 't om bewegende beelden. En dat is soms moeilijk te volgen via de zoeker.
      Bij mijn videocam gebruik ik heel dikwijls het schermpje. Het staat daar dan ook altijd aan. En idd het LCD van mijn videocamera is stukken beter en scherper dan dit van mijn Olympus E-20. (Het is zelfs een touchscreen)

Comment

Volledig akkoord, Visio !
        Ik heb een E-20 en ik vind het LCD-scherm ronduit slecht; in weergave gaat het nog, maar bij opname....
        Ik heb een Uzi gehad en nu een E-100RS en het scherm van de UZI was VEEL beter en dat van de E-100RS NOG BETER.
        Toen ik mijn E-20 pas had dacht ik de eerste dag zelfs dat er iets mis was met het scherm; later heb ik andere E-20's gezien en daar was het scherm net hetzelfde.

@ Mic: OOK volledig akkoord: Het scherm heeft op een fototoestel ( en zeker bij de E-20 )een meer "controlerende" functie, maar VOOR DIE PRIJS had OLY er MINSTENS het scherm van de E-100RS kunnen insteken !!!
        Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

ik denk dat bewegende beelden ook moeilijker scherp te stellen zijn.

Goeie vraag misschien, maar dan wel op basis van cijfertjes, niet op basis van gebruikservaringen. De meeste gebruiken de optische zoeker, oplossing vraag.

In feite zouden ze types als de d60 gerust zonder lcd kunnen uitvoeren. Zal nog goed verkopen. Maar dat is natuurlijk wel dom, want af en toe is het wel leuk, handig, al is het maar om foto's te laten zien.

Ik heb zelf altijd de zoeker, in mijn geval de EVF, ook een lcd dus, en dat werkt zeer goed.
          ToM.___ //Fuji s602.
          www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
          It goes to 11 you know? 1 louder.

Comment

Tuurlijk, ik gebruik ook steeds mijn zoeker behalve ... als je kan vermijden op je buik te kruipen bij het fotograferen van insecten of zo, DAN gebruik je toch het uitklapbare LCD-schermpje !

En voor Oly gesproken: ik verwacht geen super LCD, maar voor een hig-end toestel toch MINSTENS de kwaliteit van de mid-range toestellen...
            Dat is toch niet te veel gevraagd ?
            En als het dan 100 euro meer moet kosten, wel het zij dan maar zo...

Comment

Wel als je dat wou, een beter LCDtje dus dan was de Oly E-20 veel duurder geworden. En daar wil ik niet meer geld aan geven... aan iets wat ik zelden gebruik voor menu instellingen...
              Geef nu toe, je gaat toch niet scherpstellen op het LCD schermpje???? of wel?? De zoeker van de Oly E-20 daarentegen is fantastisch subliem superdelux goed.
              Het zou natuurlijk fijn zijn als je voor hetzelfde geld een beter schermpje kreeg... Maar daar geloof ik niet in.

Comment

Maar dan is het uitklapbaar scherm op de E-20 een gadget ?

Comment

Originally posted by Marc
                  Maar dan is het uitklapbaar scherm op de E-20 een gadget ?
                  jep, dat is zo... Al geef ik toe dat ik dat uitklappen van het LCD wel eens gebruik om bv. boven de massa hoofden foto's te trekken of naar boven gekanteld iets van onderen uit te trekken bv. ganzen... Dan moet ik niet op de grond gaan liggen bij die beesten.
                  Maar dat is enkel in zeldzame gevallen dat ik het schermpje gebruik.

Comment

Meer beeldpunten betekent een duurder LCD en een duurdere camera, ook een verhoogd energieverbruik en heeft het een sneller procesor nodig om de foto te tonen die dus ook weer duurder moet zijn en meer energie verbruikt.

Ik gebruik het LCD vooral om achteraf de foto's te bekijken en de camera in te stellen.

Bij een videocamera moet je kunnen scherpstellen via het LCD, bij een fotocamera kan dat vaak door de zoeker. Als dat niethet geval is heeft de camera vrijwel altijd de mogelijkheid om een gemaakte foto te vergroten zodat je alsnog de scherpte kunt controleren.
                    <sub>Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.</sub>

Comment

Working...
                    X