Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onscherpe foto's Nikon D70

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onscherpe foto's Nikon D70

    Hallo ,

    Ik heb nog maar kortelings mijn nikon D70 en verleden zondag ben ik het toestel wat gaan uittesten op een canicross wedstrijd .Dit is een wedstrijd waar bij loper en hond voor de snelste tijd moeten lopen . De hond loopt maximum 2 meter voor de loper . Ik heb een 30-tal foto's genomen en de meesten waren onscherp . Mijn sluitersnelheden lagen rond de 500 , mijn diafragma 4.5 , bij de scherpstelling had ik het symbooltje van de sport gebruikt.
    Waar kan de fout liggen ?

  • #2
    Re: Onscherpe foto's Nikon D70

    Wat jij wil doen, noemt men "panning" dwz

    Je stelt scherp (ontspanknop half indrukken) op uw onderwerp (loper of hond in uw geval) volgt deze persoon/dier dan een tijdje en drukt dan af.

    Persoonlijk trek ik altijd op sluitertijd-voorkeur.

    Sven

    Comment


    • #3
      Re: Onscherpe foto's Nikon D70

      De camera gebruikt op deze stand de AF-C dus een continue focus.

      Kun je eens een voorbeeld foto plaatsen met wat je bedoeld met onscherp?
      Visit my website

      Comment


      • #4
        Re: Onscherpe foto's Nikon D70

        Ik heb inderdaad niet mee bewogen omdat de loper met hond recht op mij afkwamen .
        Ik zou graag een foto mee willen tonen maar ik weet absoluut niet de werkwijze hier voor .

        Comment


        • #5
          Re: Onscherpe foto's Nikon D70

          Oorspronkelijk geplaatst door noliko
          Ik heb inderdaad niet mee bewogen omdat de loper met hond recht op mij afkwamen .
          Ik zou graag een foto mee willen tonen maar ik weet absoluut niet de werkwijze hier voor .
          Met de genoemde instellingen (continue focus, 1/500ste) zou de foto toch scherp moeten zijn. Met een voorbeeldfoto kan veel duidelijk worden. De werkwijze om een foto te tonen vind je in het Test-forum in deze sticky.
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • #6
            Re: Onscherpe foto's Nikon D70

            Met welke lens heb je deze foto's genomen? In het begin dat ik mijn D70 had en ik voetbal fotografeerde was ook meer dan de helft van de foto's onscherp. Sindsdien heb ik veel geleerd (werk ook nooit meer op de sport stand maar daarentegen in de S of A stand) en heb ook een beter lensje, Vroeger 70-300 nu 80-200 2.8 AFS . Nu zijn praktisch alle foto's scherp. Probleem lag dikwijls in het feit dat ik AF-C gebruikte en de lens te traag was om scherp te stellen bij het bewegende voorwerp.
            Oefenen blijft de boodschap en ik zou zeker eens de AF-S stand uitproberen.
            NIKON D70 | Nikon 18-70/3,5-4,5 AF-S G DX IF-ED Nikkor | Nikon 80-200/2.8 AF-S | Nikon 70-300/4,0-5,6 AF D ED Nikkor | Nikon 50mm 1.8D | Nikon SB-800

            Comment


            • #7
              Re: Onscherpe foto's Nikon D70

              Ik heb wel een soort gelijk probleem. Zo ongeveer de helft van de foto's die ik neem zijn onscherp. Ondanks dat de lens wel goed is (70-200vr) lukt het me maar telkens niet. Ook niet bij stilstaande objecten

              Dan zit de scherpte er weer voor, dan er weer achter. het blijft wel een beetje tobben hoor en met de hand is het helemaal moeilijk.

              Ik schiet tegenwoordig minimaal 3 x en heb dan een goede kans op een scherpe. (als er eenmaal een scherpe tussen zit dan is tie wel gelijk weer knetter scherp)

              Was van de week met de buurvrouw samen foto's aan het maken. Zij heeft een Canon 350 op jpg standaard. Verdraaid, die waren beter dan die van mij (zelfs de kleuren vond ik mooier !!!) Zal wel wat fout doen maar wat weet ik niet, dus ik ben benieuwd.

              groet,

              Michael
              Nikon spul

              Comment


              • #8
                Re: Onscherpe foto's Nikon D70

                Dat is zonde van zulke mooie lenzen om 3x te moeten aanleggen in de hoop een scherpe te treffen.
                Heb je de middelste AF-selector geselecteerd en evntueel gelocked zodat hij niet per ongeluk kan verspringen?
                Dat is zo het eerste wat in me opkomt....
                Edwin
                Mijn Foto's

                Comment


                • #9
                  Re: Onscherpe foto's Nikon D70

                  bij tele gebruik ik AF-C omdat je toch altijd een beetje van voor naar achteren beweegt, sindsdien heb ik ook betere beelden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Onscherpe foto's Nikon D70

                    Ik heb de originele kitlens 18/70 van de Nikon D70 .
                    Ik zal morgen eens de manier opzoeken voor het mee sturen v.e. foto .

                    Comment


                    • #11
                      Re: Onscherpe foto's Nikon D70

                      Hallo beste BD'ers,

                      Hier de bewuste foto van Noliko.



                      Mvg.
                      Canon|Canon 70/200f:2.8 ISL|50mmf:1.8|580EX Flitske.
                      Mijn website.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Onscherpe foto's Nikon D70

                        De foto is niet onscherp, hij is alleen niet scherp gesteld op de hardloper maar op de achtergrond. Die blonde en dat knulletje op de achtergrond zijn zover ik kan zien aardig scherp.

                        @A90, je moet eens met de WB spelen, dan worden de foto's wat levendiger van (als je de kleuren van de Canon mooier vindt) WB op Flash geeft erg warme foto's en standaard heb ik de WB op -2.
                        Last edited by hjs; 24 mei 2005, 07:46.
                        Onze T2b. D70, Tamron 17-50, Tokina 50-135

                        Comment


                        • #13
                          Re: Onscherpe foto's Nikon D70

                          die foto is gewoon scherp op de slechte plaats.

                          met je cursorknop kun je je scherpstelvelden (juiste woord?) veranderen can: midden, links, rechts,boven en onder
                          foto als spiegel of als venster?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Onscherpe foto's Nikon D70

                            Oorspronkelijk geplaatst door a90
                            Ik heb wel een soort gelijk probleem. Zo ongeveer de helft van de foto's die ik neem zijn onscherp. Ondanks dat de lens wel goed is (70-200vr) lukt het me maar telkens niet. Ook niet bij stilstaande objecten

                            Dan zit de scherpte er weer voor, dan er weer achter. het blijft wel een beetje tobben hoor en met de hand is het helemaal moeilijk.

                            Ik schiet tegenwoordig minimaal 3 x en heb dan een goede kans op een scherpe. (als er eenmaal een scherpe tussen zit dan is tie wel gelijk weer knetter scherp)

                            Was van de week met de buurvrouw samen foto's aan het maken. Zij heeft een Canon 350 op jpg standaard. Verdraaid, die waren beter dan die van mij (zelfs de kleuren vond ik mooier !!!) Zal wel wat fout doen maar wat weet ik niet, dus ik ben benieuwd.

                            groet,

                            Michael

                            je moet weten dat met een dlsr de fout meestal bij de gebruiker ligt.
                            het is geen kwestie van 3000 euro aan materiaal te kopen en vanaf dan mooie plaatjes te schieten. met de fotohardware die jij hebt kan je mooie fotos maken, alleen moet je weten hoe. een manier: info zoeken, boeken doorbladeren, raad vragen en in het veld gaan.
                            het is natuurlijk altijd mogelijk dat je met een defecte dslr zit met front/backfocus ...maar die kans is klein.

                            veel oefenen en elke foute foto beoordelen.
                            een slechte foto is zonde als je niet weet wat er mis ging. anders zul je zo'n foto blijven maken.
                            een slechte foto waarvan je weet wat er fout ging heeft véél nut!

                            vergeet niet: iedereen is ooit begonnen!
                            foto als spiegel of als venster?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Onscherpe foto's Nikon D70

                              De foto is scherp op de achtergrond. Wat je kan doen is voorspellen waar de man zal zijn op het moment je een foto zal maken, op die plaats scherpstellen (bijvoorbeeld op het gras). Dan de ontspanknop half ingedrukt houden en je camera zo richten zoals je de foto wil maken, en gewoon afwachten tot de man op de juiste plaats staat. En vervolgens de ontspanknop helemaal indrukken.

                              Koen
                              Koen
                              http://stuutekeer.wordpress.com

                              Comment

                              Working...
                              X