Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Optische stabilisator

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Optische stabilisator

    Hoi,

    Veel toestellen met een sterke optische zoom (8X en meer) goochelen met een optische stabilisator. Is dit echt nodig? Brengen die echt een meerwaarde aan de fotokwaliteit?
    Kan men trillingen niet op een andere manier voorkomen? (bv. door een klein statiefje; door het LCD-scherm niet te gebruiken en de camera dicht bij je te houden terwijl je door de lens kijkt; ...)

    Vele groetjes,
    Davy

  • #2
    Re: Optische stabilisator

    Wat electronica (en mechanica) goed doet kan je zelf nooit beter doen.
    De optische stabilisator is altijd een meerwaarde. Vooral bij tele gebruik.

    De beeldstabilistatie geeft je doorgaans een voordeel van twee tot drie diafgragma stoppen. Dat is niet te onderschatten.


    Groetjes

    Skitch
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Verstraete)

    Comment


    • #3
      Re: Optische stabilisator

      Beste manier is natuurlijk om via een statief te werken...

      Maar een degelijk statief heb je niet zomaar bij de hand en een mini-statief is nu ook niet zo stabiel.

      Dus om te antwoorden: Ja, een optische stabilisator heeft wel degelijk zijn nut.

      Zoals al vermeld kan je er inderdaad 2 tot 3 stops mee winnen, wat er eigenlijk op neer komt dat je op 1/4 tot 1/8 van de normale sluitersnelheid kan gaan en toch nog scherpe foto's krijgen...

      Vuistregeltje: Voor een 200mm heb je +-1/200 sec nodig voor een scherpe foto, met een stabilisator wordt dit dan 1/50 to 1/25 sec.
      (Je mag natuurlijk geen mirakels verwachten hé)

      En hou er rekening mee dat een lichtsterke lens (bv. F2.8) altijd een meerwaarde zal hebben omdat je bij bewegende onderwerpen nog altijd je probleem van trage sluitersnelheid hebt.
      Nikon D300 & een beetje glas...
      Iets kleiners als carry everywhere

      Comment


      • #4
        Re: Optische stabilisator

        Ik begrijp het voordeel dat OS of VR kan hebben.
        Soms lees ik echter van gebruikers dat zij deze functie uitschakelen. Wat is de reden?
        Is het correct dat OS/VR de AF - en dus ook de eigenlijke opname -(soms) kan vertragen?

        Comment


        • #5
          Re: Optische stabilisator

          Bij snel genomen opname waarbij het systeem nog niet op snelheid is kan blur optreden. Daarnaast wordt VR op tripod afgeraden.
          Ik zou boven 1/500 of 1/1000 seconde de VR afzetten. Houd ook rekening met stroomgebruik.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: Optische stabilisator

            Oorspronkelijk geplaatst door LucD
            Ik begrijp het voordeel dat OS of VR kan hebben.
            Soms lees ik echter van gebruikers dat zij deze functie uitschakelen. Wat is de reden?
            Is het correct dat OS/VR de AF - en dus ook de eigenlijke opname -(soms) kan vertragen?
            Ik gebruik zelf sinds enige tijd een KM7D, voorzien van Anti-Shake.
            Ik kan bevestigen dat het inderdaad helpt.
            Je hebt hierdoor wat meer bewegeingsvrijheid en hoeft niet meteen naar een statief te grijpen.
            Maar het geheel verbruikt natuurlijk wel wat meer stroom.
            Om een aantal voorbeelden te geven heb ik onderstaande link bijgevoegd met voorbeeldopnames met en zonder stabilisator. Waar ook wordt aangegeven dat niet elke opname verbeterd wordt met AS.
            (test is gedaan met een KM7D en een aantal lenzen, tekst is alleen in het engels....Sorry)
            Anti Shake test
            Hopenlijk geeft dit iets meer duidelijkheid.
            Mvg. Ted
            -----------------------------------------------
            Homepage;www.tedboots.nl
            -----------------------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: Optische stabilisator

              Erg duidelijke test; AS bewijst dus degelijk z'n nut op die Minolta toestellen

              grtz
              Tevreden Canonist

              Comment


              • #8
                Re: Optische stabilisator

                Op een bridge zoals de minolta Z3, Z5, A200 ... hebben ze hetbijkomende voordeel dat je soms naar een lagere ISO waarde kan.

                Met de Z3 neem ik heel veel foto's op ISO 50

                Zo heb je minder ruis in je beeld.
                Sony Alpha77 + flits HS5600 + Sony 18-55 + sigma 24-70 EX + sony 70 -300G + Sigma 10-20 EX + Minolta 50 mm, Canon PowerShot A2000 IS, Nikon Coolscan V

                Comment


                • #9
                  Re: Optische stabilisator

                  helemaal mee eens, zeker als je niet altijd met een statief wil slepen is het een goede oplossing, hier wordt het ook nog is duidelijk gemaakt

                  Konica Minolta Z5 camera - Beeldstabilisatie
                  De belangrijkste innovatie op de Konica Minolta Z5 is natuurlijk het Anti-Shake systeem, dat we al kennen van enkele andere modellen van Konica Minolta. Waar de andere beeldstabilisatie systemen werken door de lensdelen te verplaatsen, beweegt bij Konica Minolta de sensor zelf. De verplaatsingen compenseren de bewegingen die de fotograaf veroorzaakt. Je kunt dus met langere sluitertijden uit de hand fotograferen. Konica Minolta is al meerdere malen met prijzen beloond voor het unieke systeem. En terecht, het werkt subliem in de praktijk.
                  komt hiervandaan

                  Comment


                  • #10
                    Re: Optische stabilisator

                    Mirror lock-up is nóg veel beter (uiteraard op statief) : tot 10 stops winst

                    Comment

                    Working...
                    X