Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70 vraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D70 vraag

    Wie geeft raad,

    Ik ben een beginner op gebied van het gebruik van een D70 en neem daarom nogal veel foto's in de automatische stand en met de iso-instelling ook op auto.
    Ik vind dat ik soms onderbelichte foto's heb.
    Mijn vraag is nu, komt dit door alles op auto te zetten?, en moet ik meer met eigen instellingen van de iso-waarde en van de programma's gaan werken.
    Wie geeft mij wat raad.

    Stef
    www.stephoto.be – Nikon D90 * AF-S Nikkor 18-105mm 1:3.5 – 5.6 G-ED * AF-S Nikkor 18-70mm 1:3.5 – 4.5 G ED * AF-Nikkor 75-240 mm 1:4.5 – 5.6 D * Tamron AF-18 – 250 1:3.5 – 6.3 (IF) Macro * - Tamron Macro 90mm 2.8 -Nikon Speedlight SB 600.

  • #2
    Re: D70 vraag

    Hallo Merckx,
    Ik was net in dezelfde sutuatie een jaar geleden en daarom heb ik al mijn ervaringen opgetekend op mijn website. Zie vooral onder de rubriek "my settings".
    De site heeft dringend een update nodig... Ik ben mij daarvan bewust.... De laatste aantekening dateert weeral van veel te lang geleden....
    Bij die bladzijde zou ik nog het volgende willen zeggen :
    - Ik trek de laatste tijd opnieuw met de witbalans op auto. (Die D70 doet dat zo slecht nog niet...)
    - Ik gebruik nikon capture niet meer als RAW convertor maar Rawshooter Essentials.
    - Ik gebruik meestal "P" als belichtingsprogramma, vroeger eerder "A"
    Last edited by Nat; 22 mei 2005, 19:18.
    natwork.be

    Comment


    • #3
      Re: D70 vraag

      als je je d70 nog niet meester bent dan heb je idd veel onderbelichte foto's.


      begin al maar met je d70 op A of M te zetten
      en gebruik de matrix belichting. en zeg voorgoed vaarwel aan die auto functie

      Comment


      • #4
        Re: D70 vraag

        Ik ben ook nog niet zo lang bezig met de D70 maar met de richtlijnen en de telefonische hulp van Koen ( immage ) ben ik al een hele stap verder gekomen.

        Ik gebruik eigenlijk steeds de M of de A stand, en eigenlijk nog meer de M stand. Op den duur worden je handelingen automatisch en gaat alles vanzelf ( alhoewel ik dat in het begin helemaal niet dacht, ik zag het trouwens de eerste dagen niet zitten met de D70 ).
        Er is maar één regel : oefenen, oefenen en nog eens oefenen en alles uitproberen en uitleg vragen over wat je niet begrijpt, je zal hier alle hulp vinden die je nodig hebt en.......onthoud dit...er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden...
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #5
          Re: D70 vraag

          Oorspronkelijk geplaatst door Merckx
          Wie geeft raad,

          Ik vind dat ik soms onderbelichte foto's heb.
          Mijn vraag is nu, komt dit door alles op auto te zetten?

          Stef
          Neen
          Dat is eigen aan deze camera.
          Overbelichte foto's zijn meestal verloren opnames...
          Kan je niet veel meer aan doen of verbeteren.
          Een onderbelichte foto kan je verbeteren bijv. in Photoshop.

          Dat neemt niet weg dat deze camera een zeer goed automatische
          meting heeft...
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #6
            Re: D70 vraag

            Ik heb ook nog maar pas mijn D70 (en tevens eerste SLR) en het is dus nog wat zoeken. Ik probeer toch zoveel mogelijk A te gebruiken en eventueel S, want zo leer je het meest volgens mij.

            Nu weet ik soms niet goed welk diafragma ik moet kiezen. Hoe bepalen jullie het juiste diafragma. Zijn er richtgetallen daarvoor (die je dan natuurlijk nog moet aanpassen aan de situatie) of is het gewoon trail error?
            Nikkon D7000 • Nikkor AF-S 35mm f1.8G • Nikkor 50mm f1.8D • Nikkor AF-S 18-70mm f3.5-4.5G • Sigma 70-200 F2.8 & converter 1.4x • SB-600
            Website: http://www.matthieucalu.be - vernieuwd!

            Comment


            • #7
              Re: D70 vraag

              toch effe der bij zeggen, na de update van de firmware zijn de foto's lichter (beter van kleur) in de autostand.
              vandaag heel de dag in plankendael geweesd,
              der is duidelijk en verschil met de oudere versie.

              b.
              Bijna niks meer....

              Comment


              • #8
                Re: D70 vraag

                Oorspronkelijk geplaatst door McSerial
                Ik heb ook nog maar pas mijn D70 (en tevens eerste SLR) en het is dus nog wat zoeken. Ik probeer toch zoveel mogelijk A te gebruiken en eventueel S, want zo leer je het meest volgens mij.

                Nu weet ik soms niet goed welk diafragma ik moet kiezen. Hoe bepalen jullie het juiste diafragma. Zijn er richtgetallen daarvoor (die je dan natuurlijk nog moet aanpassen aan de situatie) of is het gewoon trail error?
                Hangt vooral van af hoeveel scherptediepte je wenst (en dat is moeilijker te bepalen dan met analoog). Met de D70 heb je hier trouwens een knopje voor. Ook kun je op deze manier kiezen voor de optimale weergavemogelijkheden van je objectief (uittesten, maar ligt veelal rond f8)
                Canikon 40D - D200, D300

                Comment


                • #9
                  Re: D70 vraag

                  Ik heb ook sinds een paar weken een D70 en ben ook een beginner op SLR gebied maar de camera bevalt mij prima en ben ook vaak aan het oefenen met sluitertijden en diafragma en dat is verrotte moeilijk kan ik je zeggen maar het maakt het wel uitdagend/leuk als het lukt.
                  Ik leer heel veel van deze site en daardoor wordt het nog leuker om je te verdiepen in de fotografie al denk ik wel dat het een lange tijd duurt en flink veel oefenuren voorbij gaan voordat je echt handig wordt maar ik heb de tijd.
                  so keep up the spirit

                  fasole
                  Rivieren weten het; er is geen haast bij.
                  Op een dag komen we er wel
                  Fujifilm 9600- Canon power shot A700

                  Comment


                  • #10
                    Re: D70 vraag

                    Oorspronkelijk geplaatst door McSerial
                    Ik heb ook nog maar pas mijn D70 (en tevens eerste SLR) en het is dus nog wat zoeken. Ik probeer toch zoveel mogelijk A te gebruiken en eventueel S, want zo leer je het meest volgens mij.

                    Nu weet ik soms niet goed welk diafragma ik moet kiezen. Hoe bepalen jullie het juiste diafragma. Zijn er richtgetallen daarvoor (die je dan natuurlijk nog moet aanpassen aan de situatie) of is het gewoon trail error?
                    Zelfde situatie bij mij, ben overgeschakeld naar de M stand, wat ik bij wijze van oefenen doe is eerst in bv. portait fotograferen, eens zien op het scherm welke instellingen gebruikt zijn, in functie daarvan of wat ik anders wil ga ik spelen met de instellingen in M.

                    Comment


                    • #11
                      Re: D70 vraag

                      Oorspronkelijk geplaatst door mexicano
                      Hangt vooral van af hoeveel scherptediepte je wenst (en dat is moeilijker te bepalen dan met analoog). Met de D70 heb je hier trouwens een knopje voor. Ook kun je op deze manier kiezen voor de optimale weergavemogelijkheden van je objectief (uittesten, maar ligt veelal rond f8)
                      Ik weet waarvoor het dient, maar ik weet meestal niet goed welk diafragma ik best gebruik. En dat knopje vind ik nogal redelijk nutteloos. Enkel bij grote verschillen tussen de f-waarden zie je een verschil, en dan nog.

                      Wat doen de meesten hier? De optimale f-waarde voor de lens nemen tenzij ze een echt kleine of grote DOF willen?
                      Nikkon D7000 • Nikkor AF-S 35mm f1.8G • Nikkor 50mm f1.8D • Nikkor AF-S 18-70mm f3.5-4.5G • Sigma 70-200 F2.8 & converter 1.4x • SB-600
                      Website: http://www.matthieucalu.be - vernieuwd!

                      Comment

                      Working...
                      X