Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

IK heb advies nodig !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • IK heb advies nodig !

    Beste BD'ers...

    Graag jullie advies.
    Na jaren van plezier met de 'antieke' Pentax en toebehoren, heb ik al enkele jaren digitale fototoestelletjes gebruikt: mijn laatste overblijvende zijn de HP r707 en de HP Photosmart 850. (voor de criticasters: sorry, familielid werkt bij HP en heeft beide toestellen gewonnen bij personeelsfeestjes).

    Nu ben ik die toestellen grondig beu (vooral door de trage reactie tussen afdrukken en foto maken), en wil ik eindelijk een DSLR. Alleen, er wordt zoveel over gezegd en geschreven dat ik door het bos de bomen niet meer zie.

    wat fotografeer ik? landschappen, licht effecten, stadsarchitectuur, portretten. quasi geen bewegingen of macro's dus...
    ik wil het niet té duur maken, dus een goed budget-toestel is voor mij meer dan voldoende voor een eerste kennismaking met de dslr's.

    Wie kan mij een goed advies geven?

    Thx, Sankth

  • #2
    Re: IK heb advies nodig !

    Toestel maakt niet veel uit.... ze zijn allen even goed, of je nu een canon, nikon, minolta of pentax of ...... koopt ..... Je moet eerder beslissen wat je later nog wil uitgeven aan lenzen tele, macro, fix..... en in die optiek eens kijken welk merk je het meest bevalt..... maar van body kun je u eigenlijk niet miskopen.... (mijn idee daarover)
    To make your dreams come true, wake up

    Comment


    • #3
      Re: IK heb advies nodig !

      Je schrijft landschappen ... portretten, dat zijn al twee uitersten. Een budgettoestel? Wat is je budget?
      Maak voor jezelf een lijstje van wat je wil terugvinden in je toestel. En maak op basis daarvan een selectie. Is de prijs belangrijk maak een eerste selectie daarop, je wenst geen ultra grote afdrukken dan is 6 miljoen pixels voldoende, je zal zien de bomen in het bos al sterk uitgedund zullen zijn.
      Zelf ben ik sinds kort overgestapt van compact naar dsrl om dezelfde reden (snelheid of traagheid). Je moet ook rekening houden met de opslag NEF (RAW) en jpeg. Toestellen die in tiff opslaan zou ik (persoonlijk) al links laten liggen om de eenvoudige redenen dat als je via een fotocentrale je foto's laat afdrukken deze toch in jpeg moeten aangeleverd worden.
      Zelf heb ik gekozen (na jawel het maken van een lijstje) voor Nikon D70. Héél tevreden over.
      Bepaalde merken hebben een betere dienst na verkoop, ook
      niet onbelangrijk toch?
      Helpt je dit?

      Comment


      • #4
        Re: IK heb advies nodig !

        dienst na verkoop is bij nikon zeer goed. zie maar es naar de gratus update voo de d70 die de d70 op niveau brengt van de d70s.

        ook van de beuckelaer is iedereen content + hij is in belgie.
        terwijl etbass (canon) inn nederland is.

        maar buiten dit is er geen verschil tussen nikon en canon, beide zijn zeer goed en ze zijn hun geld waard.

        aangezein het budget moet blijven zou ik kiezen tussen nikon d70, canon 350d. wel oppassen.. de 350d is kleiner kwa afmetingen sommigen hebben dit graag, anderen niet.

        en voor de rest hangt alles af van de lenzen he.

        als ik lees wat jij wil doe dan heb je 2 lenzen nodig.
        een portret lens en een groothoek.
        je kan bvb de d70 + 28-75 tamron voor portret te doen
        en voor groothoek ga je een andere moeten kopen bvb 12-24

        om te starten met wat jij wil doen reken toch maar een 2.000 euro

        Comment


        • #5
          Re: IK heb advies nodig !

          Misschien zijn je 'oude' lenzen nog wel bruikbaar op de digitale body's van Pentax...

          Dan hoef je alleen te investeren in de body en eventueel geheugenkaartjes, alhoewel die heb je misschien dan ook nog van de HP's...

          Comment

          Working...
          X