Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digicam zoom vergelijken met een verrekijker?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Digicam zoom vergelijken met een verrekijker?

    Beste,

    Ik ben van plan een Powershot S2 IS aan te schaffen maar kan me moeilijk voorstellen wat 12x zoom nu eigenlijk betekent.
    Ik heb hier een verrekijker waarop staat 10x40 Ww; ik heb natuurlijk ook geen idee wat dat betekent. Hoe kan ik dat vergelijken de 12x zoom, iemand een idee?
    Er staat ook nog 114 m/1000 m op de verrekijker...

    Thx!

    Philip

  • #2
    Re: Digicam zoom vergelijken met een verrekijker?

    Waarschijnlijk zijn er anderen die dit beter kunnen verklaren, maar grofweg kan je stellen dat een focale lengte van 50mm (obv 35mm cam) je een 'normaal' zicht hebt zonder vergroting. Beneden de 50mm ga je in de richting van breedhoek, naar boven ga je richting tele.
    Volgens dpreview.com heeft de canon s2 IS een focale lengte tussen 36 en 432 mm (uitgedrukt alsof het een 35 mm cam zou zijn). Als je de 432 afzet tov de 50 mm kom je uit op 8.64. Dit kan je vergelijken met de vergrotingsfactor "10" op je verrekijker.
    De betekenis van de 40 op je verrekijker ontgaat me. De 114/1000 geeft het blikveld van je kijker aan op 1000m afstand. Deze laatste kengetallen ben ik nog nooit tegengekomen op een digitale camera.

    Comment


    • #3
      Re: Digicam zoom vergelijken met een verrekijker?

      Als ik me niet vergis slaat die 40 op de diameter van het glas.

      Comment


      • #4
        Re: Digicam zoom vergelijken met een verrekijker?

        De 114/1000 wilt zeggen dat als je door de verrekijker kijkt, op 1000 meter afstand nog net 2 paaltjes ziet staan die 114 meter uit elkaar staan.

        Is maw om de beeldhoek aan te geven.

        Maar ik kan me vergissens hoor.

        Jo.
        A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
        Nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: Digicam zoom vergelijken met een verrekijker?

          bij een fototoestel rekent men toch anders?

          50-500mm = 10*

          25-250mm = 10*
          foto als spiegel of als venster?

          Comment


          • #6
            Re: Digicam zoom vergelijken met een verrekijker?

            Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
            bij een fototoestel rekent men toch anders?

            50-500mm = 10*

            25-250mm = 10*
            Exact. En daarmee is die hele aanduiding "12x zoom" meteen gereduceerd tot de inhoudsloze marketingterm die het eigenlijk is.

            Voor zover ik heb kunnen terugvinden slaat die 114/1000 inderdaad op de beeldhoek van de kijker. Nu bestaan de meeste verrekijkers uit twee losse "objectieven", voor ieder oog een. Dat maakt de vergelijking zo moeilijk, want de beeldhoek van een enkel objectief kan daar heel ver van afwijken. Veel informatie over kijkers kun je hier vinden.

            Om een vergelijking met je fototoestel mogelijk te maken is wat rekenwerk nodig. Hoe was 't ook alweer? Ik doe een poging: de beeldhoek van de kijker is twee maal tan φ = sin φ / cos φ, waarbij in het geval van de verrekijker (114/1000) cos φ overeenkomt met de afstand (1000 meter) en sin φ overeenkomt met de helft van de breedte (114/2 = 57 meter). De beeldhoek van de kijker is dan 2 * arctan( 75 / 1000 ) = 6,5 graden.

            Voor een fototoestel zou je een soortgelijke berekening kunnen maken, maar google vond deze tabel. Die 6,5 graden komt dan (op een full-frame kleinbeeld formaat!) ongeveer overeen met een kleine 400mm brandpuntsafstand. Zie ook hier.

            Comment

            Working...
            X