Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Enkele 20D autofocus vraagjes????

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Enkele 20D autofocus vraagjes????

Daar ik overstap van een nog "voorhistorische" SLR (Canon A1) zonder autofocus had ik graag jullie "werkmethode" geweten ivm het volgende:

1 Welk AF-punt gebruiken jullie in welke situaties?
    (automatisch camera laten beslissen, steeds het middelste, handmatig ingesteld)

2 Welke AF-mode gebruik je het best in welke situaties?

Bedankt op voorhand voor de deskundige hulp.
    Last edited by Fatje; 7 mei 2005, 08:27. Reden: titel aangepast
    Grtz Fatje

- EOS + EF -

Re: Enkele 20D autofocus vraagjes????

AI servo gebruik je wanneer je bewegende voorwerpen wil fotograferen, en de motor hebt opstaan, je AF gaat de beweging interpreteren en zelfs anticiperen... Als je een bewegend voorwerp fotografeert, gebruik je ook best automatische selectie van AF, camera gaat dan de beweging volgen door de juiste AF punten te selecteren. Bij AI servo gaat de camera bij het gebruik van de motor (meerdere opnames na mekaar), tussen twee foto's nog effe de AF bijsturen, bij One shot AF niet. Ik zet mijn camera dus ook op AI servo als ik de motor aanzet

Zoniet gebruik ik steeds One Shot AF, en bijna steeds het centrale AF punt, dit is het meest nauwkeurigere AF punt (daar haal je een voordeel uit bij een lens met maximaal difragma groter dan f1:2.8). De idee is eerst Autofocus dan hercomposeren. Hoe doe je dit :
    1. Zet je middelste AF punt op onderwerp waarop je wil focussen
    2. Hou de shutterknop halfingedrukt en hercomposeer
    3. Druk de shutterknop volledig in.

Dit soort hercomposeren lukt niet bij AI servo, je camera gaat dan opnieuw zorgen voor een AF in het centrum. Ik gebruik zelf de niet-centrale AF punten alleen in AI servo mode (waar ik niet de mogelijkheid heb om te hercomposeren.

Een bijkomende mogelijkheid
    1. Zet je middelste AF punt op onderwerp waarop je wil focussen
    2. Hou je shutterknop hafingedrukt en druk op * (AE/FE lock)
    3. Hou de shutterknop halfingedrukt en hercomposeer
    4. Druk de shutterknop volledig in.
    Met deze bijkomende stap zorg je dat je de lichtmeting doet alvorens te hercomposeren (en je houdt dus in je lichtmeting vooral rekening met je onderwerp). Zoniet gaat de camera de lichtmeting uitvoeren na het hercomposeren (met onafhankelijk van welke 'mode' je selecteert, steeds belichting geoptimaliseerd voor centrum foto, waar je onderwerp NIET langer is)

Een alternatief is het gebruik van custum function 4 . Als je die op waarde 1 zet, wordt de * toets het AF commando en de shutterknop het lichtmetingscommando. Ik vind dit een erg natuurlijke manier van werken...

Het duurt wel even voor je dit allemaal onder de knie hebt, maar van zodra je er mee weg bent, is AF een ongemeen makkelijk ding

sugar
    Last edited by sugar; 7 mei 2005, 09:57.
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Re: Enkele 20D autofocus vraagjes????

Bedankt Sugar voor je erg klare en duidelijke uitleg Ik ben al heel wat wijzer geworden. Nog iemand suggesties of tips??? altijd welkom.
      Grtz Fatje

- EOS + EF -

Comment

Working...
      X