Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Image Size 300D/350D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Image Size 300D/350D

Wat mij opgevallen is:

-de foto's die ik nam met mijn 300D hadden, bij de hoogste kwaliteit JPG, een resolutie van 180pixels/inch

-De foto's die ik nu met mijn 350D neem, ook in de hoogste kwaliteit JPG, hebben een resolutie van slechts 70pixels/inch

Ik weet dat het verschil zich stelt in de 6,3Mpixel en 8Mpixels, maar denk dat je met een resolutie van 180 of 300pixels/inch betere printresultaten krijgt, natuurlijk zal ook het bestand vergroten.
    Is mijn redenering juist? Kan ik dit bij de 350D ergens instellen om mijn bestanden in minimum 18Opixels/inch te maken? (ik denk het niet)
    Ik kan dat natuurlijk in PS omvormen, maar zou het liever rechtstreeks uit mijn fototoestel halen.

Marcel
    MDB-VL
    Canon 350D - EF 28/80 - EF 75/300

Re: Image Size 300D/350D

Een 350D heeft meer pixels, dus moet die altijd meer pixels per inch geven als de te printen oppervlakte dezelfde blijft. 1 inch (25,4mm) blijft 1 inch, of de pixels nu van een 300D of van een 350D komen, dat maakt daarbij helemaal niets uit.
    Bij een 350D heb je meer pixels, en daardoor ook meer pixels per inch. Dat kan toch niet anders .

Anders gezegd, een 350D zal meer beeldpuntjes leveren voor dezelfde oppervlakte .
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Dat klopt, natuurlijk wordt dan ook het bestand groter en ik vermoed dat daar ergens een beperking is ingebouwd bij Canon, om de snelheid van opslaan misschien zo hoog mogelijk te houden.
      Zijn er nog 350D gebruikers of misschien 20D die dat een kunnen bekijken???
      MDB-VL

Comment

Ik dacht toch dat vroeger bij mijn 10D de resolutie op 300 p/inch stond...

Dat zou dus willen zeggen dat de beelden van de 300D

(3000/180)x2.6= 43,3 cm
        op
        (2000/180)x2.6= 28,9 cm

en de 350D

(3250/70)x2.6= 120,7 cm
        op
        (2450/70)x2.6= 91 cm

Dat wil dus zeggen dat de 350D bijna 3 keer zo grote beelden levert maar aan de helft van de kwaliteit van de 300D. Er moet toch ergens iets mis gaan denk ik (bij Canon of in mijn berekening)
        Last edited by Galdie; 2 mei 2005, 20:02.

Comment

Ik vroeg me dit eigenlijk ook af, waarom al die instellingen anders zijn.

Nazicht geeft bij G3 (4Mp) en powershot A75 (3Mp): 180dpi
          350d: idd 72 dpi
          300d: idd 180 dpi
          lijn
          canon eos 350d

Comment

Tja ik als mede eos 350d bezitter,maak me nu ook klein beetje zorgen....
            Nikon D70s / Nikkor AF-S DX 18-70/3.5-4.5G IF ED,Nikkor AF 50/1.8 D,Nikon, Sigma 70-200mm F2.8 EX APO HSM Nik-D DG, SB-800 Speedlite , 2x Dane-Elec CompactFlash XTreme 512 Mb/44x / Canon Powershot A 510

Comment

Deze foto heb ik net genomen, rechtstreeks van het toestel in PS, dit is het resultaat:

Het moet toch mogelijk zijn die 72p/i in te stellen op het toestel? Heeft niemand daar een oplossing voor? Hoe zit het bij de 20D????
              Als dit niet kan ingesteld worden heeft Canon ons wel belazerd, en ik heb mijn 300D net verkocht!!!!!
              Last edited by mdb; 2 mei 2005, 21:22.
              MDB-VL

Comment

Zorgen ?
                Allez komaan. Die pixels per inch zeggen niets over de kwaliteit van een opnamen. Enkel het aantal pixels. Die pixels/inch is een pure instelling, iets dat veteld hoeveel de resolutie is van het EINDprodukt, niet het BEGINprodukt.
                natwork.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mdb
                  Deze foto heb ik net genomen, rechtstreeks van het toestel in PS, dit is het resultaat:

Het moet toch mogelijk zijn die 72p/i in te stellen op het toestel? Heeft niemand daar een oplossing voor? Hoe zit het bij de 20D????
                  Als dit niet kan ingesteld worden heeft Canon ons wel belazerd, en ik heb mijn 300D net verkocht!!!!!
                  Je hebt hier dus 72dpi bij een afdruk van 121,92 x 81,28cm . Ik denk niet dat jij zo'n grote printer hebt, waarmee je zo'n grote afdruk kan maken .
                  Op 20x30cm zal het aantal dpi's veel groter zijn, want dan staan de pixeltjes dichter bij elkaar.

Die aanduiding van dpi heeft helemaal niets te maken met de camera, maar wel met de print-instellingen in Photoshop.

Ik wist al niet waar iedereen dat getal haalde, want dat staat nergens in de exif (kan ook niet).
                  BD0338BE

Comment

Als dit een printerinstelling is bij PS, hoe komt het dat de foto's gnomen met de 300D, als ik dezelfde informatie opvraag, in dezelfde PS, zonder de instellingen te veranderen 180geeft??
                    Het moet volgens mij toch te maken hebben met de manier waarop de foto geregistreed wordt door de camera op het geheugenkaartje.
                    MDB-VL

Comment

Voor de liefhebbers, het hele verhaal (weliswaar in het engels):

http://betterdigitalphotography.blog...explained.html

Hopelijk is het nu voldoende geruststellend voor de 350D-bezitters.

Groetjes

Karel
                      Is this the real life? Is this just fantasy?
                      Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

Comment

Karel, Bedankt voor deze info!!!!
                        Zeer nuttig en geruststellend. Ik wist even niet wat ik voor had maar begrijp het nu wel degelijk. Zo leren we elke dag iets bij!
                        MDB-VL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mdb

Ik heb dat artikel nog niet gelezen maar Canon heeft je niet belazerd. Ik heb deze nacht in mijn beddebakje nog eens liggen denken aan dit probleem.

Als je het aantal pixels verdubbeld (of op 180 zet) dan krijg je een beeld wat ongeveer half zo groot is dan het oorspronkelijke. Dan kom je dus ongeveer op net dezelfde grootte van de 300D uit voor dezelfde resolutie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Choclat-Moose
                            Ik heb dat artikel nog niet gelezen maar Canon heeft je niet belazerd. Ik heb deze nacht in mijn beddebakje nog eens liggen denken aan dit probleem.

Als je het aantal pixels verdubbeld (of op 180 zet) dan krijg je een beeld wat ongeveer half zo groot is dan het oorspronkelijke. Dan kom je dus ongeveer op net dezelfde grootte van de 300D uit voor dezelfde resolutie.
                            Dat is wat ik al probeerde uit te leggen .

Je kan met 2000x3000 pixels een afdruk maken van 10x15cm, maar je kan daarmee net zo goed een grotere afdruk van bijvoorbeeld 20x30cm maken. (en zonder problemen zelfs nog veel groter)
                            Voor de eerste afdruk (10x15) krijg je dan 200 pixels/cm en de tweede heeft maar 100 pixels/cm (om het simpel te houden heb ik hier centimeters gebruikt in plaats van inch ).

Dat heeft niets te maken met de camera.
                            BD0338BE

Comment

jama, stel nu een foto van 3000*3000 pixels = 9 Mpixel
                              ik wil deze 50*70 cm printen
                              ik ga in photoshop mijn formaat aanpassen en mijn resolutie
                              een print heeft toch een 150tal - 300 DPI voor goed geprint kunnen worden...
                              dus ik moet mijn DPI's verhogen... en mijn resolutie daalt dan...
                              dus kvind het maar niks dat die 72 DPI standaard hebben.

Comment

Working...
                              X