Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help!!! vlek op de foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Help!!! vlek op de foto

    Ik was zonet mijn foto's aan het bewerken in ps7, opeens zag ik een vlek in de blauwe lucht zitten. Dit had ik ook 2 weken geleden op de foto, maar die heb ik gewoon weggekloont, en verder niet meer aangedacht.
    Toen ik de andere foto's bekeek, zat die vlek er ook. Je ziet de vlek het best in een blauwe lucht. Hier is een foto waar de vlek ook opzit.



    Is dit een stofje of iets dergelijks op de CCD? Ik ben bang van wel. En hoe kan je dit weghalen (zelf kom ik er natuurlijk niet aan). Mijn D70 is een maandje oud. Alvast bedankt
    I create, therefore I exist

    D3200 - AF-S Nikkor 18-105mm 3.5-5.6, AF-S Nikkor 50mm 1.8, SB700

  • #2
    Re: Help!!! vlek op de foto

    Dit lijkt wel degelijk of stof wat op de sensor zit. Doe maar eens een search op BD... dan kom je er vast achter hoe je zelf de sensor kan zuiver maken. Naar het schijnt is het echt nie zo heel moeilijk.

    Comment


    • #3
      Re: Help!!! vlek op de foto

      Dit lijkt mij ook een typisch voorbeeld van stof op de sensor.
      Op http://www.belgiumdigital.be/Tips_&_...eaning-dut.htm staat hoe je een CCD kan reinigen, maar als je zoekt op dit forum of via Google, vind je nog meer info over hoe het CCD te reinigen
      DeezJee Photography

      Comment


      • #4
        Re: Help!!! vlek op de foto

        Dankjewel voor de tips
        I create, therefore I exist

        D3200 - AF-S Nikkor 18-105mm 3.5-5.6, AF-S Nikkor 50mm 1.8, SB700

        Comment


        • #5
          Re: Help!!! vlek op de foto

          Yep, duidelijk stof op uwe ccd, niet ongerust zijn hoor dit is vokomen 'normaal'!

          Best is zelf uw ccd leren kuisen, hoe kijk maar http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning

          quasi iedereen hier doet dat zelf...

          En er is idd. erg veel terug te vinden via een search...!

          Comment


          • #6
            Re: Help!!! vlek op de foto

            even dit:wat kan de oorzaak ervan zijn, denk dat ik ook zoiets heb, maar mijn kitlens is er nog nooit afgeweest, kan het dan even goed.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Help!!! vlek op de foto

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk
              even dit:wat kan de oorzaak ervan zijn, denk dat ik ook zoiets heb, maar mijn kitlens is er nog nooit afgeweest, kan het dan even goed.
              grt,bouk.
              ik noem dit "chinees stof"
              stof van de fabriek dus. ik had da ook op mijne d70

              Comment


              • #8
                Re: Help!!! vlek op de foto

                Oorspronkelijk geplaatst door bouk
                even dit:wat kan de oorzaak ervan zijn, denk dat ik ook zoiets heb, maar mijn kitlens is er nog nooit afgeweest, kan het dan even goed.
                grt,bouk.
                Je toestel wordt natuurlijk nooit geleverd met de lens gemonteerd.

                Zelfde voorgehad met m'n nieuwe 20D, verkoper wist er ook geen raad mee . Dan maar naar servicecenter gestuurd, na drie weken toestel teruggekregen zonder enige uitleg, maar wel zonder vlek.

                Ik heb dit soms nog voor, vooral als ik een nieuwe lens plaats, maar met een eenvoudig blaaspijpje is dit op enkele minuten verholpen.
                Groetjes,
                Snorreke

                Comment


                • #9
                  Re: Help!!! vlek op de foto

                  het is pas op de laatste opnamen te zien, maar zelf zag ik het geeneens hoor, tot dat ik er op attent werd gemaakt, maar tis bijna niet te zien, geen china-stof dus, het is van later.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Help!!! vlek op de foto

                    yep, stofje! Had ik een week geleden ook. En na al wat ik hier reeds gelezen had, sloeg de daver mij op t lijf. Moed bij elkaar gegraaid en ....stofje weggeblazen....
                    CCD-ke proper!
                    Ik hou de body met z'n opening, naar beneden bij een lenswissel. Effe wennen maar scheelt een pak.

                    groeten
                    Bert

                    Comment


                    • #11
                      Re: Help!!! vlek op de foto

                      Mischien stof dat zich verplaatst heeft door het gebruik.
                      Maar ik bedoelde dat je lens toch appart verpakt zit in de doos en je die er zelf moet opzetten, enfin zo was het bij mij toch.
                      Groetjes,
                      Snorreke

                      Comment


                      • #12
                        Re: Help!!! vlek op de foto

                        Misschien heb je hier wat aan : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=71557

                        Groetjes.
                        zwart & wit & kleur

                        flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Help!!! vlek op de foto

                          Ik heb dit ook ontdekt bij foto's van een blauwe lucht, was dit bij jullie ook zo?? Het heeft misschien iets te maken met de luchtvochtigheid en statische elektriciteit ??
                          Groetjes,
                          Snorreke

                          Comment


                          • #14
                            Re: Help!!! vlek op de foto

                            Oorspronkelijk geplaatst door Snorreke
                            Ik heb dit ook ontdekt bij foto's van een blauwe lucht, was dit bij jullie ook zo?? Het heeft misschien iets te maken met de luchtvochtigheid en statische elektriciteit ??
                            Neem eens een foto van enkel die blauwe lucht met diafragma 22.
                            Dan zie je misschien al zwarte stippen in plaats van grijze vlekjes.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Help!!! vlek op de foto

                              Oorspronkelijk geplaatst door notex
                              Neem eens een foto van enkel die blauwe lucht met diafragma 22.
                              Dan zie je misschien al zwarte stippen in plaats van grijze vlekjes.
                              of als het regent kan je oko een foto nemen van een wit blad

                              Comment

                              Working...
                              X