Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil lcd-schermpje en fotoafdruk

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verschil lcd-schermpje en fotoafdruk

Ik ben sinds een paar weken in het bezit van een Canon A40 en heb ondertussen een aantal foto's laten afdrukken.Ik stel echter vast dat,hoewel de meeste foto's op het lcd-schermpje prima geslaagd en correct belicht lijken te zijn,deze op het computerscherm en ook de (onbewerkte) fotoafdrukken veel donkerder tot zelfs onderbelicht zijn.Kan iemand mij zeggen of dit normaal is? M.a.w.zijn beelden op een lcd-schermpje altijd helderder dan de fotoafdruk?... Of zou er iets mis zijn met de software voor de overbrenging van de beelden naar mijn pc? Hopelijk kan iemand mij hierop een antwoord geven.
    Groeten,Pat

Digitale camera's hebben vaak de neiging om onder te belichten.

Dat is prima omdat anders in overbelichte delen van de foto alle details "weggebrand" worden. Bij lichte onderbelichting daarentegen blijven alle details behouden. Anders gezegd: bij overbelichting is je foto naar de knoppen, bij onderbelichting valt het beeld gemakkelijk te corrigeren.

Frank

Comment

Originally posted by frankonl

Digitale camera's hebben vaak de neiging om onder te belichten.
      Wat nog niet helemaal verklaart waarom de weergave op het schermpje goed is en de uiteindelijke foto niet.

Het lcd-schermpje van de meeste digitale camera's fungeert eigenlijk als een luxe zoeker waarop tevens ook nog eens de reeds gemaakte foto's kunnen worden bekeken. De eerste functie is echter die van zoeker. Daarom hebben veel lcd-schermpjes een iets hogere helderheid, zodat je bv ook in donkere omstandigheden nog iets kunt zien op het scherm. Meestal kun je overigens de helderheid, contrast en de kleurtoon van het scherm aanpassen op je camera.

Ik zou er echter toch voor kiezen om dat niet te snel te doen. Het is wellicht belangrijker te kunnen beoordelen wàt en hoe je iets fotografeert (meer gericht op de beeldcompositie dus) dan hoe de kleuren exact zijn (wat dergelijke schermpjes sowieso niet kunnen weergeven).
      De uiteindelijke kleuren, helderheid ed kun je beter achteraf op je pc aanpassen. Maar dan ook geldt dat je monitor goed gecalibreerd moet zijn, anders zit je onzinnige correcties aan te brengen,

Erik

Comment

De helderheid van een LCD-schermpje zegt hoegenaamd niets over de helderheid van een foto.

Of de belichting klopt, moet je in principe controleren aan de hand van het histogram. De goedkopere camera's hebben die functie niet, dus moet je controleren op de PC.

Tenzij het allemaal zo nauw niet steekt.

Frank Vandenberghe

Comment

Een voorbeeld:deze foto(hopelijk lukt het uploaden)lijkt op het lcd-schermpje prima belicht te zijn,zowel de persoon zelf als de muren rechts.Indien ik de "onderbelichting" had kunnen vaststellen op het schermpje,dan had ik nogmaals kunnen proberen in een andere modus.

Comment

PS.Kan iemand mij soms uitleggen waarom bovenstaande foto zo groot uivalt?En wat ik eventueel moet doen om dit te vermijden. Ik gebruik het programma ws ftp le
            Patjeb,

Comment

De foto wordt zo groot getoond omdat deze zo groot IS. Als je deze op het forum wilt plaatsen, moet je ze verkleinen tot max 800x600 pixels (en liefst kleiner 200 kB).

Dat heeft niet direct te maken met je ftp-programma (waarmee je het bestand overzet), maar met de foto-editing software waarmee je foto's kunt verkleinen. Zoek je een gratis programma dat dit kan doen, kan ik je Irfanview aanraden (http://www.irfanview.com).

Een ander punt: Deze foto is -cameratechnisch gesproken!- niet eens zo slecht belicht. De camera heeft (waarschijnlijk vanwege de keuze die je maakte bij het fotograferen) het midden van de scene gekozen om de belichting te meten. Aangezien de lucht en de zee nog blauw zijn (en de rand links die zich in het zonlicht koestert), is de foto dus eigenlijk goed belicht (eh, voor de camera dan). Zou je de belichting precies goed hebben gekregen op de persoon onder boog (en de donkere poort), zou de lucht erachter waarschijnlijk wit zijn geworden. In een dergelijke scene zou je dus eigenlijk je flitser moeten gebruiken om bij te flitsen (is niet alleen voor de avonden bedoeld). Maar waarschijnlijk is de afstand weer te groot om echt heel erg veel nut te hebben van de interne flitser.

Waarmee ik eigenlijk wil aantonen dat het nog niet eens direct de 'schuld' is van je LCD-schermpje, het is in dit geval toevallig een lastige belichting

Erik

Comment

Als ik het goed begrepen heb is de conclusie dat het lcd-scherm niet of niet altijd juist weergeeft wat er op het scherm of de fotoafdruk te zien zal zijn(althans wat belichting betreft). In elk geval bedankt voor de reactie en de tips.
                gr. Patjeb

Comment

Working...
                X