Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruik van de zonnekap.

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Gebruik van de zonnekap.

Is het gebruik van een zonnekap op de lens altijd aan te raden, of alleen, zoals de naam al zegt, alleen bij zonnig weer ?
    Of anders gesteld, kost het lichtinval als je zelf in de schaduw staat en iets fotografeerd in de zon ?

Ik vraag dit eigenlijk omdat het vaak gebeurd dat je in de zon staat, en even later weer in de schaduw... kap wegnemen of rustig laten zitten

Groeten Peter ( Canon D60 )
    Canonvijfdeemarkdrie

Zonnekap enkel nodig indien de zon rechtstreeks in je lens kan schijnen. (diafragma-vlekken)

Groetjes,
    Yoda.
    "Away put your weapon, I mean you no harm"

Comment

Ik zet ze alleen op als de zon schijnt of als 't regent.
      Bij zonlicht beschermt ze tegen direct lichtinval en bij regen belet ze dat er druppels op je lens vallen. (Natuurlijk niet in een plensbui he?)
      Maar anders blijft ze in m'n tas zitten.

Comment

ivm hiermee;

klikt zo'n zonnekap erop of is die opschroefbaar ? en weet iemand waar standaard lenskappen (niet-merkgebonden) van 55mm te vinden zijn ?
        ToM.___ //Fuji s602.
        www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
        It goes to 11 you know? 1 louder.

Comment

Ik zou u aanraden om steeds een zonnekap te gebruiken. Er kan ook refelcterend licht in je lens komen !

Comment

@ flurk,

Ik zou u aanraden om steeds een zonnekap te gebruiken. Er kan ook refelcterend licht in je lens komen
            Hoe bedoel je?
            (domme vraag misschien,maar ik stel ze toch!)
            Greets
            Silver

http://www.silver.web-log.nl

Comment

Silver, domme vragen ? Bestaan er niet !
              Stel, je doet aan nachtfotografie, terwijl je een zacht verlicht uitstalraam aan't fotograferen bent, passeeert er een auto met lichten aan uiteraard, deze lichten schijnen in het uitstalraam en reflecteren zo via de zijkant je lens binnen. Ver gezocht ! Moet is mee gaan als we nacht-/avondfotografie gaan doen !
              Een zonnekap geeft ook wat bescherming aan je lens tegen ongewild ergens tegenaan stoten.

Comment

Bij mijn lenzen is het zo als ik het lensdopje er af haal, doe ik de zonnekap er op.

Originally posted by tom314
                ivm hiermee;

klikt zo'n zonnekap erop of is die opschroefbaar ? en weet iemand waar standaard lenskappen (niet-merkgebonden) van 55mm te vinden zijn ?
                Die kan je toch bij elke fotowinkel in een rommel bakje vinden?
                55mm is een veel gebruikte maat o.a. Nikon had 52mm en 55mm en dat zijn mooie zonnekapjes.
                Kijk eens bij Foto Oosterbaan die heeft zelfs onder occasions een rubriekje "Nikon zonnekap"
                "Photos capture a moment in time. But the full story is always lost"
                Member of Han Fan Clan
                Visit my http://www.hanvogel.web-log.nl

Comment

Sommige zonnekappen zitten met een eigen bayonet-aansluiting rond de lens (vb. bij de Nikon 24-85 f/2.8-4). En als je het gewoon bent, hoef je de zonnekap er zelfs niet af te halen om de lensdop er op te zetten (of er af te halen); vooral de lensdoppen die bij B&W filters zitten zijn gemakkelijker te hanteren met de zonnekap in positie (zijn van die zachte platieken doppen).

Wel oppassen als je de zonnekap laat zitten bij flitsfotografie: het kan zijn dat - afhankelijk van de plaats van het onderwerp en de grootte van de kap - de zonnekap een schaduw afwerpt... (probleem stelt zich meer bij het gebruik van de interne flits) Ook bij macro-opnames speelt dit een rol.

Zelf laat ik de kap er altijd op, omwille van de argumenten die hierboven al aangehaald werden (bescherming van de lens, stoort normaal niet, ziet er cool uit (ahum ), ...). Bovendien past het toestel met lens en kap in mijn tas, dus dat is ook handig meegenomen (heb daar wel op gelet).

Jörg
                  Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

Comment

:Flurk:
                    Bedankt voor je uitleg,nu begrijp ik wat je bedoeld
                    Greets
                    Silver

http://www.silver.web-log.nl

Comment

Working...
                    X