Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginnersvragen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginnersvragen

    Hallo,

    Ik heb de laatste week niets anders gedaan dan lezen, lezen en lezen over digitale fotografie, en heb toch enkele vraagjes. Het lijken miss domme vragen, maar ja, het zij dan zo.

    Ik heb me een Konica - Minolta Z3 aangeschaft (tweedehands) omdat die me wel beviel en blijkbaar zeer goed is voor een beginner, maar ook om verder door te groeien. Klopt dit?

    - Welk statief schaf ik mij het beste aan voor dit toestel?

    - Kan ik met dit toestel ook aan natuurfotografie wagen? (vooral vogels, bloemen, insecten) en welk is hiervoor de beste instelling?

    - Welke tas is voor dit toestel het beste?

    - Ik heb al veel gelezen rond een tele-converter en een groothoeklens. Wat doet dit precies en kan ik dit voor mijn toestel ook aanschaffen?

    - Dit toestel heeft een 12x optische zoom en staat blijkbaar equivalent voor een 35 - 420 mm. Wat houdt dit eigenlijk in?

    In ieder geval, dank aan iedereen die mij hierrond informatie kan verschaffen.

    Krikke

  • #2
    Re: Beginnersvragen

    enkele antwoorden, maar sommige vragen zijn zo uitgebreid, dat ik nu de tijd er niet voor heb.

    -statief: geen duur, een gewoon statief is voldoende. mag je echt niet meer dan 20 EUR kosten of zo. het hoeft geen gewicht te kunnen dragen he, dus ga niet te duur, je zou de functies niet gebruiken

    -natuur&instellingen: tjah, daar kunnen we niet echt mee helpen. veel hangt af van het licht dat voorhanden is, hoe ver je onderwerp is, hoe stabiel je zelf je hand kan houden/staief bij hebt, ...

    -tas: eentje waar je je toestel in krijgt . ook niet te duur, er hoeven geen lenzen in he, gewoon een tasje waar je het in krijgt

    -tele/groothoek: tele: om verder te kunnen zoomen; groothoek: meer in beeld (zeer eenvoudig uitgelegd)
    voor je toestel? weet ik niet, vermoed van wel hoor...

    -35-420: zijn de brandpuntafstanden, maar dan ben je niet verder geholpen denk ik. om het simpel te zeggen voor je: dit is je zoom (12x dus). een groothoeklens heeft bvb 14mm, een lekkere tele heeft 500mm. snap je....


    ik heb de indruk dat je vragen stelt die je zou stellen als je en dslr hebt gekocht. tas, statief, ... zijn echt geen zaken om je zorgen over te maken met dit toestel. met een dslr heb je al meer info nodig, want duurder en belangijker, maar voor een z3 echt niets om van wakker te liggen. dus vor bijkomend materiaal: goedkoop !!!!!

    You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


    Comment


    • #3
      Re: Beginnersvragen

      Bedankt alvast voor de informatie.

      Bijkomende informatie van andere BD'ers steeds welkom.

      Krikke

      Comment


      • #4
        Re: Beginnersvragen

        Oorspronkelijk geplaatst door ajuin
        ik heb de indruk dat je vragen stelt die je zou stellen als je en dslr hebt gekocht. tas, statief, ... zijn echt geen zaken om je zorgen over te maken met dit toestel. met een dslr heb je al meer info nodig, want duurder en belangijker, maar voor een z3 echt niets om van wakker te liggen. dus vor bijkomend materiaal: goedkoop !!!!!
        Euh Ajuin, voor een compactje of een prosumer heb je net zo goed die zaken nodig als voor een dik uitgeruste DSLR!!

        Je hebt een tas nodig, en dezelfde punten zijn belangrijk: wat moet erin, en wat ben je nog van plan om bij te kopen?
        => als dagelijks tasje had ik voor mijn S602Z een lowepro nova mini en als opbergplaats een nova 4

        Voor het statief kun je even kijken naar het gamma van Hama, er zijn eigenlijk maar 3 zaken waarop je moet letten: hoogte (zorg ervoor dat het statief aangepast is aan jouw lengte), gewicht (dit is 2-ledig: zorg dat het niet te zwaar is, zodat je er een tijdje mee kunt rondlopen en zorg dat het statief het gewicht van je cam kan dragen), de kop (zorg dat de kop doet wat jij ervan verlangt!). Een andere mogelijkheid is een monopod, niet duur en heel handig, zeker voor deze cam die over flink wat tele beschikt.

        Een teleconvertor zorgt ervoor dat je nog meer tele krijgt: je kunt hetzelfde onderwerp gewoon van dichter fotogrzferen zonder dichterbij te moeten gaan. Een groothoeklens zorgt ervoor dat je vanop dezelfde plaats meer "breedte" op de foto krijgt. Let er hier wel op dat deze lenzen het volledige bereik van de standaardlens vergroten of verkleinen, het blijft dus een 12X zoom...
        Hier staat er dat je er via een adapter (soort buis die over de originele lens heen komt) extra lensen voor kunt schroeven...
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

        Comment


        • #5
          Re: Beginnersvragen

          Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
          Euh Ajuin, voor een compactje of een prosumer heb je net zo goed die zaken nodig als voor een dik uitgeruste DSLR!!
          jah, dat kom ik ook te zeggen. lees me maar nog eens. je hebt het zeker nodig, maar echt grondig onderzoek moet je toch niet doen he. wat ik zei: lig er niet wakker van. het is niet dat je een lowepro rugzak moet gaan kopen die stevig genoeg moet zijn, omdat er 5 lenzen mee moeten, nog plaats voor een flitser, een x-drive, een cleaning-kit, ...
          enkel je toestel moet erin passen, en nog een beetje overschot voor een kaartje, en eventueel wat convertors. meer heeft ie toch niet nodig. lig dus niet wakker ervan. een tasje is een tasje. zelf heb ik voor mijn compactje gewoon (vanuit azie) een tasje voor het toestel van nikon gekocht.

          het statief heeft echter wel een grondig onderzoek ondergaan, aangezien dit aan enkele vereisten moest voldoen. op reis moet het zeer gemakkelijk zijn (lees licht), maar ook nog hoog genoeg.
          ik daag je uit van een statief te vinden onder de 750 gram, maar hoger dan 1,50 meter !!! je vindt het niet (na drie maanden zoeken heb ik 1 statief gevonden, uniek exemplaar dat hieraan voldoet, onder de xxxEUR). maar vor de doorsnee beginner is elk statief goed, en komt het niet op die extra 250 gram aan. dus zou ik zeggen: koop je iets goedkoop, maar zie wel dat het nog altijd goed is.


          ik zeg dus niet: koop niets !!!!! zeker niet

          You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
          [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
          Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


          Comment


          • #6
            Re: Beginnersvragen

            Oorspronkelijk geplaatst door krikkev
            Hallo,

            - Welk statief schaf ik mij het beste aan voor dit toestel?
            Naast de gewone statieven kan je misschien een raamstatief overwegen. Dit toestelletje klikt op je autoruit, zodat je vanuit je wagen kan fotograferen. Dat is een ideale schuilhut.

            Ook zo'n klein tafelstatiefje op het dak van je wagen kan uitkomst brengen.

            Als het toestel het toelaat, kan je best een draadontspanner of remote controller gebruiken om elke beweging van het toestel te vermijden.

            - Kan ik met dit toestel ook aan natuurfotografie wagen? (vooral vogels, bloemen, insecten) en welk is hiervoor de beste instelling?
            Hoewel ik het toestel maar eens eenmaal vastgehad heb, lijkt bloemen en insecten zeker geen probleem. Vogels is een ander paar mouwen, daar heb je altijd tele tekort. Mits teleconverter, statief, goed licht en externe ontspanner denk ik dat je er wel iets kan van maken.

            Groet

            Marc
            Last edited by Neos; 29 maart 2005, 01:24.
            http://www.pbase.com/neos_marc

            www.caridina.be

            Comment


            • #7
              Re: Beginnersvragen

              Oorspronkelijk geplaatst door ajuin
              het statief heeft echter wel een grondig onderzoek ondergaan, aangezien dit aan enkele vereisten moest voldoen. op reis moet het zeer gemakkelijk zijn (lees licht), maar ook nog hoog genoeg.
              ik daag je uit van een statief te vinden onder de 750 gram, maar hoger dan 1,50 meter !!! je vindt het niet (na drie maanden zoeken heb ik 1 statief gevonden, uniek exemplaar dat hieraan voldoet, onder de xxxEUR). maar vor de doorsnee
              Sja... toch gek he, vraag 10 fotografen en je krijgt 10 verschillende antwoorden. Een statief, ook (of misschien wel juist) voor zo'n licht toestelletje moet je niet te licht nemen. Hoe zwaarder de combinatie van statief + toestel, hoe stabieler en hoe minder last van wind. De TS heeft een licht toestel met een 420mm objectief (35mm equiv). Juist dan heb je veel stevigheid nodig. Ook een beanbag of een andere verzwaring aan een licht statief helpt niet veel - de stijfheid van het objectief is dan meestal de beperkende factor. Mijn advies: kies een statief dat net niet te zwaar is om mee te slepen. Een goed statief gaat je hele fotoleven mee - dus dat is zeker geen slechte investering!

              Zoals Bob Atkins schrijft:
              Q10: What's the most important accessory to buy?
              A: Easy. The biggest, heaviest tripod you are prepared to carry around with you! Normally that means something around 5lbs. The Bogen 3021/3221 tripods are very popular, quite sturdy and not expensive.

              Lees ook dit artikel van Tom Hogan. Vermakelijk en een beetje ver doorgeschoten maar desalnietemin heeft'ie een goed punt...

              Comment


              • #8
                Re: Beginnersvragen

                Bedankt aan allen voor de gedegen informatie. Nog steeds welkom aan andere BD'ers die hier iets aan toe te voegen hebben.

                Krikke

                Comment

                Working...
                X