Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gek??? analoog naar digitaal, olympus E1??? (in het canon-nikon tijdperk!)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • gek??? analoog naar digitaal, olympus E1??? (in het canon-nikon tijdperk!)

    ik ben al een tijdje de bedenkingen omtrent canon 20D, 10D, 300D, 350D en nikon D70 aan het volgen...
    pffffff... 't is moeilijk hoor om de stap in het digitale tijdperk eindelijk te zetten.
    Vooral, welk toestel neem ik nu... en ik ben hier blijkbaar zeker niet de enigste met het moeilijk hebben om keuzes te maken...

    momenteel fotografeer ik nog steeds met mijn analoog toestel
    pentax Z20, zelf heb ik geen bijster lichtsterke lenzen en zo leen ik er vaak wel eens van onze dorpsfotograaf:
    85mm/1,4
    24mm/ 2
    135mm/2,8

    aangezien ik zelf geen schitterend glaswerk heb in pentax, ben ik ook niet geneigd op digitaal naar pentax over te stappen...

    dus de markt ligt open!
    wat voor mij dan weer een verschrikking is om de beste keuze te maken...

    wat is mijn PASSIE?
    - concertfotografie !!!(vaak in minder goeie lichtomstandigheden, of grote verschillen, nu werk ik altijd met 1600ASA of 3200ASA)
    - straatfotografie
    - architectuur
    - portretten
    - abstract
    - studiofotografie
    - natuur, momenteel minder, maar 't kan nog komen

    het prijskaartje om naar digitaal over te stappen en dus lichtsterke kwalitatief goeie lenzen aan te schaffen, is dus enorm...
    nog meer twijfels dus om de stap te zetten...
    maar zowiezo is het voor mij duidelijk: de lenzen zijn het allerbelangrijkst!!!

    dit ziet er toch wel schitterend uit... (als ik niet naar het budget kijk, ... dat wordt sparen en stapsgewijs aankopen en kiezen uit...!)
    - olympus E-1 met kitlens zuiko digital 14-54mm (28-108mm) 1:2.8-3.5
    - zuiko digital ED7-14mm (14-28mm) 1:4.0
    - zuiko digital ED50mm (100mm) 1:2.0
    - zuiko digital ED 150mm (300mm) 1:2.0
    - zuiko digital ED35-100m (70-200mm) 1:2.0
    - zuiko digital ED 300mm (600mm) 1:2.8
    - zuiko digital ED 90-250mm (180-500) 1:2.8

    olympus

    OF BEN IK NU HELEMAAL GEK???

    geef me dan wat wijze raad!!!
    ok, ik lees de andere threads zeker er ook op na!!!

    lievegroeten

  • #2
    Re: gek??? analoog naar digitaal, olympus E1??? (in het canon-nikon tijdperk!)

    Als je gewoonlijk op 1600 of 3200 werkt, dan moet je waarschijnlijk toch naar iets anders dan Olympus kijken. Eerder een Canon 1DmkII. Naar het schijnt is dat toch de koning van de hoge ISO's. Of als dat te duur is de 20D van Canon. De Nikon D100 schijnt ook zijn mannetje te kunnen staan op de hogere ISO's.
    JanR

    Comment


    • #3
      Re: gek??? analoog naar digitaal, olympus E1??? (in het canon-nikon tijdperk!)

      Ik zou zeggen:

      Fuji S2 (700 euro gebruikt)
      Lenzen van Nikon:
      1,8 of 1,4 50mm
      1,8 85mm
      2.0 35mm
      Kitlens 18-70 erbij voor gemak en voordelige groothoek.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: gek??? analoog naar digitaal, olympus E1??? (in het canon-nikon tijdperk!)

        Lieve,

        Het belangrijkste ben je nog vergeten: budget

        Comment


        • #5
          Re: gek??? analoog naar digitaal, olympus E1??? (in het canon-nikon tijdperk!)

          Hier vind je de voordelen en de nadelen van de Olympus E1.



          Het is mijn idee dat op dit moment Olympus en Fuji niet in staat zijn om produkten aan te bieden die gelijkwaardig zijn aan deze van Nikon, Canon en Minolta.

          Het ontbreken van IS (VR, AS) en van snelheid (vgl 1DII, 20D, D2X, D70) kan als een nadeel beschouwd worden.

          Jan.

          Comment


          • #6
            Re: gek??? analoog naar digitaal, olympus E1??? (in het canon-nikon tijdperk!)

            hé oli

            ik wou eigenlijk even los van het budget kijken...
            canon 20D doet voor mij zowiezo ook nog mee in de running...
            maar 't belangrijkste zijn de lenzen!
            en naar gelang het budget zal ik met een startpakket zitten en wat langer moeten wachten op nog extra lenzen zeker?

            't is tijd voor mij om over te stappen van analoog naar digitaal... alleen ligt de keuze me moeilijk en wil ik voor zo'n groot budget mij de juiste camera aanschaffen...
            en voel ik dus ook wel wat voor olympus!

            een aantal vrienden-muziekfotografen werken met de canon 10D, nikon D10, nikon D100...
            en zowiezo ligt mijn passie daar echt wel
            ik wil me echt wel verder inwerken in deze wereld, ...

            dus prioritair: lichtsterke lenzen, hoge isowaarden (normaal zonder flits werken), snel reageren, eerder stil, robuust, langdurig kunnen werken (festivals) dus zeker extra batterij mogelijk, snel wegschrijven, ... jah, ik moet het jullie (ervaren fotografen) allemaal wel niet vertellen hé...

            en ik hou eigenlijk nog steeds heel erg van het analoog fotograferen ...
            alleen kan ik de verwerking nadien niet snel genoeg garanderen en slokt mijn toestel massa's dure filmpjes

            bedankt allen, om te reageren al, ... laat maar komen!
            't zal me zowiezo wel helpen om te beslissen ...

            lievegroeten

            Comment


            • #7
              Re: gek??? analoog naar digitaal, olympus E1??? (in het canon-nikon tijdperk!)

              Oorspronkelijk geplaatst door lieve
              hé oli

              ik wou eigenlijk even los van het budget kijken...
              canon 20D doet voor mij zowiezo ook nog mee in de running...
              maar 't belangrijkste zijn de lenzen!
              en naar gelang het budget zal ik met een startpakket zitten en wat langer moeten wachten op nog extra lenzen zeker?

              't is tijd voor mij om over te stappen van analoog naar digitaal... alleen ligt de keuze me moeilijk en wil ik voor zo'n groot budget mij de juiste camera aanschaffen...
              en voel ik dus ook wel wat voor olympus!

              een aantal vrienden-muziekfotografen werken met de canon 10D, nikon D10, nikon D100...
              en zowiezo ligt mijn passie daar echt wel
              ik wil me echt wel verder inwerken in deze wereld, ...

              dus prioritair: lichtsterke lenzen, hoge isowaarden (normaal zonder flits werken), snel reageren, eerder stil, robuust, langdurig kunnen werken (festivals) dus zeker extra batterij mogelijk, snel wegschrijven, ... jah, ik moet het jullie (ervaren fotografen) allemaal wel niet vertellen hé...

              en ik hou eigenlijk nog steeds heel erg van het analoog fotograferen ...
              alleen kan ik de verwerking nadien niet snel genoeg garanderen en slokt mijn toestel massa's dure filmpjes

              bedankt allen, om te reageren al, ... laat maar komen!
              't zal me zowiezo wel helpen om te beslissen ...

              lievegroeten
              Het belangrijkst zijn de lenzen, die vormen de basis voor je nieuwe workflow.
              Ik zou voor Canon gaan , wegens de voorsprong die ze hebben tegenover de ander merken. Als U zegt los van een budget te kijken kan ik je zeker de 1D-Mark II aanbevelen, is professioneel en zeer goed op hoge ISO voor concerten en sport is dit momenteel de koploper. De mark II heeft een buffer voor 40 Jpegs enb 20 RAW beelden te nemen met een snelheid van 8.2 beelden per sec (op voorwaarde van een voldoende sluitersnelheid) Voor de lenzen hier ook enkele toppers van Canon op een rij:

              135 mm F2 L USM prachtige lens voor alle optredens en straatfotografie, is minder opvallend door de zwarte kleur en is scherp ook op F2 .
              85 mm F1.8 USM héél goede lens aan een "prijsje" ook minder opvallend dan zijn witte broertjes.
              24-70 mm f2.8 L USM de all-rounder heel goede kwaliteit en F 2.8 over heel het bereik.
              70-200 mm F2.8 L USM de meest gebruikte telezoom van hoge kwaliteit nadeel is van witte kleur dus ze zien je van ver komen. Voordeel, zeer veelzijdige lens voor optredens en sport indoor en outdoor, met gebruik van een converter 1.4 van Canon bekom je een krachtige zoom tot 280 mm op F4 met omzeggens behoud van de kwaliteit.

              my2cents
              Jeff
              Last edited by Digipics357; 28 maart 2005, 09:47.
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #8
                Re: gek??? analoog naar digitaal, olympus E1??? (in het canon-nikon tijdperk!)

                Let op dat je op bd niet teveel Ge-canonianont word.

                Comment


                • #9
                  Re: gek??? analoog naar digitaal, olympus E1??? (in het canon-nikon tijdperk!)

                  'k weet het rudy
                  vandaar dat ik ook wel met een olympus toestel afkwam...
                  en 't is een feit dat canon nu eenmaal de grootste hap uit de markt heeft, maar daarom zijn de andere toestellen niet slecht é...


                  of men me kan overtuigen?
                  ik wil alleen een goeie beslissing kunnen nemen... en hopelijks krijg ik hier niet een paardebril op
                  maar degelijke en eerlijke info... recht uit het hart van jullie fotografen!

                  Comment


                  • #10
                    Re: gek??? analoog naar digitaal, olympus E1??? (in het canon-nikon tijdperk!)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
                    135 mm F2 L USM prachtige lens voor alle optredens en straatfotografie, is minder opvallend door de zwarte kleur en is scherp ook op F2 .
                    Ik kan Jeff hier alleen maar bijtreden. De 135 F2 is top

                    Voor concerten zou ik naast deze korte tele een in het digitale tijdperk niet zo populaire breedhoek aanbevelen: de 35mm F1.4L USM . Naast de lange tele primes is dit samen met de 135 F2 het beste wat Canon te bieden heeft. Alleen zit 35mm zowat in het bereik van elke standaard zoom, zodat deze brandpuntafstand zijn populariteit totaal verloren heeft. Maar als je dicht bij het podium kunt komen en dan F1.4 gebruiken . Met een crop van 1,3x of 1,6x is deze lens eigenlijk de standaard op een dslr die de 50mm was op analoog.

                    ISO1600 op een 1D MkII is geen probleem... maar dit zou het ook niet mogen zijn op een 20D of 350D. Maar ook bij Nikon zul je toestellen vinden die zonder veel ruis hoge ISO's aankunnen. Ik ken een concertfotograaf die een D1H gebruikt en ook op zijn foto's zie je weinig of geen ruis.
                    Last edited by DigiCam; 28 maart 2005, 10:51.
                    DigiCam

                    Comment


                    • #11
                      Re: gek??? analoog naar digitaal, olympus E1??? (in het canon-nikon tijdperk!)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
                      Hier vind je de voordelen en de nadelen van de Olympus E1.



                      Het is mijn idee dat op dit moment Olympus en Fuji niet in staat zijn om produkten aan te bieden die gelijkwaardig zijn aan deze van Nikon, Canon en Minolta.

                      Het ontbreken van IS (VR, AS) en van snelheid (vgl 1DII, 20D, D2X, D70) kan als een nadeel beschouwd worden.

                      Jan.
                      Toch even een reactie, Jan... Fuji werkt perfect met VR... De hoofdbedoeling van een Fuji is niet sport, maar studiofotografie, en daar is die heel sterk in (de prijs lijkt me op dit moment niet echt in verhouding voor de S3, maar dat is een andere discussie...), de extra DR is echt merkbaar...

                      Nu met de E-1 heb ik wat meer problemen... Een 2,0 cropfactor maakt dat het een stuk moeilijker is om de ruis onder controle te houden. Verder is dit (samen met het kleine, lelijke broertje/zusje E-300) de enige DSLR met het 4/3 systeem (tegen 3/3 voor de andere die daar het analoge systeem volgen). Nu heb ik niet echt een probleem met 4/3 (want vind het toch een interessant formaat), maar het probleem zit er volgens mij dat je op dit moment enkel bij Minolta (en ondertussen een paar Sigma's) terecht kunt voor lenzen, en dat je zowieso verplicht ben om nieuwe lenzen te kopen... En spijtig genoeg geldt dat ook voor zo ongeveer alle andere accessoires, en ze zijn absoluut niet goedkoop tov de concurrentie...

                      Hiermee ontken ik de kwaliteit van de E-1 niet!!
                      Canon 10D, glass, flashes & extra's
                      Fuji S602Z & extra's
                      www.CooMa.be BD0176BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: gek??? analoog naar digitaal, olympus E1??? (in het canon-nikon tijdperk!)

                        Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                        Toch even een reactie, Jan... Fuji werkt perfect met VR... De hoofdbedoeling van een Fuji is niet sport, maar studiofotografie, en daar is die heel sterk in (de prijs lijkt me op dit moment niet echt in verhouding voor de S3, maar dat is een andere discussie...), de extra DR is echt merkbaar...
                        Als ik Fuji vermeld dan denk ik vooral aan snelheid of aan het aantal fotos dat naar een CF kaart kan geschreven worden.

                        Als ik vandaag zou moeten kiezen tussen de Fuji S3 met 6 MP of de Nikon D2X met beperkt(er) dynanisch bereik, wat zou dan de juiste keuze zijn ?

                        Jan.

                        Comment


                        • #13
                          Re: gek??? analoog naar digitaal, olympus E1??? (in het canon-nikon tijdperk!)

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
                          Als ik Fuji vermeld dan denk ik vooral aan snelheid of aan het aantal fotos dat naar een CF kaart kan geschreven worden.

                          Als ik vandaag zou moeten kiezen tussen de Fuji S3 met 6 MP of de Nikon D2X met beperkt(er) dynanisch bereik, wat zou dan de juiste keuze zijn ?

                          Jan.
                          Zelfs dat is een vraag die ik nu niet zo zou kunnen invullen: als het voor studiowerk is, dan zeg ik resoluut de S3, is het voor wat meer sportiever gedrag, dan zeker voor de D2x (en beide samen zou ideaal zijn, en op zich nog haalbaar aangezien ze dezelfde Nikon-vatting gebruiken )
                          Canon 10D, glass, flashes & extra's
                          Fuji S602Z & extra's
                          www.CooMa.be BD0176BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: gek??? analoog naar digitaal, olympus E1??? (in het canon-nikon tijdperk!)

                            Als je even los van het budget wil kijken: Canon 1Ds MII of Nikon D2x

                            Met kilometers voorsprong de twee beste Dslr's op de markt.

                            Beide merken hebben ook de grootste keuze aan kwalitatieve lenzen.
                            Last edited by bramski; 28 maart 2005, 18:44.

                            Comment


                            • #15
                              Re: gek??? analoog naar digitaal, olympus E1??? (in het canon-nikon tijdperk!)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
                              Als ik vandaag zou moeten kiezen tussen de Fuji S3 met 6 MP of de Nikon D2X met beperkt(er) dynanisch bereik, wat zou dan de juiste keuze zijn ?

                              Jan.
                              D2X met beperkter dynamisch bereik...huh? Hoe kom je hiernu bij??
                              Dat we ze nog lang mogen "trekken".
                              Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

                              Comment

                              Working...
                              X