Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Av mode nog eens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Av mode nog eens

Ik snap het nog altijd niet..

Ik richt hier de camera op een klok, 4 meter voor mij. Donker buiten, enkel staanlamp binnen.

Lens op 55mm. F waarde 5,6. ISO 400.

Shutterspeed die cam voorstelt met flits uit:

Av: 1/2 sec
    P: 1/2 sec

-> logisch... tis vrij donker, en de flits staat uit.

Shutterspeed die de cam voorstelt met flits aan:

P: 1/60 sec

-> niet logisch, Av kiest dezelfde shutterspeed terwijl nu de flits aanstaat.

Ik heb de indruk dat de Av mode er geen rekening mee houdt dat de flits gaat gebruikt worden ... (hoewel ze wél afgaat als ik afdruk)

Re: Av mode nog eens

Oorspronkelijk geplaatst door norab
    Ik snap het nog altijd niet..

Ik richt hier de camera op een klok, 4 meter voor mij. Donker buiten, enkel staanlamp binnen.

Lens op 55mm. F waarde 5,6. ISO 400.

Shutterspeed die cam voorstelt met flits uit:

P: 1/2 sec

-> logisch... tis vrij donker, en de flits staat uit.

Shutterspeed die de cam voorstelt met flits aan:

P: 1/60 sec

-> niet logisch, Av kiest dezelfde shutterspeed terwijl nu de flits aanstaat.

Ik heb de indruk dat de Av mode er geen rekening mee houdt dat de flits gaat gebruikt worden ... (hoewel ze wél afgaat als ik afdruk)
    Enerzijds is er toch een verschil tussen 1/2 sec en 1/60
    Anderzijds: zoals al aangegeven wordt in Av en Tv GEEN rekening gehouden met de flits (of die nu aan- of uitstaat), die wordt louter gebruikt als invulflits. De berekening van het licht wordt bepaald op basis van het omgevingslicht door de cam en de flits zal de intensiteit aanpassen dmv de preflash... Maar de flits zal dus geen invloed uitoefenen op sluitertijd. (of op het diafragma in Tv)..
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
      Enerzijds is er toch een verschil tussen 1/2 sec en 1/60
      Anderzijds: zoals al aangegeven wordt in Av en Tv GEEN rekening gehouden met de flits (of die nu aan- of uitstaat), die wordt louter gebruikt als invulflits. De berekening van het licht wordt bepaald op basis van het omgevingslicht door de cam en de flits zal de intensiteit aanpassen dmv de preflash... Maar de flits zal dus geen invloed uitoefenen op sluitertijd. (of op het diafragma in Tv)..
      Dus conclusie: wat ik zie is normaal?

Dan ben ik content :-)

(maar ik besluit dan wel dat Av compleet onbruikbaar is indoor, savonds, met deze lens en zonder statief)

Bedankt voor de uitleg!

Comment

Dus conclusie: wat ik zie is normaal?

Dan ben ik content :-)

(maar ik besluit dan wel dat Av compleet onbruikbaar is indoor, savonds, met deze lens en zonder statief)

Bedankt voor de uitleg!
        Geen probleem... Voor binnen en voor flitsfotografie in het algemeen kies ik altijd voor M. In het begin (maar niet lang) zoek je een beetje, maar via het histogram op je cam kun je heel snel afleiden of je al dan niet goed bezig bent...

Av gebruik ik hoofdzakelijk voor portretten (als ik goede belichting heb...), en voor landschapsfoto's.
        Tv gebruik ik voor actiefoto's en voor foto's indoor waar ik geen flits kan/mag gebruiken...
        Voor de rest meestal M en toch ook nog regelmatig P (en via quickshift naar de gewenste combinatie gaan...).

Veel succes!!
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Lees dit eens :
          http://photonotes.org/articles/eos-flash/index2.html

Comment

Je kan de AV mode ook gebruiken als je het sfeerlicht nog een beetje der wil bij hebben. In P mode zal je in de meeste gevallen een vrij sfeerloze foto hebben. Zeker als je in dondere ruimtes werkt zoals discotheken of concerten. Je moet dan wel rekening houden met de lange sluitertijd...
            Groetjes,
            Bartolomoio

Canon stuff, BD0258BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bartolomoio
              Je kan de AV mode ook gebruiken als je het sfeerlicht nog een beetje der wil bij hebben. In P mode zal je in de meeste gevallen een vrij sfeerloze foto hebben. Zeker als je in dondere ruimtes werkt zoals discotheken of concerten. Je moet dan wel rekening houden met de lange sluitertijd...
              kan een lichtgevoeligere lens de de shutterspeed omhooghalen *met dezelfde F waarde* ?

Ik vermoed van niet maar dan moet je de F waarde verlagen, en dan wordt de DOF wschl te klein.

pff, nie gemakkelijk :-)
              Last edited by norab; 22 maart 2005, 21:38.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                zal ik zeker eens lezen, thanks.

Comment

De flits in de AV-stand is invulflits. Dat is heel handig bij tegenlicht, en ook om het omgevingslicht mee te gebruiken. Daardoor krijg je meer sfeer in de foto. Maar bij heel weinig licht zal je inderdaad op hogere iso moeten werken, en met een lichtsterke lens.

Om de flitser echt te laten werken gebruik ik de M-stand. Naar gelang het onderwerp dan beweegt of niet, pas ik dan de sluitertijd aan. En als er meer scherptediepte vereist is, dan zet ik het diafragma verder dicht. En als ik een hogere iso kies, dan wordt de achtergrond nog mee verlicht door het aanwezige licht. Bij iso 100 en als het diafragma vrij ver dichtgedraaid is, dan zal het onderwerp alleen goed belicht zijn (als de flits sterk genoeg is voor de afstand en diafragmakeuze), en de achtergrond zal dan heel donker zijn.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

kan een lichtgevoeligere lens de de shutterspeed omhooghalen *met dezelfde F waarde* ?

Ik vermoed van niet maar dan moet je de F waarde verlagen, en dan wordt de DOF wschl te klein.

pff, nie gemakkelijk :-)
                    Nee F4 op een max F4-lens is hetzelfde als F4 op een max F2.8-lens...

Wat kan helpen is de ISO omhoog duwen...
                    Fuji S602Z & extra's
                    www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Working...
                    X