Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vanaf welke resolutie goede afdrukken?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vanaf welke resolutie goede afdrukken?

Hallo, ik heb een toestel waarmee ik op 4 Megapixel foto's trek. De mooiste laat ik steeds ontwikkelen met prachtig resultaat.

Nu is mijn vraagje wat voor een 10 op 14 cm afdruk de minimum vereiste resolutie is. Ik heb ooit eens gelezen dat je vanaf 1 megapixel in dit formaat in principe geen blokjes zou zien.
    Kan iemand dit bevestigen?

Ik plan me immers een nieuwe GSM te kopen met geïntegreerde camera. Dit is de mitsbishi M430 met een 1 MP camera, softwarematig verhoogd naar 2 megapixel.

Ik besef dat de lens aan dit toestel niet kan tippen aan een echt digitaal toestel, maar ik zou af en toe eens een afdruk willen laten ontwikkelen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes

Re: vanaf welke resolutie goede afdrukken?

Dat ligt niet zo zeer ana het aantal pixels, maar aan het aanta dpi. Een goede foto heeft een dpi van 150 of hoger. Hoe meer MP, hoe meer je kan croppen natuurlijk.
    Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
    Focaldesign

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Faan
      Dat ligt niet zo zeer ana het aantal pixels, maar aan het aanta dpi. Een goede foto heeft een dpi van 150 of hoger..
      Mar dpi is dan wel afhankelijk van het aantal megapixels. Als je een foto wil afdrukken op 300 dpi (perfecte afdruk) op 10x15, zal je toch minstens 2 megapixels nodig hebben. Dus normaal moet je met je gsm genoeg hebben.

Comment

Wat bedoel je met afdrukken? Zelf op een (eenvoudige) printer of drukken bij de drukker?
        De regel bij klassiek drukwerk is, het aantal lijnen (van het drukwerk) minimaal maal 2. Daarom wordt meestal voor kleur 300 dpi gesteld (uitgaande van 133 of 150 lpi).
        De werkgroep Ghent gaat - dacht ik - voor het certifiëren van PDF's zelfs uit van 350 dpi (bij magazinekwaliteit).
        Digitaal drukwerk is met minder 'tevreden', maar veel hangt af van de verwachtingen natuurlijk. Uitgaan van 300 dpi lijkt me toch aangewezen.
        Toch denk ik dat de kwaliteit minstens evenveel wordt beïnvloed door het fototoestel zelf. Hoe goed 'ziet' de camera de details (zeker in donkere partijen). Ook de scherpte van de foto is een belangrijke factor. Ik denk dat door het kleine lensje van een GSM veel verloren gaat.
        Hoe dan ook gedrukt foto's halen niet de kwaliteit van fotolabo's. Prints van een 'kleine' printer komen vaak veel te kort.
        Hoe dan ook ik kom nooit onder 300 dpi voor kleurenbeelden (op ware grootte natuurlijk).
        | Nikon D70 | Nikkor 18-70 3.5-4.5GED | Nikkor 70-300 4-5.6G | SB800 | PD70X | Manfrotto 680B | Velbon VS3 | Minolta Dynax7xi | Minolta AF28-105xi | Minolta 3500xi | Cokin filters | lampjes, softbox, parapluutjes | Appeltjes om te verwerken |

Comment

Idd uitgaan van een ideale minimum resolutie van 300 ppi. (pixels per inch, dus het aantal benodigde pixels per 2.54 cm)

Dan kan je zelf bereken hoeveel pixels je nodig hebt voor elk formaat van afbeelding dat je gaat printen.

vb : foto van 10 op 15 cm

Omgezet in inch : 3.93 x 5.91 (of afgerond 4 op 6)
          Aan 300 ppi -> 1181 x 1772 of afgerond idd ongeveer 2 miljoen pixels.

Let wel : het zijn niet alleen de pixels die 't hem doen !

Ook de sensor zelf (grootte, dynamisch bereik), de lens (objectief) en de camera (of gsm-) software is belangrijk.

PS : softwarematige verhoging betekent eigenlijk niks, je krijgt hierdoor niet meer data (detail dus), dit kan je mss nog beter overlaten aan een bewerkingsprogramma op je PC. Het is gewoon een extrapolatie, maar je verliest hierbij altijd aan kwaliteit.

Mvg,
          Last edited by fotolaria; 20 maart 2005, 14:07.

Comment

@Pascal : aangezien jij blijkbaar iets van pixels afweet heb ik een vraagje voor U :

Ik heb een dye-sub printer die een max resolutie heeft van 300dpix300dpi.
            Hoe komt het nu dat deze dey-sub op een 10x15 afdruk het beter tot veel beter doet dan bv een inktjet met een fabelachtige resolutie van 4800dpi op 1200 dpi , ook op formaat 10x15 ?
            Allebei met een foto van een 10D / 6 Mio pixels dus.

Waar zit hem het addertje dan ?

Ik heb zelf ooit een Epson Photo 890 gehad en was daar reuze tevreden van. MAAR de inkt is niet te betalen. Wetende dat je dan ook nog eens 'Color-life' papier moest gebruiken wou je kleuren een beetje correct blijven, was dit een bijna niet te betalen oplossing.(allé, duurder dan bij de fotoboer te laten afdrukken allesinds).
            Canon 30D - Tammy 28-75 2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tfcw2000
              @Pascal : aangezien jij blijkbaar iets van pixels afweet heb ik een vraagje voor U :

Ik heb een dye-sub printer die een max resolutie heeft van 300dpix300dpi.
              Hoe komt het nu dat deze dey-sub op een 10x15 afdruk het beter tot veel beter doet dan bv een inktjet met een fabelachtige resolutie van 4800dpi op 1200 dpi , ook op formaat 10x15 ?
              Allebei met een foto van een 10D / 6 Mio pixels dus.

Waar zit hem het addertje dan ?

Ik heb zelf ooit een Epson Photo 890 gehad en was daar reuze tevreden van. MAAR de inkt is niet te betalen. Wetende dat je dan ook nog eens 'Color-life' papier moest gebruiken wou je kleuren een beetje correct blijven, was dit een bijna niet te betalen oplossing.(allé, duurder dan bij de fotoboer te laten afdrukken allesinds).
              Je kan beide niet met elkaar vergelijken.
              Het sublimatieproces op zich levert om te beginnen al veel betere afdrukken op op relatief gezien kleinere uitvoerresolutie's.

Je mag ook die 4800 op 1200 dpi niet vergelijken met 300 ppi.
              Je printer gaat heus niet afdrukken aan 4800 pixels per inch, hij heeft meerdere 'dots' nodig om één werkelijke beeldpixel op papier te zetten.

Hierover zijn vaak misverstanden, dit zijn eerder verkoopsargumenten van de fabrikanten, om het spectaculairder te laten overkomen.

Vergelijkbaar is ook de resolutie van scanners, hier geldt ook alleen de ware (optische) resolutie, en ook niet de soms fantastisch grote resolutie's waarmee verkopers komen aanzetten.

Dus : dpi is niet gelijk aan ppi !

Groeten,

Comment

Ah....dat verklaard veel.

Is het bv juist om te stellen dat 144 dpi als resolutie van een pps document voldoende is om een A4 af te drukken met een recente inktjet foto printer ?
                Ik heb het hier wel over dpi en niet ppi (je hebt mij het verschil net uitgelegd ).
                Canon 30D - Tammy 28-75 2.8

Comment

Wanneer je een uitvoerresolutie opgeeft in een of ander programma gaat het altijd over pixels per inch, dus ppi.

(dpi, dus hoeveel dots de printer gaat gebruiken om beeldpixels te maken kan je niet instellen, dat bepaalt de printer zelf.)

Voor een goeie standaard afdruk moet je in principe minimaal 300 ppi instellen, doch wanneer je grote afdrukken gaat printen kan deze resolutie idd omlaag.
                  Reden hiervoor is dat je grotere afdrukken meestal vanop iets verdere afstand gaat bekijken, en dan corrigeert ons oog voor de mindere beeldkwaliteit.
                  Wanneer je echter een A4 in goeie en haarscherpe kwaliteit wil hebben, opteer dan minimaal voor 300 ppi, indien voorradig.
                  Last edited by fotolaria; 21 maart 2005, 18:02.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Baron
                    De regel bij klassiek drukwerk is, het aantal lijnen (van het drukwerk) minimaal maal 2.
                    Minimaal?? Ik dacht dat het minimaal x1.6 is en dat je zeer goed zat bij maal 2 bij offset drukken... (of was het nu 2,5)
                    "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

Comment

Bij afdrukken op fotopapier wordt vaak de resolutie omgezet naar 300dpi.
                      Daarnaast speelt ook de kijkafstand een rol. Een wandposter die van enkele meters wordt bekeken kan best uitgaan van 6mp, terwijl een spread in een magazine op A3 formaat pas mooi is bij 12 mp of meer.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

Comment

Gegroet iedereen

Een geweldige ingewikkelde uitleg wordt hier wel voorgeschoteld.
                        Toch maar iets over het hoofd gezien.
                        Wat ik hier niet heb gelezen, is dat actueel de fotografische ontwikkelmachine maar een max. aan 180 DPI hebben kijk maar naar de fuji professioneel digitaal ontwikkelingmachine. en daar komen de 10x15 en andere formaten uit dat bij de fotoboer geleverd wordt.
                        Bij drukwerk is de zwaarste offsetmachine maar 300 DPI ga maar eens naar de drukker in de buurt vragen
                        Dit zijn de gegevens dat ik ontvangde bij een zeer bekende ontwikkelcentrale
                        in het Leuvense

Alvast vdg Duroc
                        Vriendelijke groet
                        Duroc

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Duroc
                          Gegroet iedereen

Een geweldige ingewikkelde uitleg wordt hier wel voorgeschoteld.
                          Toch maar iets over het hoofd gezien.
                          Wat ik hier niet heb gelezen, is dat actueel de fotografische ontwikkelmachine maar een max. aan 180 DPI hebben kijk maar naar de fuji professioneel digitaal ontwikkelingmachine. en daar komen de 10x15 en andere formaten uit dat bij de fotoboer geleverd wordt.
                          Bij drukwerk is de zwaarste offsetmachine maar 300 DPI ga maar eens naar de drukker in de buurt vragen
                          Dit zijn de gegevens dat ik ontvangde bij een zeer bekende ontwikkelcentrale
                          in het Leuvense

Alvast vdg Duroc
                          Ik vermoed diezelfde leuvense afdrukcentrale gaat je toch wel altijd zeggen dat je voor zijn fuji bestanden op 300 DPI(het is ppi maar iedereen zegt dpi) moet aanleveren voor zijn afdrukken. Anders gaat je formaat niet kloppen. Dus ik denk dat je iets verkeerds begrepen hebt. Want dat toestel drukt wel degelijk af op 300ppi. En als je het vergeet krijg je verkeerde afdrukken zoals ik daar al kunnen ondervinden heb toen ik vergeten was te interpoleren voor mijn afdrukken van 38cm.

Comment

Hoi,

Ben opnieuw alles gaan lezen, wel niet eenvoudig.
                            Maar ik geef toe, ik was verkeerd
                            Kan dat niet eenvoudiger waarom altijd zo ingewikkeld

Groetjes
                            Vriendelijke groet
                            Duroc

Comment

Working...
                            X