Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panasonic DMC-FZ20

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panasonic DMC-FZ20

    Ik was dus oorspronkelijk op zoek naar een goedkope DSLR maar kwam tot de constatatie dat die toch veel te duur zou worden, omdat ik er zeker een andere lens bij zou moeten kopen.
    Nu heb ik dus besloten om een prosumer aan te schaffen die deftige zoom-capaciteiten heeft. Bij die zoektocht kwam ik dus uit bij de Panasonic DMC-FZ20. De prijs (zowel advies als web-shop prijzen) valt goed mee en het toestel krijgt goede commentaren op deverse sites. (de Leica lens is ook wel een aantrekker)

    Nu vroeg ik me toch af of er goede alternatieven bestaan voor deze camera, die in dezelfde prijsklasse vallen. (om en bij de €500)

    Een coolpix 8800 is b.v. veel duurder. Maar is ie ook veel beter?

  • #2
    Re: Panasonic DMC-FZ20

    Kijk misschien ook eens naar de nieuwe van Sony :

    Sony Cybershot DSC-H1



    Er staat nog geen prijs bij , maar wat de zoom betreft is hij een waardige concurrent van de FZ20 denk ik.

    (Alhoewel de FZ20 over gans de lijn F2,8 haalt en op dat vlak iets beter scoort.)

    Mvg,

    Comment


    • #3
      Re: Panasonic DMC-FZ20

      Ik ben nog niet zo thuis in al die getallen. Wat bedoelt men juist met "F2,8"? (ik ben dus nog een groentje )

      Men raadde mij Sony af omdat hun memory-sticks nogal een duur opslagmedium zijn t.o.v. andere. Is dat echt zo'n groot nadeel of wordt dat goed gecompenseerd door de kwaliteit van de camera?
      Last edited by rho; 19 maart 2005, 17:32.

      Comment


      • #4
        Re: Panasonic DMC-FZ20

        Hi Rho,
        Sinds een maand of 2 heb ik ook een FZ-20 en die bevalt me uitstekend.
        Ik gebruik hem naast een DSLR om niet altijd te hoeven sjouwen.
        Moest ik kiezen tussen een FZ20 en een DSLR, dan koos ik gelijk de DSLR. Natuurlijk ben je dan wel duurder uit.
        Die Leica lens doet z'n werk inderdaad naar behoren en heeft een lichtsterkte van 2.8 over het hele bereik. Meeste cams worden minder lichtsterk naarmate men zoomt met als gevolg een tragere sluitertijd en dus eerder kans op onscherpte.
        verschillende foto's van de FZ-20 kun je hier vinden: http://www.smartpix.nl/html/fz20.htm
        groetjes Edwin
        Mijn Foto's

        Comment


        • #5
          Re: Panasonic DMC-FZ20

          Dag Edwin,

          Je verhaal over die lichtsterkte verduidelijkt al heel wat.
          Bijkomend vraagje:Als dat getalletje groter wordt, moet je dan langer belichten of juist korter?
          Een gelijk getal over het hele zoom-bereik is natuurlijk erg interessant.

          Ik ga je foto's een keer bekijken.

          Comment


          • #6
            Re: Panasonic DMC-FZ20

            Als dat F-getal groter wordt, maak je het diafragma(lensopening) kleiner en kan er minder licht de sensor bereiken en zul je dus langer moeten belichten. Dit geldt ook omgekeerd natuurlijk.
            == Handstrap, lenskap en een hele hoop rekkertjes met toebehoren. ==

            Comment


            • #7
              Re: Panasonic DMC-FZ20

              Bij sony betaal je inderaad voor een goede camera, maar ook een deel merknaam. Het memory stick geval is een absoluut nadeel. Ik heb zonet een Compactflash ultra 2 gekocht van 1 giga voor 95 euro. Ik weet zo direct geen prijzen van memory stick, maar ik schat dat 1 gig het dubbele kost....
              natwork.be

              Comment


              • #8
                Re: Panasonic DMC-FZ20

                Oorspronkelijk geplaatst door rho
                Nu vroeg ik me toch af of er goede alternatieven bestaan voor deze camera, die in dezelfde prijsklasse vallen. (om en bij de €500)
                Nog een concurrent in dezelfde zoom-klasse, maar wel goedkoper :

                Konica Minolte Dimage Z5

                vb : http://www.top-foto.de/index.php?artnum=MINDZ5B

                Hou bij je uiteindelijke keuze ook rekening met de aanwezigheid van een beeldstabilisator, dit gaat je helpen om bij grotere zoom langer uit de hand te kunnen fotograferen. (dus zonder dat je een statief gaat nodig hebben)
                Vooral wanneer je dikwijls gaat werken bij langere sluitertijden (oa bij minder lichtsterkte) kan dit een nuttige optie zijn.
                De FZ20 is hiermee uitgerust. (ook de Z5 trouwens)

                Mvg,

                Comment


                • #9
                  Re: Panasonic DMC-FZ20

                  Ik denk dat de beslissing gevallen is en ik voor de Panasonic ga kiezen.
                  Ik heb niet zo'n goede ervaringen met Minolta. Ik heb een analoge camara van Minolta en die lens is echt niet van zo'n goede kwaliteit.

                  Kan me iemand een interessante plaats wijzen waar ik de camera kan kopen. Zowel webshop als gewone foto-zaak interesseren me. Voor dat laatst liefst regio Limburg.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Panasonic DMC-FZ20

                    Hoi Rho,

                    Ik heb nu ook 1 maand een FZ20 en ik ben er erg tevreden over. Ik ben wel stiekum aan het sparen voor bv een Nikon D70, maar dat zie ik in de loop van het jaar wel. Ik fotografeer veel buiten, natuur en beesten etc. en ik ben zeer tevreden over de mogelijkheden en de snelheid van dit toestel.

                    De Nikon D70 wil ik dan voor andere toepassingen gaan gebruiken, maar jij zou ook moeten kijken of die FZ20 jouw behoefte invult, anders kun je nog het verkeerde toestel kopen ...

                    André

                    Comment


                    • #11
                      Re: Panasonic DMC-FZ20

                      Oorspronkelijk geplaatst door rho
                      Ik denk dat de beslissing gevallen is en ik voor de Panasonic ga kiezen.
                      Lijkt me idd een zeer goeie camera, ik denk niet dat je daar spijt gaat van krijgen.
                      In ieder geval veel plezier ermee.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Panasonic DMC-FZ20

                        Ik denk ook wel dat het een zeer net toestel is. De commentaren en specificaties zien er toch zeer net uit.

                        Nu nog een geschikte verderler vinden.
                        Is het riskant om het ding bij een Duitse webshop te bestellen? Ze liggen daar wel erg laag in prijs. (vanaf €448 )

                        Comment


                        • #13
                          Re: Panasonic DMC-FZ20

                          Heb al vaker in Duitsland gekocht en dat is me altijd prima bevallen.
                          448 euro is erg goedkoop. Wellicht kun je eerst bellen of ze hem op voorraad hebben, want 2 mndn geleden was hij vrij moeilijk te krijgen...
                          Het eerste wat ik erbij kocht was een adapter naar 62mm. Reden was een macro-voorzetlens die ik al had (nikon 6T). Tevens heb ik er nu een circ.pol filter (62mm) en een rubberen zonnehoed bij (62mm).
                          Good Luck,
                          Edwin
                          Mijn Foto's

                          Comment


                          • #14
                            Re: Panasonic DMC-FZ20

                            Zou ik mogen weten waar je hem dan gekocht hebt? Ik vind het altijd wel geruststellender om ergens te kopen waar iemand me uit eerste hand kan vertellen dat hij/zij er goede ervaringen mee heeft.
                            Alvast bedankt voor de hulp.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Panasonic DMC-FZ20

                              Tuurlijk, ik heb hem hier gekocht. Is wel duurder als de prijs waar jij het over had...
                              De winkel zit in Urk (NL) en dat is vrij dichtbij waar ik woon.

                              Edit: Een nederlandse gebruiksaanwijzing heb ik op de belgische panasonicsite weggehaald...
                              Last edited by smartpics; 20 maart 2005, 22:47.
                              Mijn Foto's

                              Comment

                              Working...
                              X