Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De betere prosumer vs De kleine DSLR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De betere prosumer vs De kleine DSLR

    ik ben een beetje aan het uitkijken naar een goedkope dslr.

    Nu zou ik toch wel voor ik het doe eens de pro en contra's ervan willen weten;

    pro:
    - betere kwaliteit
    - minder ruis bij hogere iso = kun je kleinere sluitertijd = minder beweging
    - sneller

    contra:
    - minder compact

    Nu bij die contra, ik zit nu met een G en ik vind die toch ook al niet echt klein dus daarmee dat ik eigenlijk geen nadelen meer zie...
    kan iemand het lijstje aanvullen?
    Canon eos 350D - 18-55mm - Canon Powershot G5 voor het gevaarlijker werk

  • #2
    Re: De betere prosumer vs De kleine DSLR

    Zoek op dit forum en gij zult vinden. Over dit onderwerp is namelijk heel veel informatie terug te vinden op dit forum.
    Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
    --------

    Comment


    • #3
      Re: De betere prosumer vs De kleine DSLR

      DE grote con's van een prosumer vind ik:

      - shutterlag
      - te beperkte controle over de DOF (door de veel kleinere afstand tussen objectief en sensor)
      - trage zoom (electrisch ), behalve Minolta
      - Electronische zoeker ( zelfs na een jaar proberen kan ik nog niet deftig manueel focussen met die EVF )

      Comment


      • #4
        Re: De betere prosumer vs De kleine DSLR

        Pro DSLR:

        - Lenskeuze voor elk budget en elke toepassing.
        - Veel minder CA en andere lensfouten zichtbaar bij identieke lens kwaliteit.
        - Meer fotos op 1 batterij lading.
        - Kleinere DOF bij portretfotografie.

        Contra DSLR:

        - Kleinere DOF bij macrofotografie.
        - Stof op AA filter wordt zichtbaar vanaf f11.

        Jan.

        Comment


        • #5
          Re: De betere prosumer vs De kleine DSLR

          Oorspronkelijk geplaatst door pcwiet
          DE grote con's van een prosumer vind ik:

          - shutterlag
          - te beperkte controle over de DOF (door de veel kleinere afstand tussen objectief en sensor)
          - trage zoom (electrisch ), behalve Minolta
          - Electronische zoeker ( zelfs na een jaar proberen kan ik nog niet deftig manueel focussen met die EVF )
          euh... ik mis er één hoor

          - ruis ruis en nog eens ruis : door de kleine pixeldensiteit krijg je alleen redelijke foto's bij ISO 100, soms ISO 200, hoger is een absolute ramp

          d'er zijn er nog andere hoor, maar die hoort er toch echt wel bij

          sugar
          "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

          http://supermasj.zenfolio.com

          Comment


          • #6
            Re: De betere prosumer vs De kleine DSLR

            Oorspronkelijk geplaatst door Typhon-
            ik ben een beetje aan het uitkijken naar een goedkope dslr.
            Als je dat zegt "goedkope DSLR", dan zou ik het je niet aanraden.

            Bij de aankoop van een digitale spiegel-reflex weet je wanneer de kosten starten (bij de aankoop dus ), maar wanneer dat ze stoppen??? (Wie weet dit???)

            Natuurlijk is het de vraag hoever je wil gaan.

            Denk er eens even goed over na en neem dan een goede beslissing.

            Ik heb in ieder geval de goed genomen.
            Trotse bezitter van Nikon D70, Nikon AF-S 28-70 f/2.8, Nikon AF-S VR 70-200 f/2.8 en een SB-600 flash

            mvg Sven

            Comment


            • #7
              Re: De betere prosumer vs De kleine DSLR

              Het zit allemaal tussen de oren.

              Een hedendaagse prul heeft veel meer mogelijkheden dan een duur toestel van 10 jaar geleden.

              Tien jaar terug waren er een hoop mensen die zich gelukkig achtten omdat ze die dure toestellen bezigden.

              Het zit allemaal tussen de oren.

              Comment


              • #8
                Re: De betere prosumer vs De kleine DSLR

                Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                euh... ik mis er één hoor

                - ruis ruis en nog eens ruis : door de kleine pixeldensiteit krijg je alleen redelijke foto's bij ISO 100, soms ISO 200, hoger is een absolute ramp

                d'er zijn er nog andere hoor, maar die hoort er toch echt wel bij

                sugar
                Mijn S7000 is dan toch een uitzondering blijkbaar 400 asa is nog prima te doen, enkel 800 asa gebruik ik weinig omwille van de ruis.
                Maar idd, door de wat kleinere sensor, zijn prosumers ietwat gehandicapt tov dslr's

                Comment


                • #9
                  Re: De betere prosumer vs De kleine DSLR

                  Oorspronkelijk geplaatst door warre
                  Het zit allemaal tussen de oren.

                  Een hedendaagse prul heeft veel meer mogelijkheden dan een duur toestel van 10 jaar geleden.

                  Tien jaar terug waren er een hoop mensen die zich gelukkig achtten omdat ze die dure toestellen bezigden.

                  Het zit allemaal tussen de oren.
                  hier zit idd veel waarheid in!
                  foto als spiegel of als venster?

                  Comment


                  • #10
                    Re: De betere prosumer vs De kleine DSLR

                    Ik heb net ook een Fuji s7000 en ben er zeer tevreden over als amateur gezien een zeer goed toestel en ook rekening houdend dat ik rond de 1000 foto's per jaar trek maar moest ik wekelijks 5keren mijn toestel gebruiken en echt alle details tot op de korrel uitpluizen dan zou ik ook 2000 euro uitgeven dus vind ik altijd dat je moet overwegen hoe belangrijk de kwaliteit moet zijn hé
                    Oorspronkelijk geplaatst door pcwiet
                    Mijn S7000 is dan toch een uitzondering blijkbaar 400 asa is nog prima te doen, enkel 800 asa gebruik ik weinig omwille van de ruis.
                    Maar idd, door de wat kleinere sensor, zijn prosumers ietwat gehandicapt tov dslr's
                    Kijk da is allemaal gemaakt met nen Canon 50D - En wat glas er bij - Cactus trigger en Lowepro Flipside 400 Groetjes,John

                    Comment


                    • #11
                      Re: De betere prosumer vs De kleine DSLR

                      ik heb een fz10.
                      zie spec onder.

                      je moet prijs/kwaliteit zien.

                      een 300d met 300mm lens IS (stabalisator) en een f2.8 over het hele bereik is

                      wat 2,3x zoduur. de lenzen bepalen vooral de kwaliteit en wil je een lens als op de fz10,fz20 dan moet je dokken.
                      en ik heb een leica lens met 420mm,IS,f2.8 over het hele bereik, redelijk compackt, heb geen extra aankopen met lenzen etc.

                      ik heb een tijdje geschoten met een 300d met instap lenzen.
                      en de pics met de fz10 waren beter. en dat gesleep met die lenzen was ik ook beu.

                      fz10:
                      foto's overdag zeer mooi en scherp en naast een dslr weinig verschil ook vergeleken met een 10d.

                      s'avonds met extra flits ook mooie pics

                      alleen ja de iso houdt op bij 200.
                      dus dat is soms een tussenweg zoeken.
                      ------------------------------------------------------------

                      een prosumer heeft nadaelen en voordelen tegen over een dslr.
                      maar ik heb dus wel is foto's van een zelfde objeckt gemaakt door bijde cameras naast elkaar gelegd en dan ben ik heel blij met mijn fz10. veel makkelijker meenemen. op vakantie uit eten en ik heb mijn camera bij. dslr vele zal ie dan in appartement liggen in kluis omdat de hele rugzak meemoet

                      een dslr heeft ook heel wat nadelen. en 1 daarvan is de prijs.
                      je kunt het niet vergelijken want een een dslr met goede lenzen is zo 3x zo duur.

                      leg eerst de foto's eens naast elkaar en vergelijk en kijk dan is of het geld het je waard is.

                      ik ben er te weinig mee bezig om aan 2500-3000€ thuis aan body+goede lenze te hebben liggen.
                      FZ10 35-420mm leica lens met IS en een f2.8 all the way
                      Canon EOS600d

                      Comment


                      • #12
                        Re: De betere prosumer vs De kleine DSLR

                        Ook interessante algemene info op de FAQ sectie van dit forum.
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • #13
                          Re: De betere prosumer vs De kleine DSLR

                          Oorspronkelijk geplaatst door warre
                          Het zit allemaal tussen de oren.

                          Een hedendaagse prul heeft veel meer mogelijkheden dan een duur toestel van 10 jaar geleden.

                          Tien jaar terug waren er een hoop mensen die zich gelukkig achtten omdat ze die dure toestellen bezigden.

                          Het zit allemaal tussen de oren.

                          Kan ik alleen maar beamen...... Mijn pa zit momenteel met mijn dimage 7i te werken. Die mens heeft nooit foto's getrokken, nooit echt met een pc gewerkt.... en als ik zie wat voor foto's met dat "oud" prosumerke momenteel getrokken worden...... 't is om me te schamen met mijn d-70 en x aantal lenzen.... Ik ga zeker niet ontkennen meer is beter;;; Maar de grootste vraag is, wat voor foto's wil je trekken.... als het voor familie kiekjes is, of je dan met een d20 zit te werken of met een prosumer... 't gaat geen kat het verschil zien..... Integendeel, als je bij je d20 niet genoeg aan lenzen uitgegeven hebt..... gaan die prosumer foto's beter uitkomen !
                          To make your dreams come true, wake up

                          Comment


                          • #14
                            Re: De betere prosumer vs De kleine DSLR

                            Oorspronkelijk geplaatst door r.marijnissen
                            ik heb een fz10.
                            zie spec onder.

                            je moet prijs/kwaliteit zien.

                            een 300d met 300mm lens IS (stabalisator) en een f2.8 over het hele bereik is

                            wat 2,3x zoduur. de lenzen bepalen vooral de kwaliteit en wil je een lens als op de fz10,fz20 dan moet je dokken.
                            en ik heb een leica lens met 420mm,IS,f2.8 over het hele bereik, redelijk compackt, heb geen extra aankopen met lenzen etc.

                            ik heb een tijdje geschoten met een 300d met instap lenzen.
                            en de pics met de fz10 waren beter. en dat gesleep met die lenzen was ik ook beu.

                            fz10:
                            foto's overdag zeer mooi en scherp en naast een dslr weinig verschil ook vergeleken met een 10d.

                            s'avonds met extra flits ook mooie pics

                            alleen ja de iso houdt op bij 200.
                            dus dat is soms een tussenweg zoeken.
                            ------------------------------------------------------------

                            een prosumer heeft nadaelen en voordelen tegen over een dslr.
                            maar ik heb dus wel is foto's van een zelfde objeckt gemaakt door bijde cameras naast elkaar gelegd en dan ben ik heel blij met mijn fz10. veel makkelijker meenemen. op vakantie uit eten en ik heb mijn camera bij. dslr vele zal ie dan in appartement liggen in kluis omdat de hele rugzak meemoet

                            een dslr heeft ook heel wat nadelen. en 1 daarvan is de prijs.
                            je kunt het niet vergelijken want een een dslr met goede lenzen is zo 3x zo duur.

                            leg eerst de foto's eens naast elkaar en vergelijk en kijk dan is of het geld het je waard is.

                            ik ben er te weinig mee bezig om aan 2500-3000€ thuis aan body+goede lenze te hebben liggen.
                            Je redenering is niet correct
                            Je hebt geen f 1:2.8 lens nodig bij een DSLR, aangezien je makkelijk 2 of 3 stops wint door de betere signaal/ruisverhouding van een DSLR. En scherpte diepte blijft dan nog beter op een DSLR.

                            En die FZ10 een Leica lens? Yeah zeker en vast. Made in Japan maar toch Leica... Mijn vorige camera was een Leica Digilux, dus ik weet wel waarover ik praat. En als ik de foto's van mijn Leica naast die van de 20D leg dan zie ik zo het verschil.

                            Ik ben ervan overtuigd dat jij erg tevreden bent van je toestel, en dat hoop ik ook van harte, maar er is echt wel een verschil. De vraag is, zoals jij het ook aangeeft, is het verschil zoveel geld waard?

                            Ik blijf zelf die grote dure digicams (800-1000 EUR) een beetje nog vis nog vlees vinden, ofwel ga je voor compact ofwel neem je een DLSR, maar dat is mijn idee, en ik snap dat andere mensen daar anders over denken.
                            Die FZ10 is wel redelijk geprijsd en nog eerder compact als ik me niet vergis...

                            sugar
                            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                            http://supermasj.zenfolio.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: De betere prosumer vs De kleine DSLR

                              Amen...
                              Heb zelf een DSLR met lenzen en een FZ20.
                              Ik vind die panasonics reuze handig als ik geen zin heb om te sjouwen en het licht buiten redelijk is. De "leica" lens met z'n 2.8 is mooi ontworpen maar om deze te gaan vergelijken met 300mm 2.8 van een DSLR gaat inderdaad veel te ver.
                              Edwin
                              Mijn Foto's

                              Comment

                              Working...
                              X