Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een beetje verbijsterd.

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Een beetje verbijsterd.

Ik volg een paar weken hier en op dpreview de gesprekken.
    Natuurlijk omdat ik ook een digitaal dingsken wil aanschaffen.
    Een groot deel van de onderwerpen gaat over krachtige camera's met zoveel miljoen megapuntjes en ook wel over geheugen dat zoveel honderden foto's kan opslaan.
    Met een 5 megapixel kan men wel vergroten tot een voetbalveld.
    Ben ik nu zo onwetend of is mijn twijfel terecht?
    Ik vraag me af of er inderdaad zoveel "lappen" op papier afgedrukt worden.
    En als je 200 foto's per dag neemt dan schiet je op alles wat stilstaat en beweegt.
    Heb ik ergens gelijk of ben ik een onwetende arrogante leek?

Hallo Don,
    Allereerst welkom op BD!
    Om maar direkt over te gaan op het beantwoorden van je vragen: de meest van ons zijn gewoon 'klein' begonnen hoor.
    Natuurlijk kan je met een 3 megapix ook fantastisch mooie foto's maken. Zoals hier zovaak gezegd wordt: het is de fotograaf achter de camera die het doet!
    Wat het verschil echter is met meer pixels is dat je een heel stuk kunt "croppen" (=inzoomen op je eigen foto zonder kwaliteitsverlies) en dan hou je nog een perfecte foto over. Het gaat dus niet alleen om het afdrukken. Ook niet om het vergroten van de HELE foto maar vooral om gedeeltes ervan.
    Over die 200 st. foto's per dag, mwa...niet iedereen doet dat hoor, de meeste van ons gebruiken alleen in het weekend de camera (we moeten ook nog werken he???) en dan zijn er snel een hele hoop foto's geschoten. Gewoon omdat het makkelijk is, de 'mislukte' gooi je weg en de goede bewaar je. Het fotografeert nu eenmaal anders dan analoog, het kost je immers niks....
    Als je een digi-cam heb zullen we je nog wel eens aan je opmerkingen herinneren. Heel veel plezier met het zoeken/vinden en kopen van je cam en als je zover bent....post eens een foto...(een van de vele 100 die je de eerste dagen gaat maken!!!!)
    Dag dag
    Vonne

The only real failure is to give up trying!

http://www.yvonnew.com

Edited by - Vonne on 27 August 2002 20:30:12

http://www.vonne.web-log.nl
    and HFC forever!

Comment

Niet slecht ge-antwoord Vonne.
      Ik kan volgen.
      Maar ik zal jullie zeker nooit lastigvallen met mijn hondje, kakkerlakken, vlinders en andere macro's.
      Als ik een foto laat zien is het direct een kunstwerk.
      Zo tegen 2076 denk ik.

Comment

Hallo Don
        Laat ons dan eerst foto 0001 zien en dan 2076
        Dan moeten wij een groot verschil zien
        BTW ook van mij kant welkom op deze site
        Groeten ,Jan

Olympus E20 WCON-08B
        TCON-14B TCON 300 FL-40
        MCON-35 Imagetank
        D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
        www.langenacker.nl

Comment

....dat je een heel stuk kunt "croppen" (=inzoomen op je eigen foto zonder kwaliteitsverlies)

Dag dag
          Vonne
          Vonne, bij mijn weten is croppen een deel uit een foto nemen. (heeft m.i. niks met inzoomen te maken)

Correct me if I'm wrong......

mvg,

Z900

Oly E-10/TCON-14B/MCON-35/WCON-08B/54MZ-3/B&W-CPF
          Oly C-700UZ
          GP-PBII, GP-PB Smart
          Lowepro Nova 3
          http://www.pbase.com/z900
          Z900
          Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

Comment

Z900,

"croppen" is toch hetzelfde als digitaal inzoomen ?

Groeten,

Saluti,

Pascal

Comment

Ik dacht dat 'croppen' een deel van de foto wegsnijden was....

I swear Your Honour, I have no idea where that knife came from....
              Nolta S404
              I swear Your Honor, I have no idea where that knife came from....

Comment

No pascal, Yep jee-esteke.......al hoewel het naar mijn gevoel meer een deel van de
                foto "uit het orgineel nemen is"
                mvg,

Z900

Edited by - Z900 on 28 August 2002 00:45:27
                Z900
                Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

Comment

"In der Beschränkung zeigt sich der Meister" en deze woorden zijn dus niet van mezelf.

Jammer toch dat we zullen moeten wachten tot wanneer jij vindt dat het een kunstwerk wordt, waard om te tonen.
                  Wij willen dit allen wel maken, maar beseffen dat we klein moeten beginnen om het misschien ooit te bereiken.

Zo tegen 2076 denk ik.
                  Wel je hebt mensen die aan de kant blijven staan kijken en anderen die deelnemen, zelfs al maken ze fouten. Dit heet nu eenmaal een groeiproces. BD-leden helpen de meesten onder ons (amateurs) met raad in dit groeiproces.

Een groot deel van de onderwerpen gaat over krachtige camera's met zoveel miljoen megapuntjes en ook wel over geheugen dat zoveel honderden foto's kan opslaan.
                  Een nog groter gedeelte behandelt het maken van foto's, het bewerken, tips voor verbetering enz.

Natuurlijk omdat ik ook een digitaal dingsken wil aanschaffen.
                  Doen Don! En laat ons je resultaten zien !

Groeten,

Saluti,

Pascal

Comment

No pascal, Yep jee-esteke.......al hoewel het naar mijn gevoel meer een deel van de
                    foto "uit het orgineel nemen is"
                    Z900, ergens heb je gelijk, croppen is een stuk wegsnijden maar daarmee kan je dus ook het stuk wat je juist NODIG hebt eruit snijden en dat 'vergroten'. Het ligt er maar aan hoe je het croppen gebruikt.
                    Misschien dat 'onze' Erik hier een beter of juister omschreven antwoord op kan geven maar ik meen dat enige tijd geleden het verschil ook al eens aan de orde geweest is in e.o.a. forum.
                    Dag dag
                    Vonne

and HFC forever!

Comment

Maar ik zal jullie zeker nooit lastigvallen met mijn hondje, kakkerlakken, vlinders en andere macro's.
                      Zo tegen 2076 denk ik.
                      Hallo Don,
                      Zoals de anderen ook al aangeven...wie bepaalt of het een kunstwerk is?? Jijzelf natuurlijk en toch als ik foto's maak en deze aan anderen laat zien krijg ik vaak een opmerking over een "geweldige" foto die ikzelf helemaal niet zo zie zitten....
                      Overigens, ik denk dat ik in 2076 moet passen want ik geloof niet dat ik het eeuwige leven heb...jammer dus van die foto's dan Veel succes!
                      Dag dag
                      Vonne

and HFC forever!

Comment

Vonne heeft gelijk, het 'kan' hetzelfde betekenen.

bv. de foto-service vraagt bestanden met formaat 1800x1200 van je en je foto is 2048x1536. Door gewoon een 1800x1200-uitsnede te maken vergroot je je foto ook hé.
                        Er is wel een verschil met 'digitaal zoomen' of resizen in een beeldbewerkingsprogramma, omdat daar pixels worden 'bijgemaakt' door interpolatie. Dat gebeurt bij croppen niet.

ToM.
                        ToM.___ //Fuji s602.
                        www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                        It goes to 11 you know? 1 louder.

Comment

Dankzij het uitstekend advies op deze site heb ik in mei een nikon cp995 gekocht. Waar ik vroeger enkel analoge foto's trok op feestjes en vakanties blijkt tot mijn verbazing dat ik in de voorbije 4 maanden reeds 1068 foto's heb getrokken, gaande van een fotoarchief van de opbouw van ons nieuw huis tot het invoegen van mini-fotootjes bij advertenties in de koopjeskrant (cp heeft zichzelf al bijna terugbetaald!). Persoonlijk ben ik wel van mening dat een digicam vooral interessant is als je een voldoende sterke pc hebt om foto's te kunnen bewerken en verwerken en je een basis kleurenprinter hebt. Ook de bijgeleverde software om de foto's bij te werken (lichtbalans/contrast/...) zullen er wel voor zorgen dat je superfoto wat sneller op deze site zal komen dan jij verwacht. Nog een laatste tip: wegens "te duur" fotopapier print ik familiefoto's uit op gewoon papier. Lijkt nergens op, totdat je de foto uit de A4 knipt en in een kadertje stopt!
                          groeten,
                          Chris.

Comment

Bedankt voor jullie verwelkomingen.
                            Vriendelijke mensen die tegen een grapje kunnen.
                            En wat ook belangrijk is,niet te beroerd om beginnelingen goede raad te geven.
                            Dat heb ik reeds bemerkt.

Comment

Vonne heeft gelijk, het 'kan' hetzelfde betekenen.

bv. de foto-service vraagt bestanden met formaat 1800x1200 van je en je foto is 2048x1536. Door gewoon een 1800x1200-uitsnede te maken vergroot je je foto ook hé.
                              Er is wel een verschil met 'digitaal zoomen' of resizen in een beeldbewerkingsprogramma, omdat daar pixels worden 'bijgemaakt' door interpolatie. Dat gebeurt bij croppen niet.

ToM.
                              Hallo Tom,

Croppen is alleen een "uitsnede" maken niks meer niks minder, en die stelling:
                              door gewoon een 1800x1200 uitsnede te maken van een 2048x1536 vergroot je je foto ook he, is m.i. absoluut niet waar.

Je vergroot dan helemaal niks en je "zoomt" ook niet in t.o.v. het orgineel op 100%.

Je heb bij croppen alleen een gedeelte van de orginele foto "genomen".

mvg,

Z900

Oly E-10/TCON-14B/MCON-35/WCON-08B/54MZ-3/B&W-CPF
                              Oly C-700UZ
                              GP-PBII, GP-PB Smart
                              Lowepro Nova 3
                              http://www.pbase.com/z900
                              Z900

Comment

Working...
                              X