Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zeiss Ikon: zou dit waarde hebben (buiten emotionele)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zeiss Ikon: zou dit waarde hebben (buiten emotionele)

Camera voorkant:

Detail lens (crop):

Het is zeker geen kleinbeeld, maar ik ben wel vergeten te zien hoe groot wel, ik ken daar ook totaal niks van, maar de sluiter werkt in ieder geval nog (na het nodige opspannen vanvanalles )

Is er iemand die zo op het eerste zicht kan zien of vinden wat zo'n camera nu waard zou zijn?
    't is maar voor de fun eigenlijk hoor, niet om te verkopen, hij is ten eerste niet van mij maar van mijn moeder, en mijn vader had hem geloof ik gekregen toen hij nog jong was. En die was van '34. Hij heeft dus in ieder geval veel emotionele waarde en ik vind het ook een prachtig toestel en ben wel benieuwd of hij nog (goeie) foto's zou kunnen maken
    Het is dus ook niet erg als hij geen finantiële waarde zou hebben hoor

Deze (scrol naar boven voor foto's) van op ebay lijkt er nog het meeste op van wat ik heb kunnen vinden, inclusief die leren hoes en handstrap, maar da's wel een heel ander merk.

groeten,
    Koen

ps: mijn Z-W omzetting zal wel op niet veel trekken, maar ik ben daar nog niet echt mee bezig geweest en sorry van de lelijke ondergrond

Edit: nog wat info gevonden: het lijkt ongeveer deze camera te zijn:

IKONTA C 524/2
    Mess Ikonta *Année / year 1954-56
    Folding camera for 6 x 9cm on 120 rollfilm. Ikonta on leather.
    Heavy chrome trim at top. Built in uncoupled rangefinder.
    Novar Anastigmat f4,5/105mm in Prontor-SV shutter 1-250,B.
    Has a self timer and double exposure prevention.

Maar dan wel Velio ipv Prontor sluiter en een selftimer enzo, dat denk ik niet dat er op zit, 't zal dus wel een andere zijn...
    Last edited by oermens; 25 januari 2005, 02:14. Reden: zelf nog wat info gevonden
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Re: Zeiss Ikon: zou dit waarde hebben (buiten emotionele)

Zoiets heeft alleen maar emotionele waarde. Antiek om op de schouw te zetten !
    Hetgeen je er voor krijgt? Maximum 30 euro en is al hoog geschat.
    Filmformaat is 6 x 9 cm en ik vrees dat daar niets meer goed uitkomt.

Groeten
    Bed & Breakfast Wiesenloch, Crombach (Sankt Vith)

Comment

Over de waarde ga ik me niet uitspreken maar neem dat ding eens mee naar een goede fotograaf en zet er eens een filmke op dan weeet je of je er nog mooie foto's mee kan maken.
      Let wel op je hebt geen autofocus en ook de belichting zal je moeten inschatten of even een foto met je digi en dezelfde belichting toepasssen.
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Als het goed is staat het typenummer in de zijkant in het leer van de hoes. Als je er geen hoes meer van hebt is dat natuurlijk onzinnige informatie .

Ik denk eigenlijk dat dit een Zeiss Ikon Ikonta 521/2 (C) is. En dan zou'ie ergens tussen de 40 en 60 euro waard zijn met dit objectief. Zonder hoes waarschijnlijk nog iets minder. En wat je er voor zou krijgen is vast nog wel wat minder. Vergelijk 'm zelf maar even met de informatie van deze pagina.

Anyway, het blijft prachtig spul om zo af en toe eens mee te werken - nooit wegdoen! 120 rolfilm is nog steeds goed aan te komen en het ontwikkelen is niet echt duur. Afdrukken daarentegen... zelf doen .
        Last edited by Joost; 25 januari 2005, 10:27.

Comment

Ok, bedankt voor de info

De hoes is er idd nog wel bij, ik zal thuis nog wel ne keer zien, ik zal hem nog 50 jaar bijhouden, wie weet is ie dan veel waard

Nee hoor, veel te tof om zo eentje te hebben die nog emotionele waarde heeft ook. Er een filmpje opzetten ga ik mss wel eens doen, ben wel benieuwd.

Groeten,
          Koen
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Working...
          X