Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's maken in sporthal: hoe D70 instellen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foto's maken in sporthal: hoe D70 instellen

Ik ga morgen foto's maken in een sporthal met TL verlichting (750 Lux).

Aangezien ik mijn D70 nog maar van gisteren heb en géén ervaring heb met het instellen van hem had ik graag aan jullie gevraagd hoe ik hem het beste instell om actie foto's te nemen en statische foto's ...
    www.fotofolio.be

Re: Foto's maken in sporthal: hoe D70 instellen

Gefeliciteerd met je D70. (sinds gisteren heb ik er ook eentje)
    Het beste maak je een preset witbalans in de sporthal. Het makkelijkst doe je dat voor de wedstrijd en neem je een wit a4tje of een grijskaart mee.
    Verder helpt een lichtsterke lens en een isoverhoging...
    succes Edwin
    Mijn Foto's

Comment

Hi,

Vorige week ook geprobeerd (Canon 20 D)
      Best raw shooten (Wb = TL lamp), matige tele,
      grote diaf.opening, Hoge iso, in functie of je bewegingsonscherpte wil of niet.

DPaul

DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

Comment

Hallo,

Ik heb ook een D70, en trek redelijk wat volleyfoto's.

Mijn meest gebruikte instellingen:

- Witbalans TL-lampen
        -Vast op ISO1600
        -Op A-mode, groots mogelijk opening (3.5 en 4.5 op 18-70)
        -En afhankelijk van de zaal 0 tot 1.3 stops onderbelichten.

Zo verkrijg ik meestal een sluitertijd rond de 1/90s a 125/s wat net lukt.

Groetjes en succes,
        Nikon D70 Kit - SB600 - Sigma 135-400
        www.D-Noizz.be
        wim.proot@gmail.com

Comment

Raw - nadien doe je met de WB wat je wil en kan je bekijken wat de beste instelling is. Met ingestelde WB mag je nadien met kleurbalans gaan spelen in PS indien het resultaat niet goed is.
          Last edited by Oliver; 22 januari 2005, 15:06.

Comment

Ik heb vandaag dus mijn eerste keer met de D70 op stap geweest, naar de sporthal en ik heb enrom veel bijgeleerd

OFWEL KAN IK NIETS VAN FOTOGRAFIE
            ofwel zijn mijn instellingen erg slecht

235 foto's getrokken en niet 1 die zuiver is

Ruis, wazig, onscherp, je kan het niet opnoemen of ik heb er een vb. van liggen.

Ik heb bovenstaande instructies gevolg op vlak van ISO instellingen en de rest en niets holp. Zelfs op auto stand zijn de foto's erbarmelijk

Ik heb mijn 70 - 300 moeten gebruiken ... met mijn 18 - 70 ging het ook al niet beter ...

Conclusie --> eerst wandelen dan lopen
            www.fotofolio.be

Comment

Hoi Kayrun,

Ik ben vandaag ook in de sporthal geweest op een basketbalwedstrijd van mijn zoon. Heb een D70, Witbalans op automatisch laten staan, ISO op 1600 en de lens op diafragma van f2.8 gezet. Zo kreeg ik een sluitersnelheid van 1/160 tot 1/250 en zijn de foto's scherp. Als je de foto's niet scherp (lees wazig) krijgt, dan komt dat doordat je de actie niet goed kunt bevriezen.

Patrick
              Last edited by patrickL; 23 januari 2005, 20:34.
              [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

Comment

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd naar jullie gelukte en mislukte foto's!!!

En wees gerust, ik heb nog wel een HD vol staan met mislukte foto's
                http://www.magendans-fotografie.nl Canon 10D, 20D, 60D + Canon 50mm + Sigma 50-500 + Tamron AF17-35mm + Canon 28-80.

Comment

een vereiste is toch een lichtsterke snelle autofocuslens
                  dus eentje dat op 2.8 kan (70-200 bvb)
                  ofwel de 50mm 1.8 als je dan ni te ver van de actie zit
                  Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                  Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

voorbeeldje dat ik in de volgende dagen in Showcase post. Ik volgde de speler nr 15 en wilde die graag scherp hebben. Is mijn zoon.
                    1/400, f2.8, 1600 ISO en 80mm. Andere heb ik op 1/250, f2.8 1600 ISO en 200mm. Wel daarna door NeatImage gehaald om ruis weg te werken. Gecropt tot een aanvaardbaar formaat voor de MOD's en dan even verscherpt om de mindere scherpte door te verkleinen te corrigeren.

Patrick

Comment

Dat is inderdaad goed gelukt.
                      Mooi schoon voor een 1600 iso en ook de AWB heeft zijn werk perfect gedaan. (of was het een NEF?)
                      Mijn Foto's

Comment

Was AWB, getrokken in JPEG Fine.
                        Patrick

Comment

Gisteren een 250 tal foto's getrokken in een sporthal (basket). Ook met een D70, op ISO1600, helaas niet met een F2.8 lens, maar F4. Ruis is dus van de partij. Op deze link zie het resultaat van een dergelijke shooting. Voor mij voldoet dit, ik heb reeds een paar 10*15 prints laten maken die erdoor kunnen. Natuurlijk zijn de criteria niet voor iedereen gelijk en kan voor iemand anders deze foto's een "onvoldoende krijgen".
                          Van de 250 heb ik er 160 weerhouden. Enkel de belichting en witbalans is nabewerkt, er is geen neatimage toegepast (en dat is er ook aan te zien).
                          Voor betere resultaten heb ik een betere lens nodig, maar dit zit nu even niet in het budget. Een 70-200 F2.8 moet een wereld van verschil zijn.... maar dat is ook de prijs. Mijn 70-300 F5 heeft 85 euro gekost, een F2.8 kost rond de 800-900 euro...

Groeten,

Nat.
                          Last edited by Nat; 23 januari 2005, 22:59.
                          natwork.be

Comment

Voor indoor(met kunst licht) is F2.8 of beter en ISO 1600 echt de sleutel. Je hebt dat echt nodig om de actie te bevriezen. Ik haal daar ook sluitertijden van tussen 1/300 en 1/500. VR speelt hier geen rol, daar het onderwerp moet bevrozen worden. €85(waarschijnlijk tweedehands) is inderdaad weinig en goed om allround mee te starten maar als je dikwijls in een hall gaat trekken, is een 70-200/2.8 een investering waar je geen spijt van zult hebben.(€745 bij Corné)
                            Bedenk één ding, binnen één a twee jaar vervang je misschien je D70 maar die lens hou je gemakkelijk een jaar of 10.

Hubert
                            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Working...
                            X