Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's afprinten

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foto's afprinten

Ik heb een heel verhaal gelezen over resoluties. Het kwam erop neer dat een 3 megapixel (2048 x 1536) afgeprint zo'n 20,48cm op 15,36cm geeft. In de veronderstelling dat je afprint op 300dpi.
    Ten eerste kan ik de resolutie met mijn HP710C niet regelen. Ten tweede stel ik vast dat een 1 megapixel veel beter uit de printer rolt als ik hem op A4 afprint dan op 12,8cm x 9,6cm. Ik heb wel geen fotopapuer gebruikt maar iets dikker glanspapier.
    Ten derde blijken de foto's van mijn FUJI S602 altijd in 72dpi te staan (ongeacht de resolutie).
    Kan iemand mij vertellen op welke manier ik het afprinten wat beter onder controle krijg?

DPI heeft te maken met de grootte. Vrijwel alle beeldschermen hebben 72 DPI, dus 72 pixels per inch. Als je een foto op ware grootte bekijkt is hij op je scherm dus 72 DPI. Als je hem vervolgens uitprint op een ander formaat zal het DPI toenemen als je hem kleiner maakt.

Jouw berekening 2048 px op 20,48 cm = 300 DPI is fout. Het is

2048 / 300 * 2,54 = 17,33 cm
    resolutie gedeeld door DPI en dan maal 2,54 om het om te rekenen van inch naar centimeter.

17,33 / 4 * 3 = 13,0048

Foto's van 2048 x 1536 pixels hebben 300 DPI als ze op een formaat van 17,33 x 13,00 cm worden afgedrukt.

Ergens in de handleding zal wel staan hoeveel DPI je printer ondersteunt, als je een 200 DPI printer hebt en op 300 DPI gaat printen zijn de resultaten niet optimaal. Ideaal zou zijn 200 DPI.

<sub>Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.</sub>
    <sub>Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.</sub>

Comment

Working...
    X