Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 24-120 VR voor concert fotografie (op D70)?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon 24-120 VR voor concert fotografie (op D70)?

Hello BD'ers.

Ik vroeg me af of iemand me uit ervaring (of wijsheid) zou kunnen vertellen of de 24-120 VR een goeie kandidaat is voor concertfotografie.

Ik ben zowiezo van plan een 50mm 1.8 aan te schaffen, goedkoop en wreed lichtsterk. Mits wat buig-en-stap-zoom geraak je daar makkelijk van 40 tot 70mm.

Aangezien ik meer kleinere optredens doe heb ik geen +150mm nodig en de constante 2.8 zooms kosten zowiezo meer dan de 24-120VR (vooral die belachelijk dure 17-55mm DX!)

Ben ik correct dat je met een goeie techniek toch een stop van 2 a 3 mag aftrekken bij de zelfde sluitersnelheid met deze VR lens ?

Snelheden van 1/8ste en zeker 1/15de zouden toch mogelijk moeten zijn ?

Ik vermoed dat ik het wel heel simpel voorstel dat als je van de 3,5/5,6 telkens 2 stops aftrekt de 24-120VR handheld equivalent zou moeten zijn aan
    ongeveer 1.8/2.8 als de VR je een handje helpt ? Waarschijnlijk is dat aan de 120mm kant een beetje *te* optimistisch ;-)

Als de simpele versie hierboven klopt zou op de 24mm tot 35mm kant je toch meer low-light rendement hebben dan een constante 2.8 standardzoom (bv. 28-70mm of 17-55mm) ?

Bedankt voor alle reakties !

Re: Nikon 24-120 VR voor concert fotografie (op D70)?

Bedenk wel dat VR (IS etc) alleen maar één kant van het onscherpte-verhaal dekt. Ook al zou je met stabilisatie 1/8s scherp kunnen vastleggen, dan is het nog maar de vraag of je muzikanten ook 1/8s stil genoeg willen blijven staan. Een solerende headbangende hardrock-leadgitarist kun je dus vergeten op die sluitertijden. Zijn microfoonstatief en zijn versterker staat er dan nog wel scherp op...als die versterker niet té hard staat tenminste...

Maw: Voor concertfotografie moet je het niet direct zoeken in stabilisatie. Kies een zo groot mogelijk diafragma (en dus lichtsterk objectief, waarbij je de minimaal gewenste scherptediepte in de gaten houdt) en verhoog de ISO. Kies een gunstige combinatie van die beiden (niet te weinig scherptediepte versus niet teveel ruis).
    En pas in situaties waarbij je die ideale combinatie hebt gevonden, maar je zit dan met sluitertijden die je niet stil kunt houden, kun je 1 a 2 stops winnen met stabilisatie. Als de te fotograferen objecten dan ook stil willen staan tenminste

Comment

Bedankt voor de reply !

Waarschijnlijk heeft een constante 2.8 zoom meer nut voor concertfotografie gewoon omdat de sluitersnelheden gewoon toch net wat hoger zitten dan bv. de 24-120VR op 120mm, en dus maximaal headbang-freeze met zich brengt ;-)

Het probleem dat ik met de mid-range zooms heb is dat de fatsoenlijke wide-zoom (bv. 17-55DX 2.8) niet te betalen is, en de 28-70mm zooms op digitaal gewoon niet genoeg voordeel leveren tegen 50mm met wat buig-en-stap-zoom. 70mm is daar gewoon niet tele genoeg voor, en je hebt niet eens wide-angle als compensatie ;-)

Daarom dat ik dacht dat een 24-120 VR wel dat extra had aan de telekant door de VR, en toch nog redelijk aan de wide kant.

Dan moet ik eens op zoek gaan Sigma's 24-70mm 2.8 of 18-50mm hun geld evenzeer waard zijn (bij konijnenberg zijn die net iets goedkoper dan de VR). Maar die overlappen dan weer zo hard de kitlens van de D70 ;-(

Want ik denk wel dat de 24-120mm VR op zich een moeie lens is voor 500 euro (bij foto konijnenberg).

Och, food for thought dus !

Comment

Ik heb eens een Tamron zoomke 35-105/2.8 op de kop kunnen tikken voor €100(tweede hands)
        Dit is denk ik een goed punt om te starten, zonder schandalig veel geld uit te geven.
        Zoeken!!!

Hubert
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Working...
        X