Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergrotingsfactor Canon EF-S lenzen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vergrotingsfactor Canon EF-S lenzen?

Geldt de vergrotingsfactor van 1,6x ook voor de Canon EF-S lenzen of zijn die te lezen zoals aangegeven ?

Ik ben in de war geraakt omdat bij de productspecificaties enkel staat aangegeven 1,6x met EF objectief... en aangezien de EF-S speciaal voor onze digitaaltjes is gemaakt...
    Jempi
    CANON Ixus 800 IS
    BD0978BE

Re: Vergrotingsfactor Canon EF-S lenzen?

Oorspronkelijk geplaatst door Jempi
    Geldt de vergrotingsfactor van 1,6x ook voor de Canon EF-S lenzen of zijn die te lezen zoals aangegeven ?

Ik ben in de war geraakt omdat bij de productspecificaties enkel staat aangegeven 1,6x met EF objectief... en aangezien de EF-S speciaal voor onze digitaaltjes is gemaakt...
    ook maal 1.6 doen

Comment

EF-S heeft met de vatting te maken. Naar mijn beste weten is de brandpuntsafstand gebaseerd op de standaard van 35mm formaat.
      Groeten,

Albert Jan

Website AJH
      lidnummer: BD0371NL

Comment

Ik denk dat die vergrotingsfactor van 1,6x van de sensor grote of ccd afhangt,of heb ik het mis.
        Last edited by Cois; 17 januari 2005, 10:21.
        mvg FrançoisVM
        Canon 7D

Comment

Ok, THX fotofiel !!!

Tuurlijk hangt die vergroting af van de ccd, maar het kon zijn dat de fabrikant omwille van het feit dat die EF-S enkel en alleen op de digi's past direct zijn vergroting correct aangegeven had op de lens zelf... Mis dus...
          Last edited by Jempi; 17 januari 2005, 10:21.
          Jempi
          CANON Ixus 800 IS
          BD0978BE

Comment

Ok, THX fotofiel !!!

Tuurlijk hangt die vergroting af van de ccd, maar het kon zijn dat de fabrikant omwille van het feit dat die EF-S enkel en alleen op de digi's past direct zijn vergroting correct aangegeven had op de lens zelf... Mis dus...
            zou nogal verwarrend zijn

overigens, een EF-s 10-22mm, zou wel heeeeeeel erg groothoek zijn

Comment

Fisheye ?
              Jempi
              CANON Ixus 800 IS
              BD0978BE

Comment

Zelf vind ik dat we wat "hygiënischer" moeten omgaan met ons taalgebruik. Nooit spreken over "vergrotingsfactor" of "brandpuntsverlenging", want dat is niet juist! "Crop factor" is mijns inziens de beste term, en die wordt gelukkig door velen correct gebruikt.

Als de sensor van een digitale spiegelreflex kleiner is dan een kleinbeeld-negatief, dan ziet de chip minder dan door de lens mogelijk zou zijn. De BEELDHOEK (het blikveld) verkleint. Hoe veel de beeldhoek verkleint, wordt aangegeven door de verhouding met de traditionele kleinbeeldcamera.

Maar er treedt GEEN brandpuntsafstand-verlenging op: het brandpunt van de lens staat niet ineens 1,6 keer verder van de sensor! Het betekent evenmin dat de lens 1,6 keer meer vergroot dan bij een full size sensor! Nochtans geven velen die indruk. Ze zeggen dan: "op een 300D wordt een 100 mm lens een 160 mm lens, wow!"
                Canon 70D
                En als ik het wat compacter houd: Fuji HS35

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ricky300D
                  Zelf vind ik dat we wat "hygiënischer" moeten omgaan met ons taalgebruik. Nooit spreken over "vergrotingsfactor" of "brandpuntsverlenging", want dat is niet juist! "Crop factor" is mijns inziens de beste term, en die wordt gelukkig door velen correct gebruikt.

Als de sensor van een digitale spiegelreflex kleiner is dan een kleinbeeld-negatief, dan ziet de chip minder dan door de lens mogelijk zou zijn. De BEELDHOEK (het blikveld) verkleint. Hoe veel de beeldhoek verkleint, wordt aangegeven door de verhouding met de traditionele kleinbeeldcamera.

Maar er treedt GEEN brandpuntsafstand-verlenging op: het brandpunt van de lens staat niet ineens 1,6 keer verder van de sensor! Het betekent evenmin dat de lens 1,6 keer meer vergroot dan bij een full size sensor! Nochtans geven velen die indruk.
                  Dit is de juiste definitie van wat een "cropfactor" is.

Ze zeggen dan: "op een 300D wordt een 100 mm lens een 160 mm lens, wow!"
                  Hier geef je de indruk dat je door de zoeker 100mm ziet en das erg misleidende informatie want de lens wordt door de cropfactor wel degelijk 160mm en dat is inderdaad misschien wel op zich.
                  Maar het is gewoon een feit dat je hoedanook géén 100mm opname kan maken.
                  Het wordt een 160mm lens, punt aan de lijn.
                  Canon 300 D EF-S 18-55, Tamron 28-75 XR DI 2.8, Canon 50-200 L, Canon 100-300 5.6 L, speedlite EX 380, SANDISK 256 MB ULTRA II,
                  Hitachi 2 GB(hmm.. nog sneller)

Comment

Interessante discussie, Domibal. Met een 100 mm kan je op een toestel met een kleinere sensor inderdaad geen 100 mm foto maken in beeldhoek. Je onderwerp zal het beeld al sneller vullen. Maar VERGROOT een 100 mm lens ook 1,6 keer méér dan op een toestel met een full frame sensor? Trekt hij het onderwerp dan echt dichterbij?
                    Canon 70D
                    En als ik het wat compacter houd: Fuji HS35

Comment

Interessante discussie, Domibal. Met een 100 mm kan je op een toestel met een kleinere sensor inderdaad geen 100 mm foto maken in beeldhoek. Je onderwerp zal het beeld al sneller vullen. Maar VERGROOT een 100 mm lens ook 1,6 keer méér dan op een toestel met een full frame sensor? Trekt hij het onderwerp dan echt dichterbij?
                      Nee Ricky weet ik ook wel hoor, het vergroot de lens inderdaad niet 1,6 keer meer dan op en toestel met FF en het trekt het onderwerp niet dichterbij, het cropt gewoon het beeld kleiner en wordt virtueel 1.6 keer groter, eigenlijk een beetje een illusie.
                      En je hoor, het is alsof je met een schaar een foto te lijf gaat en er de zijkanten voor 60% afsnijd.
                      Maar deze discutie is hier al zo dikwijls gevoerd en ik wil gewoon maar aantonen dat het gewoon een feit is dat je op een 10d, 20d, 300d.......met de 1,6 cropfactor zit , welke technische uitleg je er ook aan geeft (welke je overigens puik heb uiteengezet), das uiteindelijk het resultaat.
                      Canon 300 D EF-S 18-55, Tamron 28-75 XR DI 2.8, Canon 50-200 L, Canon 100-300 5.6 L, speedlite EX 380, SANDISK 256 MB ULTRA II,
                      Hitachi 2 GB(hmm.. nog sneller)

Comment

Working...
                      X