Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CCD schoonmaken?!?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• CCD schoonmaken?!?

Hello

Ik heb dus nen D70 .. ik heb gemerkt dat er dus plekskes (lees: vuiltjes) op mijn CCD zijn .

De vraag:

Kan er iemand mijn CCD oschoonmaken en tegelijk mij het aanleren.
    Ben nogal ne bangerik in zulke zaken ...

groetjes
    Bizzeke
    [Nikon D5100 & Nikon D70]
    [Yves en Liesbeths blog Resort]

Re: CCD schoonmaken?!?

Oorspronkelijk geplaatst door Bizzeke
    Hello

Ik heb dus nen D70 .. ik heb gemerkt dat er dus plekskes (lees: vuiltjes) op mijn CCD zijn .

De vraag:

Kan er iemand mijn CCD oschoonmaken en tegelijk mij het aanleren.
    Ben nogal ne bangerik in zulke zaken ...

groetjes
    Bizzeke

Niet veel schrik van hebben...... ik heb hier al van alles geprobeerd.... van perslucht, tot blaaspeerjte tot sensor swab..... en op dienen d70, met die randjes krijgt ge dat nooit echt schoon...... Maar schade is er nog nooit geweest
    To make your dreams come true, wake up

Comment

Heb zo'n idee voor het eventueel voorkomen van stofjes op de CCD. Ik weet niet wat de ervaren users hier van denken. Om stofjes te vermijden bij het wisselen van objectief is het geen goed idee om deze handeling uit te voeren in een doorschijnende (grote) plastiek zak. In elk geval zal dit geen snelle handeling zijn maar misschien wel de moeite om te proberen...

Comment

pecpads en eclipse-vloeistof
        kan je kopen bij www.sdcard.be

ik breng zo'n pecpad aan op een spatel van bij de dokter (waarmee je AAAA moet zeggen) en doe er een elastiekje rond
        die spatel wel beetje bijknippen zodat ie smal genoeg is(iets breder dan de helft van de breedte van de CCD) en 3 rechte zijden heeft (de opstaande zijden goed recht zodat je goed tot tegen de rand kunt)
        doe er 2à3 druppelkes op en dan mirror up via menu
        en paar keer over en weer gaan
        je mag er stevig op drukken zenne

dan foto nemen van wit papier of heldere lucht op F22 bvb

soms moet je wel meerdere pogingen doen

heb 't iemand zien doen
        en 't valt eigenlijk nog mee
        hoe meer je dat doet hoe vanzelfsprekender 't wordt
        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Last edited by Otto Knap; 17 januari 2005, 13:21.
          Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

Comment

Alvast bedankt voor de reacties ... ik zal toch denk ek geruster zijn .. als je het voor een eerste maal wordt voorgedaan ....

Sommigen zijn zelfzekerder als anderen ey
            [Nikon D5100 & Nikon D70]
            [Yves en Liesbeths blog Resort]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Guy B
              Heb zo'n idee voor het eventueel voorkomen van stofjes op de CCD. Ik weet niet wat de ervaren users hier van denken. Om stofjes te vermijden bij het wisselen van objectief is het geen goed idee om deze handeling uit te voeren in een doorschijnende (grote) plastiek zak. In elk geval zal dit geen snelle handeling zijn maar misschien wel de moeite om te proberen...
              Ieder z'n persoonlijke mening maar ik zie mezelf nog niet een objectief in een plastic zakkie verwisselen

Gisteren nog op de dijk aan zee met behoorlijk veel wind lenzen gewisseld. Even de rug naar de wind toe en verwisselen die handel. Naar mijn mening is een DSLR bedoeld om lenzen te wisselen en moet er daarom ook tegen kunnen. Mocht er wat stof inkomen poets ik die sensor wel weer. Het is een gebruiksvoorwerp waar ik voorzichtig mee ben, maar ik overdrijf het niet.
              Groeten,

Albert Jan

Website AJH
              lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
                Ieder z'n persoonlijke mening maar ik zie mezelf nog niet een objectief in een plastic zakkie verwisselen
                Lijkt me ook een beetje overdreven. De stofjes op je sensor zie je toch alleen maar op bepaalde achtergronden en met een hele kleine diafragma opening. Gewoon af en toe schoonmaken dus.
                2x Canon EOS 300D+BG-e1 | 18-125mm DC | 50mm f1.8 MK II | 100-400L USM IS | Metz 54MZ3 | Velbon VE-3

Comment

En hoe zou je ervoor zorgen dat er in die plastic zak minder stofdeeltjes zitten dan in de omgevingslucht?

Comment

Integendeel zelfs plastiek heeft de neiging om alle stof aan te trekken
                    door de statische elektriciteit .Ik zie het al gebeuren alle stofdeeltjes tegen de plasitekwand en dan goed rommelen in die plastiek zak dat alle stof loskomt en in de camera valt.

Eerlijk moet ik zeggen dat mijn dsrl na 6 maanden ook binnen is voor te kuisen.
                    maar dit ligt aan het manneke ,er zat veel vuil in de zoeker en niet op de ccd
                    bij canon Nederland binnengedaan .
                    Groetjes
                    http://www.vehe.be

Comment

Er wordt ook dikwijls gezegd om tijden het wisselen van lenzen, de body met de opening naar beneden te houden, om te voorkomen dat er stof binnen zou vallen. Dit is imo flauwe kul, daar je dan de lens met de lensopening naar boven moet houden en aldus als een tafeltje klaar staat met stof. Daar, meestal toch, de zwartekracht, loodrecht naar beneden gaat is het volgens mij het beste om de camera gewoon in normale positie(met de opening naar voor of links of rechts of naar achter maar niet naar boven of beneden) te houden en de lens er met de as horizontaal op te zetten. Het oopervlak, waar dan stof op kan vallen is zo zeer klein. Het spreekt voor zich dat je dit best niet doet in een stofferige en/of winderige omgeving want dan kan het stof uiteraard ook anders vliegen dan van boven naar beneden .

In ieder geval zit ik met een idee in het hoofd met een voetpompje en aquarium stuf om iets in mekaar te steken maar heb het nog niet concreet gedaan. Zodra ik daar resultaten mee heb laat ik het weten( en misschien waar het kan gekocht worden $$$ of €€€)

Hubert
                      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Working...
                      X