Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stof op de sensor? [ist D/ist Ds]

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Stof op de sensor? [ist D/ist Ds]

Vandaag eens het testje gedaan of er stof op de sensor zat.
    Resultaat:

Niks, nada, niemendal, rien de knots (voor onz'ollanders )

Het toestel is nu meer dan één jaar oud, er staan net geen 2000 foto's op de teller (waarvan meer dan 800 van mij ) en ik weet niet hoe de vorige eigenaar er mee omgesprongen heeft, maar persoonlijk kijk ik niet op een lenswissel meer of minder.

Dus: conclusie is volgens mij dat Pentax iets voorzien heeft om stof op de sensor te voorkomen. Wat dat het is? Een filterke er voor of zo. Strafste is dat Pentax er niet over communiceert (nu dat verwondert mij niet, communicatie is niet Pentax' sterkste kant) terwijl dat toch een schoon reclammeke zou maken.
    In elk geval nóg een reden om voor Pentax te gaan (ist D en ist ds zijn van binnen gelijk, dus ik zie niet in waarom de Ds het niet zou hebben.)

En weeral een reden minder om een Olympus E300 te kopen
    http://www.digifotofreak.nl

Re: Stof op de sensor? [ist D/ist Ds]

Mijn 300D heb ik nooit echt getest op stof, maar na bijna 10.000 foto's heb ik op nog geen enkele foto stofvlekjes gezien .
    En ik wissel ook geregeld de lenzen .

Een paar weken geleden heb ik nog landschapsfoto's gemaakt, en daarbij het diafragma wat verder dichtgedraaid, en op geen enkele foto is er stof te zien. De lucht was mooi blauw.

Er zit wel een stofje in de zoeker, maar dat zie je natuurlijk niet op de foto zelf.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Ik heb genoeg stof op mijn 300D sensor zitten om een stofzuigerzak aardig te vullen Maar zolang ik ze op de foto's die ik maak nog niet overduidelijk zie , doe ik er even niets aan. Ik heb daar de spullen trouwens ook niet voor , laat staan de lef om aan mijn sensor te gaan zitten. Ben namelijk van geboorte af al gezegend met 2 linkerhanden
      Nee , pas als ik er echt niet meer onderuit kan , zal ik hem wel laten opsturen voor een schoonmaakbeurt. Maar voorlopig is dat hopelijk nog niet aan de orde........
      Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
      Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hanske
        Ik heb genoeg stof op mijn 300D sensor zitten om een stofzuigerzak aardig te vullen Maar zolang ik ze op de foto's die ik maak nog niet overduidelijk zie , doe ik er even niets aan. Ik heb daar de spullen trouwens ook niet voor , laat staan de lef om aan mijn sensor te gaan zitten. Ben namelijk van geboorte af al gezegend met 2 linkerhanden
        Nee , pas als ik er echt niet meer onderuit kan , zal ik hem wel laten opsturen voor een schoonmaakbeurt. Maar voorlopig is dat hopelijk nog niet aan de orde........
        Schoonmaken kun je rustig zelf doen, het stelt echt geen kl*te voor...
        Groet,
        Paul

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulR1
          Schoonmaken kun je rustig zelf doen, het stelt echt geen kl*te voor...
          Dan ken je mij nog niet Wat mijn ogen zien maken mijn handen stuk ( bij wijze van spreken dan ) Maar durf het eerlijk gezegd ook niet , veel te bang dat ik iets stuk maak. Met alle nare gevolgen vandien .........
          Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
          Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hanske
            Dan ken je mij nog niet Wat mijn ogen zien maken mijn handen stuk ( bij wijze van spreken dan ) Maar durf het eerlijk gezegd ook niet , veel te bang dat ik iets stuk maak. Met alle nare gevolgen vandien .........
            Lol...
            Groet,
            Paul

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
              Mijn 300D heb ik nooit echt getest op stof, maar na bijna 10.000 foto's heb ik op nog geen enkele foto stofvlekjes gezien .
              En ik wissel ook geregeld de lenzen .

Een paar weken geleden heb ik nog landschapsfoto's gemaakt, en daarbij het diafragma wat verder dichtgedraaid, en op geen enkele foto is er stof te zien. De lucht was mooi blauw.

Er zit wel een stofje in de zoeker, maar dat zie je natuurlijk niet op de foto zelf.
              Moet zeggen:
              bij de 300D had ik zelf weinig last van stof. Heb hem in totaal 2 maal moeten kuisen: eerste maal omdat er een hardnekkig stofje op zat die wel in de foto's opdook. Tweede maal toen ik de 'stoftest' deed, en dat het toch een beetje gortig werd...
              Van de CMOS technologie is geweten dat het minder gevoelig is aan stof dan bij een CCD, maar doe eens de test: je zal verstomd staan van hoeveel stof je wel niet kan hebben.
              Bij mijne Pentax is er echter geen stofje op te merken. Ongelooflijk vind ik dat...
              http://www.digifotofreak.nl

Comment

normaal zie je weinig of geen stof op je foto's zolang je maar niet een blauwe of witte achtergrond hebt met diafragma > 22 , maar wees gerust GEEN heb ik nog nooit gezien. het zorgvuldig wegblazen van alle stof rond de lens voor de wissel en het naar beneden houden van de body helpen aanzienlijk bij het voorkomen. ( hoe kleiner de sensor hoe minder kans natuurlijk dat er stof op komt )
                Last edited by Guest9; 15 januari 2005, 19:10.

Comment

Zolang ik geen stof zie in m'n foto's laat ik het lekker zitten.

Tot nu toe ong. 2000 foto en alléén schoon geblazen. En ik ben toch echt niet overdreven voorzichtig met verwissselen van lenzen.
                  Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                  lidnummer: BD0371NL

Comment

Ga het vanavond zelf eens proberen bij de verdeler waar ik het toestel gekocht heb vraagt men 60 euro plus port kosten .Toestel 3 weken weg ,dat kan niet bij mij
                    Groetjes
                    http://www.vehe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto
                      Van de CMOS technologie is geweten dat het minder gevoelig is aan stof dan bij een CCD.
                      Heeft niets met CMOS of CCD te maken. De AAfilter zit bij Canon gewoon wat verder van de sensor dan bij Nikon. Hierdoor is het stof op de filter veel minder in focus bij Canon dan bij Nikon.
                      Hou maar eens je hand in de schaduw. Hoe dichter je hand bij het vlak hoe scherpe je hand zich aftekend.
                      Nadeel is wel, als de AAfilter verder is van de sensor, dat er iets gemakkelijker stof tussen de filter en de sensor kan komen en dan ben je pas echt gesjareld. Dat is dan ook één van de redenen om geen stof weg te blazen. Het zou onder de filter terecht kunnen komen.

Hubert
                      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Working...
                      X