Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk statief voor deze wensen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welk statief voor deze wensen?

Ik wil graag een statief kopen als ik mijn D70 aanschaf. Voor vogels, dierentuin, pano's en nachtfotografie. Ik heb hieronder mijn wensen geformuleerd. Welk statief is voor mij het beste.

-Ik ben op zoek naar een tripod.
    -Moet groot gewicht aankunnen. 50-500 komt er op den duur aan
    (balhoofd, 3 way of geared? Denk de eerste) Liefs camera er snel afkunnen
    halen.
    -liefst zo licht mogelijk
    -200 euro is de max. (goedkoper mag altijd)
    -moet ook geschikt zijn voor macro fotografie. Dus hij moet de split kunnen.
    en als kan de midden zuil ook horizontaal

Zelf dacht ik aan:
    Is een manfrotto 190 pro-B (120,- euro) met balhoofd 486rc2 (60 euro) dan wat?

Gegroet,
    Tijs
    Last edited by Tijs_a; 13 januari 2005, 19:56.
    Nikon D70 | nikkor AFS DX 18-70 f/3.5-4.5G | Nikkor AF 70-300 f/4-5.6G |Lowepro Nova 4 AW | Manfrotto 55db + 141RC

Re: Welk statief voor deze wensen?

Hoi Tijs, ik weet niet of je er iets aan hebt, maar er is nog een draadje hier mee bezig.

Ik durf het haast niet te vragen, want er zijn al zoveel vragen over dit onderwerp geweest. Het onderstaand model kon ik met een zoekfunctie hier op dit forum niet vinden. Manfrotto 719B voor 149,00 (kit versie met ball head) http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=303&itemid=1804 Ik heb

succes met de puzzel
    NIKON D90 | Sigma 17-50 f2.8 OS | Nikkor 50 f1.8 | Sigma AF 70-300 APO Super Macro II | Nikon MB-D80 |Nikon SB600| Sony DSC-HX60V | MeFoto A1350 | http://www.parijsmijnstad.nl

Comment

Tijs,

Hieronder twee populaire merken. Hier vind je zeker wat je nodig hebt.
      Discover the best camera and video camera tripods, monopods and photography accessories from Manfrotto.

Discover Gitzo: tripods, monopods, tripod heads and other professional photography accessories in carbon fibre. Explore our product series! Fast shipping.

op http://www.kamera-express.nl/shop.as...=&categorie=13
      heb je een idee wat die dingen kosten. Verschiet niet als je sommige de prijzen ziet
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

Comment

Op de site van Velbon staat er bij de statieven altijd oa een icoontje met een camera op een statief getekend. En daaronder dan 5/3 kg. Wat betekent dat dan? Kan het statief 3 kg dragen, 5kg 5/3 kg 15 kg, ...?!
        Ik dacht "maximum belasting/aanbevolen belasting"
        [COLOR=DarkRed]Canon EOS 300D + EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FransGuelinckx
          Op de site van Velbon staat er bij de statieven altijd oa een icoontje met een camera op een statief getekend. En daaronder dan 5/3 kg. Wat betekent dat dan? Kan het statief 3 kg dragen, 5kg 5/3 kg 15 kg, ...?!
          Ik dacht "maximum belasting/aanbevolen belasting"
          Suggested weight of maximum load comparing the
          balance with the tripodís weight/
          Maximum Capacity for loaded weight.
          Als ik het goed begrijp is het eerste getal het aanbevolen max. gewicht rekening houdende met de stabiliteit van het statief en het 2e getal de maximale belasting die het statief kan hebben.
          Groeten,

Albert Jan

Website AJH
          lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tijs_a
            Ik wil graag een statief kopen als ik mijn D70 aanschaf. Voor vogels, dierentuin, pano's en nachtfotografie. Ik heb hieronder mijn wensen geformuleerd. Welk statief is voor mij het beste.

-Ik ben op zoek naar een tripod.
            -Moet groot gewicht aankunnen. 50-500 komt er op den duur aan
            (balhoofd, 3 way of geared? Denk de eerste) Liefs camera er snel afkunnen
            halen.
            -liefst zo licht mogelijk
            -200 euro is de max. (goedkoper mag altijd)
            -moet ook geschikt zijn voor macro fotografie. Dus hij moet de split kunnen.
            en als kan de midden zuil ook horizontaal

Zelf dacht ik aan:
            Is een manfrotto 190 pro-B (120,- euro) met balhoofd 486rc2 (60 euro) dan wat?

Gegroet,
            Tijs

Ken je de uitdrukking "you get what you pay for" ?
            Dat is zeker ook op statieven van toepassing. Het grootste probleem met die gewone balhoofden is "kruip". Enkel een balhoofd met een serieus uit de kluiten gewassen bal heeft daar geen last van. Daarom heb ik mij uiteindelijk ook een RRS BH-55 aangeschaft (na mij jaren geergerd te hebben). Kost wel 10x die 486rc2

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
              Ken je de uitdrukking "you get what you pay for" ?
              Dat is zeker ook op statieven van toepassing. Het grootste probleem met die gewone balhoofden is "kruip". Enkel een balhoofd met een serieus uit de kluiten gewassen bal heeft daar geen last van. Daarom heb ik mij uiteindelijk ook een RRS BH-55 aangeschaft (na mij jaren geergerd te hebben). Kost wel 10x die 486rc2
              En wat bedoel je met "kruip" als ik vragen mag ?

Groetjes,
              Pol.
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens
                En wat bedoel je met "kruip" als ik vragen mag ?
                Dat de kop nog een ietsje beweegt nadat deze vastgezet is. Het kan je compositie verstoren.

Het schijnt dat die RRS BH-55 het summum is voor statief koppen. Het is zodanig precies gecontrueerd dat wanneer je de camera positioneert en je hem loslaat de kop blijft staan in de positie waar in je hem loslaat. Geen kleine verschuivingen meer, maar exact in de positie. De frictie is heel precies in te stellen naar ik heb begrepen.

Ikzelf heb er echter nog geen € 600,- voor over gehad.
                Last edited by Svenmichiels; 14 januari 2005, 18:23.
                Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                lidnummer: BD0371NL

Comment

Inderdaad. Met "kruip" bedoel ik, je stelt je statiefkop in, draait hem mooi vast, laat de camera los en hop, heel de zaak zakt een beetje naar beneden. Bijzonder vervelend voor macro werk en je bent konstant bezig die "kruip" te compenseren door ietsje hoger vast te zetten.

Comment

Dit is juist een probleem dat ik nog steeds heb met het Gitzo balhoofd. De Manfrotto had dit ook. Als ik met de camera met een macrolens erop op 45° positioneer en focus en ik laat de camera los, dan gaat gans het zootje nog altijd 1 à 2 mm naar beneden. We hebben het er al over gehad in een andere thread en het zou te maken hebben met de camera zelf, nl. onderaan (statiefmoer) waar je de schroef van de QR-plaat in draait. Dit zou de beweging geven onder het gewicht van camera en lens. Wellicht is dit niet het geval bij cameras met twee statiefmoeren, als die bestaan. Het is dan misschien ook overbodig van een zeer duur balhoofd aan te schaffen als de zogenaamde kruip een andere oorzaak heeft.

Groetjes,
                    Pol.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Inderdaad. Met "kruip" bedoel ik, je stelt je statiefkop in, draait hem mooi vast, laat de camera los en hop, heel de zaak zakt een beetje naar beneden. Bijzonder vervelend voor macro werk en je bent konstant bezig die "kruip" te compenseren door ietsje hoger vast te zetten.
                      Inderdaad Hans, zeer vervelend. Met jou camera zal dit wellicht niet het geval zijn(professioneel). Had jij het dan ook met dezelfde camera op een goedkoper balhoofd ?

Groetjes,
                      Pol.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Inderdaad Hans, zeer vervelend. Met jou camera zal dit wellicht niet het geval zijn(professioneel). Had jij het dan ook met dezelfde camera op een goedkoper balhoofd ?

Groetjes,
                        Pol.
                        Eerst en vooral dit : hoe meer het toestel + lens in evenwicht is, hoe minder je daar inderdaad last van hebt. Daarom beter een macrolens met statiefgondel dan het toestel zelf op statief. Verder is een goede lensplaat of camera plaat ook belangrijk, de mijne zijn allemaal RRS. Op mijn toestel zit een RRS L-plate. Die sluit heel mooi op het toestel aan. Geen speling en geen vervelend loskomen zoals met die gewone QR plaatjes. Ze worden trouwens met een inbus vastgemaakt, niet met zo'n "boutje met gleuf voor 50 eurocent". Een duur balhoofd heeft inderdaad geen zin als de rest hangt te "klutteren".

Daarnaast gebruik ik alleen nog maar "dove-tail" adapters ipv de gebruikelijke QR systemen. Iets minder snel maar scheelt een stuk in stevigheid.

Vroeger gebruikte ik veel een Manfrotto 222 pistoolgreep. Zeer snel en gemakkelijk in gebruik maar een te hoog zwaartepunt dus heel veel "kruip". Manfrotto heeft dat trouwens ingezien en een variant gemaakt. Verder heb ik ook nog een Gitzo G1177M op mijn lichtgewicht statief. Alhoewel niet slecht is het verschil in stevigheid met die RRS BH-55 aanzienlijk.

Tenslotte is ook het statief op zich van belang. Een lange midden kolom is onzin, als je die uitschuift heb je helemaal geen stevigheid meer. Op mijn Gitzo G1128 Mk2 gebruik ik de korte midden kolom (optioneel) en van mijn Benbo heb ik die midden kolom (die dus ook horizontaal kan) gewoon afgezaagd. Je kan geen macro fotos nemen met een midden kolom die een halve meter uitsteekt, zeker niet horizontaal. Voor de rest zat dat uiteinde veel te veel in de weg. Veel natuurfotografen (met van die dikke lenzen en dikke Gitzos) werken zelfs zonder midden zuil.

Maw beter géén statief dan een goedkoop statief, want als de zaak niet stevig is heb je er niets aan en zul je het toch niet gebruiken.

Comment

Eerst en vooral dit : hoe meer het toestel + lens in evenwicht is, hoe minder je daar inderdaad last van hebt. Daarom beter een macrolens met statiefgondel dan het toestel zelf op statief. Verder is een goede lensplaat of camera plaat ook belangrijk, de mijne zijn allemaal RRS. Op mijn toestel zit een RRS L-plate. Die sluit heel mooi op het toestel aan. Geen speling en geen vervelend loskomen zoals met die gewone QR plaatjes. Ze worden trouwens met een inbus vastgemaakt, niet met zo'n "boutje met gleuf voor 50 eurocent". Een duur balhoofd heeft inderdaad geen zin als de rest hangt te "klutteren".

Daarnaast gebruik ik alleen nog maar "dove-tail" adapters ipv de gebruikelijke QR systemen. Iets minder snel maar scheelt een stuk in stevigheid.

Vroeger gebruikte ik veel een Manfrotto 222 pistoolgreep. Zeer snel en gemakkelijk in gebruik maar een te hoog zwaartepunt dus heel veel "kruip". Manfrotto heeft dat trouwens ingezien en een variant gemaakt. Verder heb ik ook nog een Gitzo G1177M op mijn lichtgewicht statief. Alhoewel niet slecht is het verschil in stevigheid met die RRS BH-55 aanzienlijk.

Tenslotte is ook het statief op zich van belang. Een lange midden kolom is onzin, als je die uitschuift heb je helemaal geen stevigheid meer. Op mijn Gitzo G1128 Mk2 gebruik ik de korte midden kolom (optioneel) en van mijn Benbo heb ik die midden kolom (die dus ook horizontaal kan) gewoon afgezaagd. Je kan geen macro fotos nemen met een midden kolom die een halve meter uitsteekt, zeker niet horizontaal. Voor de rest zat dat uiteinde veel te veel in de weg. Veel natuurfotografen (met van die dikke lenzen en dikke Gitzos) werken zelfs zonder midden zuil.

Maw beter géén statief dan een goedkoop statief, want als de zaak niet stevig is heb je er niets aan en zul je het toch niet gebruiken.

Zou het mogelijk zijn een RRS Screw-Knob Clamp op mijn Gitzo 1378M te monteren en indien ja, is het beste dan een B2 Pro of een B2 Pro/L?
                          Zonder al te veel bijkomende kosten kan ik dan mits nog een L-plate voor de D70 aan te schaffen voorlopig verder.

Groetjes,
                          Pol.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Zou het mogelijk zijn een RRS Screw-Knob Clamp op mijn Gitzo 1378M te monteren en indien ja, is het beste dan een B2 Pro of een B2 Pro/L?
                            Zonder al te veel bijkomende kosten kan ik dan mits nog een L-plate voor de D70 aan te schaffen voorlopig verder.

Groetjes,
                            Pol.
                            ik heb de B2 Pro (niet de Pro/L) en thuis ligt nog wat documentatie die niet op de site staat. Ik zal eens kijken.

Comment

ik heb de B2 Pro (niet de Pro/L) en thuis ligt nog wat documentatie die niet op de site staat. Ik zal eens kijken.
                              Graag, dank je.

Pol.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                              X